Operní kukátko (8)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 21. do 27. září 2015. První opera podle Hitchcocka s Ninou Stemme. Šostakovičův Nos ve Vídni. Richard Wagner vylepšuje Belliniho Normu. Mariella Devia jako Alžběta I. v Madridu. Opera pro čtyři kontratenory. Peter Schreier oslavuje osmdesáté narozeniny. Dmitri Hvorostovsky v Met. Sondra Radvanovsky o hrdinkách tudorovské trilogie. Purcellova Královna vil v Plzni. Dekadence v opeře. Opera na TV-festivalu Zlatá Praha. Hudba jako výtvarná inspirace. Niebelungové nejen od Richarda Wagnera. A sladká tečka na závěr – Broskev Melba.

Operní kukátko
První opera podle Hitchcocka
Notorious, nová opera švédského skladatele Hanse Geforse (narozen 1952), má za námět stejnojmenný špionážní thriller Alfreda Hitchcocka z roku 1946. Název je do češtiny zpravidla překládán jako Pověstný muž, ale tento překlad není obsahově přesný, protože přídavné jméno z titulu filmu se spíše vztahuje nikoliv k hlavnímu hrdinovi, ale k hlavní hrdince – „padlé ženě“ se špatnou pověstí – Alicii Huberman. Tu výtečně hrála švédská hvězda v Hollywoodu, Ingrid Bergman, které byl partnerem věčný milovník, elegantní Cary Grant (jeho roli zpívá ve Švédsku uznávaný barytonista John Lundgren).Cary Grant a Ingrid Bergman ve filmu Notorious (1946)Její roli v operní verzi vytvořila Švédka Nina Stemme, pro kterou byl celý projekt zamýšlen. Skladatel přišel s nápadem složit operu pro tuto divu již před šesti lety. Film o délce 101 minut proměnila švédská dramatička Kerstin Perski v dvouapůlhodinovou operu v pěti aktech. První kritiky chválí především výkony Niny Stemme, kralující celému představení, a Katariny Karnéus (v roli dominantní matky Sebastianové) i režii Keitha Warnera, který realistickou černobílou scénu doplnil o projekci filmových sekvencí i o scény v surrealistickém vidění ve stylu Salvatora Dalího (se kterým ostatně Hitchcock spolupracoval o rok dříve na filmu Spellbound (Rozdvojená duše, 1945).Hans Gefors: Notorious - Nina Stemme (Alicia Hauser), John Lundgren (Devlin) - GöteborgsOperan 2015 (foto ©2015 GöteborgsOperan / Mats Bäcker)Příběh se odehrává v Brazílii, a proto skladatel použil jako hudební podkresbu celého díla vzdálené rytmy bossa novy. Geforsovo zhudebnění již ale nesklízí takové nadšení. Zdá se, že tento skladatel nezopakuje svůj úspěch, který měl s operou Christina (1986) s námětem ze života švédské královny Kristýny, v níž je zachycen dlouhý životní oblouk této pozoruhodné ženy. Opera Christina ve Švédsku aspiruje na postavení národní opery. Nová opera podle atraktivního Hitchcockova námětu (v tomto případě slavný režisér použil vlastní původní námět) má ovšem díky známé předloze možnost uplatnění na evropských i světových scénách, zvláště pokud je uvedení podpořeno obsazením takové hvězdy, jako je Nina Stemme. Opera Notorious zažila světovou premiéru 19. září v Svenska Opera v Göteborgu.

„Hitchcockovskou“ inspiraci doplní promítání jeho proslaveného filmu Psycho s živě provedenou hudbou na téže scéně (4. října 2015). Opera Plus plánuje zařazení článku zabývajícího se fenoménem oper vzniklých na základě filmů a filmových scénářů.

Šostakovičův Nos ve Vídni
Scénicky komplikovanou operu podle Gogolovy novely s více než sedmdesáti postavami, které je ale možné sloučit pro méně představitelů, uvádí jako hostování v šesti představeních soubor Neue Oper Wien (soubor bez stálé divadelní scény) v Kammeroper Wien, divadle spadajícím pod Theater an der Wien. Premiéra tohoto vícestranného koprodukčního projektu 22. září 2015 byla úspěšná. Hudebně dílo nastudoval Walter Kobéra a režii vedl Matthias Oldag.

Operu měl naposledy možnost poznat český divák v přenosu z Metropolitní opery v říjnu 2013. Vynikající a vizuálně bohatá inscenace vycházející z estetiky ruské avantgardy, kterou vytvořil jihoafrický výtvarník a režisér William Kentridge, bohužel tehdy – na rozdíl od repertoárových titulů v nabídce přenosů Met – mnoho diváků nenalákala. Česká kina, pokud vůbec titul do nabídky zařadila, byla poloprázdná.

Richard Wagner vylepšuje Belliniho Normu
Landestheater Coburg zařadil do repertoáru Belliniho Normu. Tato opera, jejíhož nastudování se dříve obávaly i největší scény, a to nejen pro obtížně obsažitelné role, se nyní stává běžnou operou středních i menších scén; rovněž představitelek titulní role Normy, Adalgisy (i obtížného tenorového partu Polliona) nacházíme mnohem více než před dvaceti lety. Coburgská inscenace (hudební nastudování Roland Kluttig) ovšem zařazuje i basovou árii Orovesoho (Normina otce a druidského náčelníka) i mužský sbor, který dokomponoval Richard Wagner.Vincenzo Bellini: Norma - Landestheater Coburg 2015Tato dvě vzácně zařazovaná čísla Wagner vytvořil pro inscenaci v Rize roku 1837, kterou sám dirigoval. Richard Wagner považoval Belliniho Normu za „jeho bezesporu nejúspěšnější kompozici“, obdivoval monumentalitu celého díla i Romaniho libreto.  V Coburgu zpívají hlavní ženské role dramatická sopranistka Celeste Siciliano (Norma) a mezzosopranistka Kora Pavelić (Adalgisa).

Mariella Devia jako Alžběta I. v Teatro Real
Skvěle obsazená inscenace Donizettiho opery Roberto Devereux sklízí nadšené kritiky jako první premiéra sezony v Teatro Real v Madridě (22. září 2015). Titulní roli suverénně vytvořila sopranistka Mariella Devia (letos sedmašedesátiletá!) a kritici píší o příkladných lekcích italského belcanta.Gaetano Donizetti: Roberto Devereux - Teatro Real Madrid 2015 (foto Javier del Real)Temnou podobu inscenace se stylizací hlavní královské hrdinky do podoby uhrančivé ženy, ničící muže ve svém okolí (španělský kritik Fernando Remiro ji označil za Pavoučí královnu), vytvořil Alessandro Talevi s využitím složitých scénických konstrukcí. Dirigoval jiný „skoro“ veterán italské opery Bruno Campanella (narozen 1943). Partnery byli mezzosopranistka Silvia Tro Santafé jako výborná Sara, tenorista Gregory Kunde jako titulní hrdina a Mario Caria (Nottingham), který vystřídal barytonistu Mariusze Kwieciena.

Opera pro čtyři kontratenory
Svátkem pro fanoušky barokní hudby bylo poloscénické provedení opery Catone in Utica (1728) Leonarda Vinciho jako prvý koncert z cyklu Oper konzertant v Theater an der Wien ve Vídni 24. září 2015. Koncert byl součástí propagačního turné pro nahrávku této Vinciho opery ve světové premiéře na labelu Decca. Obsazení je mimořádné – vedle dvou hvězdných kontratenorů Franca Fagioliho a Maxe Emanuela Cenčiće – se objevují kontratenorista (sopranista) Vince Yi z Jižní Koreje a Ray Chenez (zastupující kontratenoristu Valera Sabaduse z nahrávky), který již na operní scéně vytvořil Cherubina (!). Toto kvarteto doplňují dva lyričtí tenoristé: Juan Sancho a Martin Mittterrutzner.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


5
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
5 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
helena

Že v Madridu na Robertovi Devereux tleskají právem, bylo slyšet v dnešním rozhlasovém přenosu. Skvělá byla nejen Mariella Devia. Hned si jdu koupit přenos na jejich “Palco Digital”, bude 8.10.

Ctirad

Operní kukátko si vždy se zájmem přečtu. Výborně psané aktuality z operního světa, dobře, že se na Opera+ objevují!

fidelio

Vyborně napsáno ! Hodně mně kukátko inspiruje, na co zaměřit svoji kulturní pozornost v příštích týdnech !

leonora3

ad Sostakovicov Nos: neviem, kolko divakov pritiahla tato opera do kin u nas. Ale mala som stastie vidiet Nos priamo v Met, a bola som prekvapena mnozstvom divakov v hladisku.(Ovsem, pre tuto operu si viem sama predstavit aj vhodnejsi miesto ako obrovsky priestor Met). Pisem to preto, ze v komentaroch k prenosom Met pri hodnoteni klasickych (tradicnych) inscenacii (napr. Aida, Bohema) som sa stretla s nazorom spochybnujucim vkus a umelecku narocnost divakov Met. Kolko divakov by bolo na Sostakovicov Nos v ND v Prahe alebo v Bratislave? A to som v priebehu tyzdna v Met videla okrem Nosa a 2-3… Číst vice »

jiri

Leonoro, máte velikou pravdu! Jenomže nejen tato Šostakovičova opera u nás nepřitahuje. Dosud jsme jezdili do kina v Týně nad Vltavou na přenosy z Met. Dotoval ho Temelín, průměrná návštěvnost kina byla 30 diváků. Krom Rusalky a Traviaty, kdy bylo výjimečně vyprodáno. Ač je v Týně veliká ZUŠ, ač je zde perfektně vyladěný zvuk a jeho modulace, neb vedoucí kina je fanda vážné hudby. 30 diváků prý ale náklady nepokryje, takže se rozloučíme v Týně číší vína na přenosu Figarovy svatby z Covent Garden, dne 11. 10. 2015… Co se dá dělat, budeme chodit jinam. Ale nejen Nos Šostakovičův nebyl… Číst vice »