Operní panorama Heleny Havlíkové (112)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Týden od 4. do 10. března 2013
– Verdiho hrubozrnný smích z Chicaga místo Windsoru?
– Zastarale kašírované peklo v Met
– Předvelikonoční pašijové rozjímaní se souborem Collegium Marianum
– Inspirace na dny příští 
*** 

Verdiho hrubozrnný smích z Chicaga místo Windsoru?

Nejen Pražské Bio Oko, ale i kina v Blansku, Táboře, Chrudimi a Havířově v cyklu Živě s přímými přenosy i záznamy operních představení z významných evropských divadel tentokrát uvedla v přímém přenosu z Pařížské opery Falstaffa Giuseppe Verdiho.Skoro osmdesátiletého Mistra k třetí shakespearovské opeře (po Macbethovi a Otellovi) přemluvil jeho přítel, libretista a skladatel Arrigo Boito: „… nyní můžeme skončit hurónským smíchem,“ napsal Verdimu a ten mu odpověděl: „Milý Boito, Amen! Staniž se. Dělejme Falstaffa.“ Boito v libretu propojil Shakespearovy Veselé paničky windsorské s dramatem Jindřich IV. Falstaffem se završuje Verdiho operní dílo, které započal také komedií, tehdy ovšem neúspěšným dílem Jeden den králem – aby na sklonku života takto vytvořil svou druhou komickou (a svou vůbec poslední) operu. Premiéra v milánské Scale v roce 1893 byla dalším z Verdiho triumfů. Právem – ve Falstaffovi Verdi zúročil svou zkušenost umělce i člověka do celoživotní bilance. Je zřejmé, že si vychutnával svého břicháče, tlučhubu nenapravitelného pijana – ale vlastně milého lumpa, chvástala, šizuňka, rošťáka, kterému není cizí žádná špatnost, a také svérázného filozofa, jak se Falstaff sám charakterizuje – urozenost samu a ozdobu Anglie. Jeho proradní sluhové, kteří nejsou o nic lepší než jejich věčně zadlužený pán, využívají každou možnost, jak si přivydělat, třeba i zradou svého chlebodárce, který jim však často nemá čím zaplatit.

Inscenátoři však z této opery, která moudře přitakává i dionýsovskému přístupu k životu, udělali těžkopádnou hrubozrnnou buffu. Pařížská opera obnovila pro devět představení hraných v časovém rozmezí od 27. února do 24. března svou inscenaci Falstaffa z roku 1999 v nastudování Dominiqua Pitoiseta, herce a od roku 2004 ředitele Národního divadla v Bordeaux, který se jako činoherní i operní režisér uplatňuje především ve Francii, v Pařížské národní opeře nastudoval také například Dona Giovanniho nebo Purcellovu Didonu a Aenea.

Třebaže se inscenátoři (scéna Alexandr Beliaev, kostýmy Elena Rivkina) drželi realistického herectví, děj přenesli z Windsoru přelomu 14. a 15. století s hostincem U Podvazkového řádu a tajemným nočním parkem s Hernovým dubem kamsi na počátek století dvacátého. Důvodem bylo patrně jen to, aby uplatnili nablýskaného „automobilového dědečka“. A zamilovaný Fenton tu za svou milovanou Nannettou jezdí na kole. Luxusní automobil parkuje v pochmurných garážích hotelu se zdmi z omšelých cihel, jehož patra propojuje syrové železné „požární“ schodiště, ze kterého je Falstaff v prádelním koši svržen do Temže. A zdatně po něm za Nannettou pro hubičku šplhá mladý Fenton v podání lyrického tenoristy Paola Fanala. Připomíná to spíše Chicago z dob Někdo to rád horké, než Windsor. Stařičký automobil, který ale jezdí tiše „na baterky“, působil nepatřičně, stejně jako cigarety s filtrem; zcela zbyteční byli hned dva fotografové se svými aparáty, z nichž pufaly blesky. Pitoiset pak zcela pokazil třetí jednání, kdy na dvorku garáží (Hernův dub je nahrazen promítáním plazivého břečťanu na zdi hotelu) nad rozkrokem povaleného zesměšněného rytíře Falstaffa Bardolfo s Pistolem máchají mačetou a sekáčkem, jako by chtěli připravit svého pána ještě i o jeho mužství a „lékaři“ nad ním krouží s injekčními stříkačkami. Tím ale inscenátoři zcela poškodili skvělý sbor, jehož dokonalý výkon byl touto hloupou etudou odsunut mimo pozornost diváků. Překvapivá je v závěru také situace, v níž šizuňk Falstaff, který nemá na zaplacení vlastních dluhů, „vmete“ Fordovi zpět peníze, kterými ho Ford (inkognito jako Master Brook) uplatil, aby mu Falstaff získal přístup vlastní manželce Alice.Ovšem – základem každého nastudování Falstaffa je obsazení této titulní postavy. Ambrogio Maestri se zdá být pro tuto roli doslova předurčen svou patřičně rozložitou postavou a burácivým barytonem. Už v úvodní scéně v hospodě je ho všude plno, když se naparuje a vychvaluje coby neodolatelný svůdce žen. Maestri si zjevně užíval především rytířovu poživačnou robustnost, která pořádně rozčeří usedlý poklid windsorských měšťanů. Rafinovanější vrstvy této postavy s melancholií stárnoucího fauna bohužel nevyužil.

Falstaff je mimořádně náročný množstvím ansámblů s proplétáním partů ve svižných tempech; vyžaduje hlasy, které se k sobě hodí. V pařížském nastudování se to podařilo především v typově přesném obsazení ženských postav: švitoření paniček Alice Fordové v podání sopranistky Svetly Vassilevy, Meg Pageové v pojetí mezzosopranistky Gaëlle Arquez s paní Quickly se zemitým altem Marie-Nicole Lemieux a zvonivým sopránem zamilované Nannetty díky Eleně Tsallagové mělo švih, vtip i půvab. Scéna, kdy si Alice s Meg vyměňují milostný Falstaffův dopis, aby zjistily, že oběma poslal stejný text, měla v sobě přirozený humor. 
Do jejich šveholení, v němž se těší, jak si z rytíře vystřelí, vpadnou Falstaffovi mazaní sluhové Bardolfo (tenorista Bruno Lazzaretti) a Pistola (basista Mario Luperi), kteří varují ctihodného měšťana Forda, že se jejich pán chystá nad jeho hlavu zavěsit pořádné parohy. Artur Rucinski pojal pana Forda spíše jako usedlého váženého muže, než žárlivého manžela, který vybuchuje vzteky, když se dozvídá, že záletnický opilec má schůzku s jeho ženou. Dr. Cajus (tenorista Raúl Giménez) tu je za obstarožního loudila, který se spíše než Nannettu snaží obloudit jejího otce. 

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Verdi: Falstaff (Opéra national de Paris)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Vaše hodnocení - Zandonai: Francesca da Rimini (Met New York)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Vaše hodnocení - Collegium Marianum-Cesta do Jeruzaléma (Praha 14.3.2013)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na