Operní panorama Heleny Havlíkové (114)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Týdny od 25. března do 7. dubna 2013
– Brněnský pokus s Prodankou nezůstal jen laboratorní
– Carlos v Národním – zmar a trosky
– „Archanděl“ jako Mefisto, svůdce i záletný manžel 
– Inspirace na dny příští
***

Brněnský pokus s Prodankou nezůstal jen laboratorní

Komorní opera Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně se po uvedení Evropské turistiky Josefa Berga a Krásky a zvířete Miloslava Ištvana v rámci festivalu Janáček Brno 2012 dále zabydluje ve své „hudebně-dramatické laboratoři“ v Divadle na Orlí, které ještě stále svítí novotou. Nyní uvedla Prodanou nevěstu Bedřicha Smetany.Koho napadlo pojmenovat neotřele řešené divadlo „laboratoří“, patrně coby dítě miloval „Malého chemika“ – pro divadelní produkce to zní dosti nabubřele, ale možná to lépe vypadá na žádostech o granty. Laboratoř je „pracovna vybavená přístroji a zařízením pro bádání, pokusy“, nabízí se i pokusnictví na laboratorních zvířatech a další souvislosti… Laboratoř by měla být sterilní – což se v tomto případě naštěstí nestalo; nicméně pokus vyšel jen částečně.

Pro režiséra Davida Kříže byla tato Prodaná nevěsta absolventským představením (u Václava Málka), inscenací završovali své studium i sólisté druhé premiéry Alena Nevimová jako Mařenka (u Jaroslavy Janské) a Pavel Valenta jako Jeník (u Zdeňka Šmukaře). Scénu a kostýmy navrhla uzbekistánská výtvarnice Anastasia Chaplenko, videoprojekce a kresby připravil Jakub Kříž.Inscenátoři vyšli z původní singpielové – operetní dvouaktové verze Prodané nevěsty z roku 1866 (bez tanců a sboru To pivečko i Mařenčiny árie Ten lásky sen), v níž ovšem upravili mluvené recitativy do soudobé češtiny, vypustili kuplet Principála a Esmeraldy Ten staví se svatouškem, ale Mařenku její slavnou árii zazpívat nechali, jakkoli Ten lásky sen Smetana doplnil až do verze z roku 1869. A Prodanou nevěstu pojali jako komiks ve stylu Foglarovek. Jakkoliv se nápad zdá bláznivý, Křížovo pojetí fungovalo, Prodance nijak neuškodilo, ba dokonce z ní vykřesalo nové významy a vztahy. Panely malovaných komiksových sekvencí (včetně typických textových „bublin“) se promítaly na spuštěnou oponu a některé se zvětšily zoomováním na reálnou velikost tak, že se po vytažení opony otevíralo jeviště s trojrozměrnou verzí obrázku pomocí jednoduchých malovaných dekorací. Méně se do toho hodily kostýmy hlavně svou módně „trendy“ barevností a střihy, které s výtvarným stylem komiksu příliš nekorespondovaly.

David Kříž „prošpikoval“ Prodanku řadou „minipříběhů“, které utilitárně svěřil těm, kteří zrovna nezpívali. Brněnská Prodaná nevěsta začíná se v kostele, kde sbor zpívá své Proč bychom se netěšili jakémusi jinému páru snoubenců, které dal dohromady Kecal, ovšem ke zjevné nelibosti nevěsty i ženicha, což oba dávají energicky najevo, dokud je Kecal autoritativně nezpacifikuje. Rande Jendy a Marušky (Kdybych se cos takového až po Věrné milování) se odehrává na hřebenu střechy, na který navazuje horní patro Krušinovic domu s oknem Maruščina pokoje. Praktický Jenda využije schůzky k tomu, aby prověřil krejčovské zdatnosti své nastávající, a nechá si od Marušky spravit vestu – na výsledek jejího snažení ovšem raději pečlivě dohlíží. To už samolibý Kecal (Jan Kučera) v modrém sametovém saku, žluté vestě, nepadnoucích kalhotách s nepostradatelnou, notně opotřebovanou aktovkou na dva masivní zámky, z níž důležitě vytahuje svá „akta“, vystrnadí Krušinovým (Romana Jedličková a Jiří Miroslav Procházka) z jejich koloniálu zákazníky – na sjednání dalšího sňatkového kšeftu je třeba klid (Jak vám pravím – Mladík slušný – Tu ji máme). Ludmila mu zatím zkompletuje nákup podle připraveného seznamu a Maruška přičinlivě pomáhá.

Ani Vašek (Vít Habernal) (Ma-ma-ma matička) na hrázi rybníka rozhodně nelelkuje (Ma-ma-ma matička) – docela prakticky vybaven dekou, má i on rande s půvabnou dívčinou, která se ale hodně naštve, když z Vaška vyleze, že tahle sice koktající, nicméně zajímavá partie z bohaté rodiny není určena pro ni. A Maruška (Známť já jednu dívčinu – Já bych se vám líbila) se pro travičské výhrůžky Vaškovi inspiruje četbou Maryši. Kecal si to jde s Jendou vyříkat do jeho stroze zařízeného podnájmu, který Jenda sdílí se spolubydlícím (Nuže, milý chasníku – Každý jen tu svou – Znám jednu dívku). Nejdřív si kluci si z toho nafoukaného páprdy pěkně utahují, dokonce mu v nestřeženém okamžiku z jeho nákupu ukradnou rohlík, než jedna z nabídek na bohatou nevěstu z Kecalovy aktovky zaujme nikoli Jeníka, ale jeho kamaráda. Jenda (Až uzříš, komus koupil nevěstu) má jiný plán, a to že ho na návsi „bubliny“ označují za „šmejda“, nijak „neřeší“ (Pojďte lidičky).

Zatímco Vašek upadá do osidel vypočítavé Esmeraldy (Jana Jelínková), která bryskně zavětří, že Vašek je pro ni hotové terno (To mi v hlavě leží – Milostné zvířátko), Kecal Mařence na cibulích přísně stopuje její rozmýšlení (Rozmysli si, Mařenko). Když Vašek coby medvěd utíká, Esmeralda si bohatého nápadníka obezřetně hlídá. A Kecal rychle ví, jak z trapasu ven – „překabátěný“ v saku na ruby se vrátí jakoby nic. Dobrá věc se podařila a z režijního hlediska měla inscenace spád a rytmus a nabité hlediště zjevně bavila.

Tím ovšem pozitiva prudce končí. Při druhé premiéře 25. března (ze které je psána recenze), řídila Janáčkův akademický orchestr (JAO – orchestr posluchačů HF JAMU) asistentka dirigenta Ema Mikešková. Výkon orchestru byl natolik špatný, že se nechce věřit, zda se vůbec zkoušelo a že jde o muzikanty, kteří své obory studují na vysoké škole. Lépe bohužel nedopadli ani sólisté ani sbor. Většina sólistů upadala při zpěvu do strnulého štronza s očima zoufale upřenýma na dirigentku, což paralyzovalo jejich herecké akce – navíc (s výjimkou Háty Jany Plachetkové) jejich hlasy nenasvědčovaly, že tito mladí lidé stojí na prahu svých pěveckých kariér. Nepříjemná otázka směřuje hlavně na jejich pedagogy: jak je možné, že limity hlasových možností svých svěřenců nerozpoznali? Tuto zodpovědnost z nich sejmout nelze.

Hodnocení autorky: 50 %
***

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Hodnocení

Vaše hodnocení - Smetana: Prodaná nevěsta (Komorní opera JAMU Brno)

[yasr_visitor_votes postid="47360" size="small"]

Vaše hodnocení - Verdi: Don Carlo (ND Praha)

[yasr_visitor_votes postid="47510" size="small"]

Vaše hodnocení - I.D'Arcangelo, PKF-Ch.Franklin (Praha 2.4.2013)

[yasr_visitor_votes postid="48384" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments