Operní panorama Heleny Havlíkové (125)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Operní přenosy do kin – bilance sezony 2012/13

Je to opravdu vymoženost, že díky moderním technologiím můžeme sledovat v přímém přenosu nejen sportovní klání, ale i operu. Nápad, se kterým přišel ředitel newyorské Metropolitní opery Petr Gelb v roce 2006, se ujal a rozšířil do celého světa nejen díky dalším divadlům, která touto formou také začala rozšiřovat svůj okruh diváků, ale i v souvislosti se stále vzrůstajícím počtem kin, která přenosy – ať už přímé nebo ze záznamu – zařadila do svých programů. Jen u nás se k prvnímu malému artovému kinu na žižkovském dvorku v kině Aero, přidalo už na šedesát dalších kin nejen ve velkých městech, ale i Dobřanech, Týnu nad Vltavou, Veselí nad Moravou nebo v Uničově a Žatci.Zájemci o operu, kteří běžně nemají možnost jezdit do New Yorku, Londýna, Paříže nebo Milána, navíc na představení, která bývají dlouho dopředu vyprodaná a ceny vstupného dosahují v přepočtu tisíců korun, si díky přenosům mohou nejen udělat představu o prezentované inscenaci, zažít spolu s ostatními diváky někdy až adrenalinovou atmosféru on-line přenosu – ostatně je charakteristické, že spousta diváků tomuto kouzlu podlehne natolik, že i v kině umělcům na plátně tleskají. A nemusejí čekat, až vyjde titul na DVD, nebo se objeví (legálně) na internetu. Mnohé diváky určitě přitahuje i to, že mohou světové hvězdy vidět v detailních záběrech kamer a o přestávkách nahlédnout do zákulisí a účastnit se rozhovorů s inscenátory a protagonisty, moderovaných zpravidla některou z předních operních osobností.

Dá se srovnat návštěva kina s návštěvou představení v divadle? Při takovém srovnávání je třeba si uvědomit, že kino a divadlo jsou dva odlišné způsoby komunikace s divákem, každý s jinou atmosférou, jinými pravidly. Pochopitelně je v kině ošidné posuzovat, co vlastně vidí a slyší diváci v divadlech a naopak – přenosy jsou nasnímány prostřednictvím mikrofonů a zvukově upravovány, také tvůrci obrazové podoby přenosu často podléhají pokušení vyrábět si svou „vlastní“ režii nad (nebo pod) rámec divadelní inscenace. Upírat ale milionům diváků v kinech právo na hodnocení varianty inscenace v kinech s poukazem na to, že ta divadelní je jediná „správná“, však svědčí o naprostém nepochopení nejen tohoto novodobého fenoménu, ale základního principu scénických umění s jejich variabilitou i u těch nejdokonaleji nazkoušených inscenací a složitými kombinacemi komunikačních vazeb, které rozhodně nejsou přímočaré, protože do nich vstupuje mnoho maličkostí a „neznámých“. I v divadle jsou konkrétní představení jedné a téže inscenace odlišná – a vůbec to neznamená, že jedno lze hodnotit, a druhé nikoli. Krom toho v případě přenosů přece nejde o nějaký pokoutný ilegální snímek, ale o profesionálně zpracovaný přenos, na který se řádně prodávají vstupenky. Že se dojmy z divadla a kina mohou lišit, a to i diametrálně, dokonce mohou být odlišné i vjemy v jednotlivých kinech, je nasnadě a patří to – zaplať bůh – k půvabům scénických umění.

Nabídka opery v kinech se stále rozrůstá. Sezona 2012/13 přinesla celkem dvacet devět přenosů – z toho dvanáct z Metropolitní opery a sedmnáct z předních evropských divadel – italské La Scaly, londýnské Královské opery Covent Garden, Pařížské národní opery nebo festivalů v Salcburku a Baden-Badenu. To je srovnatelný počet inscenací s produkcí premiér našich stálých operních divadel, kterých bylo v této sezoně 2012/13 třicet. To už je hodně silná a hlavně systematická konkurence – dopady na „živé“ divadlo zatím nejsou zřetelné. Je ovšem zřejmé, že opera jako žánr díky přenosům získala nové publikum, které jinak na operu do divadla nechodí. A opačně – masivní odliv divadelních příznivců v souvislosti s přenosy, zatím není zřejmý.

Skladba repertoáru přenosů je dána jednak rozhodnutím vedení divadel, ale i vedení kin, v případě evropských operních divadel je na Biu Oko, jaký repertoár z celkové nabídky v projektu Opera in Cinema vybere. Je otázka, zda soustředění na výše uvedené scény není svazující v porovnání s šíří, kterou kdysi poskytovalo kino Palace Cinemas, a s nabízenými možnostmi, například Gran Teatre del Liceu, Maggio Musicale Fiorentino, Teatro Communale di Bologna, Teatro Regio di Parma, Arena di Verona, Teatro Antico, De Nederlandse Opera, Teatr Carlo Felice, ale i Opera on Sydney Harbour.

Asi nepřekvapí, že dominuje italská opera, a to drtivě – 16:13 operám „zbytku“ světa. Z italských titulů pak jednoznačně Verdi, a to nejen v této sezoně, do které spadá výročí tohoto operního velikána. Verdiho opery se objevily dokonce devětkrát, z nich Nabucco hned dvakrát, a to stejné nastudování dirigenta Nicoly Luisottiho v režii Daniela Abbada ve Scale a v Covent Garden, kdy jsme se se dvěma charismatickými barytonovými bardy, ať už s Leo Nuccim, nebo Plácidem Domingem, ocitli v mussoliniovské Itálii s asociacemi na holokaust. Aida také dvakrát – ze Scaly a z Met, v obou případech v tradičních nastudováních. Kupodivu ustoupil zájem o Pucciniho, objevila se pouze Bohéma, a to ve dvou diametrálně odlišných inscenacích – tradiční, realistické do posledního detailu v Královské opeře vedle Salcburského festivalu, kde mladý italský režisér Damiano Michieletto z party bohémů udělal rovnou bezdomovce, kteří se usídlili pod mostem, s Annou Netrebko jako potetovanou narkomankou v čele. V přenosech jsme si také mohli užít svrchovaného mistrovství belcanta, jak ho nabídla Met prostřednictvím Donizettiho Marie Stuartovny a Královská opera v Rossiniho Jezerní paní – v obou případech s mezzosopranistkou Joyce DiDonato, která v titulních rolích obou těchto oper skutečně zazářila jako současná královna tohoto mimořádně náročného stylu. Vedle ní v Rossinim pak Juan Diego Flórez jako tenorový belcantový protějšek. 

A italský repertoár ještě doplnily dvě opery, které nebývají uváděny často – Ponchielliho La Gioconda v nepříliš nápadité pařížské inscenaci a Francesca da Rimini pozdně romantického Riccarda Zandonaie podle Danteho jako poněkud zastaralé kašírované operní peklo v Met.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat