Operní panorama Heleny Havlíkové (192)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Aktualizováno 

Týden od 17. do 23. listopadu 2014
* Festival Janáček Brno již po čtvrté:
– Konference Opera Europa – díl první – Janáček & Carsen, Pountney a Radok
– Život a smrt v „prodlouženém čase“
– Příliš tradiční studentská Bystrouška
* Inspirace na dny příští
***

Festival Janáček Brno již po čtvrté
V pořadí čtvrtý ročník mezinárodního festivalu Janáček Brno (21.–29. listopadu 2014) pokračuje ve snaze učinit z janáčkovského města mezinárodní destinaci po vzoru mozartovského Salcburku s nadějí, že se Brno stane centrem interpretačních přístupů k hudbě tohoto osobitého moravského mistra. Už z dosavadního průběhu je zřejmé, že bienále, které před šesti lety s touto ambicí založil tehdejší ředitel Národního divadla Brno Daniel Dvořák, má smysl. Přinejmenším tím, že festival Janáček Brno je u nás jediný, který má finanční sílu přivézt kompletní operní produkce nejen z jiných českých divadel (letos ostravské Výlety páně Broučkovy a pražské Příhody lišky Bystroušky), ale i ze zahraničí – letos dvě Jenůfy – z Grazu a Záhřebu. Podle ředitele Národního divadla v Brně Martina Glasera jsou všechna představení a koncerty prakticky vyprodané – z tohoto hlediska se festivalu po diváckém propadáku prvního ročníku podařil zásadní zvrat. Festival úspěšně překonal počáteční dětské nemoci a v Brně se zabydlel.

Konference Opera Europa – díl první – Janáček & Carsen, Pountney a Radok
Atraktivitu festivalu Janáček Brno v Roce české hudby i pro mezinárodní odbornou veřejnost posílila navíc mezinárodní konference Opera Europa, která se konala souběžně s prvními dny festivalu a přesunula se pak do Ostravy.

Organizace Opera Europa dnes sdružuje sto padesát šest operních divadel a festivalů z třiceti devíti především evropských zemí, ale třeba i Japonska, Chile, ba dokonce Číny nebo Ománu. Pro malé soubory, ale i věhlasné operní domy rozměru a významu Vídeňské státní opery nebo londýnské Královské opery vytváří platformu pro výměnu informací. Přínosné jsou i společné projekty, z nichž dosud nejvýznamnější je databáze divadel a jejich inscenací Opera Base – a od května příštího roku by měla být spouštěna webová stránka ze záznamy vybraných inscenací.

Brněnská konference se věnovala za účasti ředitelů divadel, uměleckých šéfů, režisérů, dramaturgů, finančních, marketingových, technických, personálních i PR pracovníků, ale i vydavatelů, správců autorských práv, televizních společností a dalších odborníků v mnoha paralelních panelech české hudbě a především uvádění oper Leoše Janáčka stejně jako praktickým otázkám provozování tak náročného žánru, jakým je právě opera (některé příspěvky přiblížíme v následujícím Operním panoramatu). Jedním z převažujících témat byly modely ekonomické udržitelnosti operního provozu a metody získávání finančních prostředků ze soukromých zdrojů. Třebaže stejné otázky musí dnes a denně řešit i naši divadelní ředitelé a operní šéfové, jedinečnou příležitost pro sdílení velice praktických a užitečných zkušeností i navázání cenných kontaktů v čím dál tím globalizovanějším operním světě využila jen naše národní divadla – pražské, brněnské a ostravské – a Collegium 1704. Z ostatních našich šesti divadel s operními soubory se nezúčastnil nikdo. Škoda, inspirací i vyzkoušených konkrétních řešení zaznělo mnoho.

Naopak konferenci skvěle zužitkovala JAMU. Nejen tím, že se její studenti aktivně zapojili do pořádání mezinárodní akce na takto vysoké úrovni, ale přišli s iniciativou zprostředkovat vybrané panely na internetu (zde). Součástí konference byly i dva studentské workshopy, ve kterých Karen Stone, režisérka i ředitelka řady operních divadel po celém světě, a Susan Fisher, šéfka útvaru Přátel a patronů Královské opery, prezentovaly své mnohaleté zkušenosti – včetně cenného poučení ze svých vlastních chyb.

Jeden z panelů poskytl mimořádnou příležitost dozvědět se od nejvýznamnějších operních režisérů současnosti a zároveň tvůrců mnoha janáčkovských inscenací – Roberta Carsena a Davida Pountneyho – jejich názor na Janáčkovy opery a možnosti jejich uvádění dnes. Partnerem těmto dvěma guru operní režie byl David Radok, jehož inscenace Věci Makropulos byla očekávána následující večer. Vše zasvěceně moderoval Marc Clémeur, generální ředitel Rýnské národní opery, který právě s Robertem Carsenem uvedl celou sérii pěti Janáčkových oper.Podle Davida Pountneyho Janáček ve svých sedmi hlavních dílech vytvořil dva zcela odlišné typy oper – relativně konvenční dramata a filmové koláže. Pountney tuto myšlenku rozvedl v historické ose – Janáček začal relativně konvenční Její pastorkyní, což je tradiční drama o třech dějstvích s lineární stavbou děje. Následuje období experimentů, které Pountney označuje jako filmové koláže: Osud podle něj nemá lineární dějovou linii, je to vlastně série slepených fragmentů a asociativních momentů, a Brouček je unikátní dvojitá satira – o takto dramaturgicky obtížné libreto se pokoušelo sedm libretistů. Pak se Janáček v Kátě Kabanové vrátil ke hře s koherentní dramatickou strukturou a jasným příběhem. Následuje Bystrouška, která je opět tou filmovou koláží, a zase se vrací k tradičně vystavěnému dramatu ve Věci Makropulos. A svou vynalézavost Janáček akceleruje ke svému nejradikálnějšímu dílu, kterým je opera Z mrtvého domu. Podle Pountneyho Janáček neměl pro své filmové koláže vzory, jsou jeho vynálezem, který dal režisérům doširoka otevřené styly.

Pountney se zabýval dalším aspektem Janáčkových oper, který skladatel uplatňoval bez ohledu na to, zda jde o regulérní drama nebo filmovou koláž – nejprve sleduje příběh a najednou na několika posledních stránkách opery především prostřednictvím hudby odkryje vizi universa, sálající rajský optimismus. A sám sebe se Pountney ptal, co si s tím má jako režisér počít, aby diváka k těmto pěti posledním stránkám partitury dovedl.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Hodnocení

Vaše hodnocení - Janáček: Věc Makropulos (ND Brno)

[yasr_visitor_votes postid="135975" size="small"]

Vaše hodnocení - Janáček: Příhody lišky Bystroušky (Komorní opera JAMU Brno)

[yasr_visitor_votes postid="136967" size="small"]

Mohlo by vás zajímat