Operní panorama Heleny Havlíkové (201)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Kladem nové inscenace je tak především v hudebním nastudování Marca Guidariniho, který i v podmínkách Státní opery zúročil své velké mezinárodní zkušenosti a plasticky vystavěl kontrasty Boitovy barvitě instrumentované partitury od velebnosti po sentimentální „slaďáky“, od monumentálního zvuku po komorní sazbu, která ovšem prověřila v sólových výkonech jednotlivé hráče orchestru. Obstáli. Podobně jako sbor, ze kterého se pod vedením Martina Buchty stal skutečný protagonista inscenace, včetně chlapeckého sboru Pueri gaudentes, kteří jako cherubové bez křídel máchali alespoň dlouhými rukávy v nemocničních „andělech“, nafasovaných nejspíš na oddělení psychiatrie.

Štefan Kocán má skutečně pro titulní roli Mefista ten sytý, kovově znějící bas, jak ho známe z přenosů z Met. Na jeho efektní podmanivost i osobnostní přitažlivost ovšem spoléhal poněkud prvoplánově víc, než na mnohotvárnější propracování svých velkých árií – vzdorovitost, cynismus i úlisnost zněly stejně. Christina Vasileva se jako Markétka do Prahy vrátila s pevnějším sopránem a bohatším uměním dramatického výrazu, pro který se ale v nejsilnější dynamice nad rozehraným orchestrem nechávala strhnout k ostřejším tónům. Nepříjemné zabarvení výšek handicapovalo také Evu Urbanovou, když jako antická Helena odlišila strašlivé vidiny války od smyslné blaženosti. Rumunskému tenoristovi Danielu Magdalovi sice nejvyšší tóny vyšly, ale jeho Faust ve střední poloze zněl matně, dokonce i vedle jeho fámula v podání Martina Šrejmy, a jeho touha po vědění i ženách působila natolik nevěrohodně, že přestávalo být zřejmé, proč se vlastně upsal ďáblu.Uvidíme, jak tato inscenace, kterou Národní divadlo rozhodlo prezentovat Státní operu na 12. ročníku našeho prestižního Festivalu Opera s vročením 2015, uspěje vedle šestnácti dalších představení, ve kterých budou o cenu kritiků, emeritních sólistů, diváků i ředitelky festivalu Lenky Šaldově v Praze do 21. února usilovat inscenace a umělci nejen stálých divadel našich, ale letos poprvé i těch slovenských. A své šance nebudou chtít promarnit ani alternativní operní uskupení. Janáčkova Její pastorkyňa v opavském nastudování stejně jako Ullmannův Pád Antikrista v české scénické premiéře v Olomouci, které už na festivalu zazněly, svědčí o tom, že operní divadla mimo Prahu mají hodně co nabídnout.

Hodnocení autorky: 70 %
***

Jáchymovský mukl Středa v La Fabrice
Nemohl být větší kontrast: po opulentním Mefistofelovi program Festivalu Opera 2015 následoval inscenací souboru s názvem Opera Povera, jejíž zakladatel Rocc s dramaturgem Petrem Petráňkem a manažerem Tomášem Cafourkem se inspirovali Grotowského teroií „chudého divadla“. V pátek 23. ledna v pražské La Fabrice byla uvedena první inscenace tohoto sdružení, které vzniklo před dvěma lety: „operní monodrama z jáchymovské samotky“ Martin Středa skladatele Andrewa Yin Svobody (1977-2004).

Martin Středa je prvním a posledním pokusem mladého skladatele o operu. Kanaďan Andrew Yin Svoboda, syn českého otce a čínské matky, vyšel v libretu ze vzpomínek svého otce, který se v Jáchymově, kde byl v padesátých letech vězněn, setkal se studentem medicíny Milanem Šedou, který po týrání při výsleších oslepl. Opera je intimní zpovědí „mukla“, který byl uvězněn jako syn otce, kterému se podařilo z republiky uprchnout za dramatických okolností, kdy na útěku patrně zastřelil pohraničníka. Šeda – zde přejmenovaný na Středu – pyká za svého otce a nechápe, proč je tomuto utrpení vystaven, když jeho jediným proviněním je, že je synem svého otce. Pomocí vyťukávané morseovky se mu podaří navázat kontakt se spoluvězněm a také je mu doručen dopis, patrně od otce, který si ale nemůže přečíst. Martin trpí zimou a hladem a také nevyřešeným vztahem s otcem. Tento kafkovsky bezvýchodný kruh nakonec vyústí do sdělení, že Martinův otec lituje, do jakého pekla svého syna svým útěkem odsoudil. Úlevu to ale nepřinese ani Martinovi, ani divákům. Hudba je spíše jen „podkresem“ nebo ilustrací depresivních Martinových emocí (příběh se navíc odehrává o Vánocích); svědčí sice o talentu skladatele vystihnout drsně emočně vypjatou polohu Martinova tápání v kontrastu s použitím amerického šlágru, ale jakým směrem by se předčasně zemřelý skladatel vydal, těžko soudit.Režisér Rocc si na scéně vystačil jen s dřevěnou bednou, nesoucí stejné číslo, jako má vězeň na „mundůru“ – který je ale oproti těm jáchymovským až nebesky neposkvrněný – a dvěma protilehlými zrcadly, v nichž sice diváci vidí Martina (a Martin možná dirigentku), ale co mají zrcadlit tak úplně jasné není.

Osmičlenný orchestr (smyčcové kvarteto, flétna, basklarinet a dvoje bicí) řídila Gabriela Tardonová spolehlivě, ostatně známe ji z její spolupráce s Ensemble Opera Diversa a také z Bušení do železné opony (Žirafí opera Markéty Dvořákové) nebo MrTvá Dvořákové a Medka.

Bylo zřejmé, že i sólista Tomáš Krejčí plně dílu důvěřoval a doslova jen pár desítek centimetrů od diváků „obnažoval“ emoce ztvárňované postavy.

Je dobře, že podobné projekty jako Opera Povera vznikají – tvoří podhoubí, ze kterého mohou vzejít hudební podněty, které přinesou nové inspirace pro hledání soudobého hudebního výrazu.

Hodnocení autorky: 70 %
***

Síla Kovařovicovy krojované Pastorkyně
V pátek 24. ledna pokračoval Festival Opera 2015 ve Stavovském divadle Její pastorkyňou Leoše Janáčka (1904), kterou se prezentoval operní soubor Slezského divadla Opava, který mnohokrát svými inscenacemi předčil soubory s výrazně vyššími rozpočty a dotacemi.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Hodnocení

Vaše hodnocení - Zrod polyfonie -Tiburtina Ensemble (Praha 20.1.2015)

[yasr_visitor_votes postid="148060" size="small"]

Vaše hodnocení - Boito: Mefistofeles (ND Praha)

[yasr_visitor_votes postid="147210" size="small"]

Vaše hodnocení - Svoboda: Martin Středa (Opera Povera)

[yasr_visitor_votes postid="148062" size="small"]

Vaše hodnocení - Janáček: Její pastorkyňa (SD Opava)

[yasr_visitor_votes postid="128598" size="small"]

Vaše hodnocení - Ullmann: Pád Antikrista (MD Olomouc)

[yasr_visitor_votes postid="132263" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments