Operní panorama Heleny Havlíkové (230)

  1. 1
  2. 2

Po Berliozově i Prokofjevově patosu a zvukové opulentnosti přineslo Schumannovo Requiem vítaný kontrast zvukově sice subtilnější, ale ve výsledku vlastně intenzivnější hudby. Schumannovo Requiem z roku 1852, ze závěru jeho života, zůstává ukotvené v tradici zhudebňování této mše za zemřelé (včetně fugy v části Domine Jesu Christe) a skladatel v něm uplatnil svou melodickou invenci. V různých kombinacích sólistů, sboru a orchestru provedení souborem Musica Florea zprostředkovalo náladu smutku, hrůz božího soudu s tajemnými glissandy, prosebné modlitby za spásu duše zemřelého a vykoupení až po pokorné smíření s věčným odpočinutím, se kterým do ztišeného pianissima Requiem končí. Z provedení vyzařovala velká koncentrace a zaujetí všech, vnímavost pro vzájemnou vyrovnanost nejen mezi čtveřicí sólistů, ale i sboru a orchestru. V akustice chrámu Matky Boží před Týnem také vyzněly nuance dynamiky a měkkého zvuku zejména dobových dechových nástrojů.

V Mozartově Korunovační mši s početnou žesťovou sekcí dvou lesních rohů, dvou trubek a tří pozounů převládal slavnostní holdovací ráz i díky sboru se „špičkou“ jásavě jiskřivých sopránů. Marek Štryncl dodal Mozartově mši energii svižných temp a komornější zvuk s šestadvacetičlenným sborem.

V současné konkurenci souborů staré hudby u nás zaměřených na hudbu klasicismu a starší Štrynclova Musica Florea zaujala svým přesahem do hledání dobového zvuku i v hudbě romantismu.

Hodnocení autorky 95 %

Koncert Pražského jara: Musica Florea & Collegium Floreum
Dirigent Marek Štryncl, Michaela Šrůmová – soprán, Sylva Čmugrová – mezzosoprán, Václav Čížek – tenor, Jaromír Nosek – bas.
Program: Wolfgang Amadeus Mozart: Mše C dur KV 317 „Korunovační“, Robert Schumann: Requiem Des dur op. 148.
Chrám Matky Boží před Týnem v Praze, sobota 1. června 2019 v 18:00 hodin.

 

Inspirace na dny příští 

Pražské Quadriennale 2019

Čtrnáctý ročník největší mezinárodní přehlídky divadla a scénografie mapuje nejnovější trendy scénografie a divadelní architektury. Představí tři tematické okruhy: Imaginace, Proměny a Reflexe. Součástí PQ 2019 budou tři soutěžní výstavy: Výstava zemí a regionů, Studentská výstavaVýstava divadelní architektury a prostoru – Naše divadlo světa.

Výstaviště Praha Holešovice. Průmyslový palác a celý přilehlý areál od 6. do 16. června 2019.

 

Antonín Dvořák: Šelma sedlák

Hudební nastudování Jiří Štrunc, režie Zbyněk Brabec, scéna Pavel Kodeda, kostýmy Josef Jelínek, světelný design Antonín Pfleger, choreografie Martin Šinták, sbormistr Zddeněk Vimr.

Osoby a obsazení: Kníže – Jiří Hájek / Jiří Kubík, Kněžna – Lucie Hájková / Ivana Šaková, Martin – Jan Hnyk / Roman Vocel, Bětuška – Marie Schmidtová / Ivana Veberová, Václav – Jaroslav Březina / Josef Moravec, Veruna – Jana Foff Tetourová / Jana Piorecká, Jeník – Amir Khan / Tomáš Kořínek, Berta – Zuzana Kopřivová / Radka Sehnooutková, Jean – Michal Bragagnolo / Jakub Turek, Dívka – Barbora Jindrová / Petra Šintáková.

Sbor a orchestr opery DJKT, členové baletního souboru DJKT.

Divadlo J. K. Tyla v Plzni, Velké divadlo. Premiéra v sobotu 8. června 2019 v 19:00 hodin.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat