Operní panorama Heleny Havlíkové (236)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
Barokní europoslanec Karl Dittersdorf. - Jubilate Letní slavnosti! – už podvacáté. - Budu si ji pamatovat jinak... - Pavarotti – stále „jen“ legenda. - Inspirace na dny příští.
K. Dittersdorf: Il tribunale di Giove – Ensemble Damian, Olomoucké barokní slavnosti 2019 (zdroj OBS)

Barokní europoslanec Karl Dittersdorf
Sedmý ročník Olomouckých barokních slavností v akusticky skvělé dvoraně jezuitského konviktu otevřelo první novodobé nastudování serenaty Karla Ditterse von Dittersdorf Il tribunale di Giove (Jupiterův tribunál). Bylo to skvělé zahájení nejen díky vysoké úrovni hudebního provedení a vtipné režii Tomáše Hanzlíka a jeho Ensemblu Damian, ale i díky vtipně a nápaditě zvolenému dílu.

Mozartův současník Karl Dittersdorf (1739–1799) byl zručný a plodný skladatel více než stovky symfonií, mnoha koncertů, oper nebo oratorií. Téměř polovinu svého života, mezi roky 1769–1794, působil ve službách hraběte Schaffgotsche na zámku Jánský Vrch u Javorníka. Jupiterův tribunál zkomponoval k narozeninám pruského krále Fridricha II. a proveden byl poprvé v Berlíně v roce 1775. Dittersdorf by se ale určitě hodně divil, jak je jeho příležitostná serenata aktuální i dnes, kdy se po volbách do Parlamentu Evropské unie státy přetahují o vedoucí evropské posty a vedou se spory o další směřování EU.

K. Dittersdorf: Il tribunale di Giove – Ensemble Damian, Olomoucké barokní slavnosti 2019 (zdroj OBS)

Serenata na libreto pruského dvorního básníka Antonia Landiho totiž pojednává o tom, jak vést Evropu k prosperitě a životě v míru bez válek. Ochranný Génius Evropy (sopranistka Kristýna Vylíčilová v barokním kostýmu s bohatým chocholem, doplněným vestou v designu vlajky EU) přichází do věštírny za Osudem (kontratenorista Leando Lafont zahalený černým závojem). Domáhá se, aby mu vyjevil, kdo se má stát novým vládcem Evropy, jenž mu pomůže zbavit tuto část světa ekonomických i politických krizí a dovede tento kontinent k nové prosperitě: „Dnes dělí závist jednu říši od druhé a vzápětí je třetí k jejich škodě spojuje,“ stěžuje si Génius. Svou misi nemá snadnou, protože nejdřív ho svou smrtící kosou zdržuje alegorická postava Času (sopranistka Lucie Kaňková s hodinami v helmici), podle něhož sebevětší úsilí nejde uspěchat. Když Čas dostatečně projeví svou důležitost, konečně vyvolá Osud, který odkryje budoucnost Evropy jako nejkultivovanějšího kontinentu světa, jenž má kladně ovlivňovat i nehostinné světadíly.

K. Dittersdorf: Il tribunale di Giove – Ensemble Damian, Olomoucké barokní slavnosti 2019 (zdroj OBS)

Ona vůdčí osobnost je v případě narozeninové serenaty zřejmá – oslavenec, pruský král Fridrich II. Nejasné ale zůstává, co má Génius Evropy u svého královského pomocníka rozvíjet, protože v tom ho Osud odkázal na Čas. Jenže ten už spěchá za svými povinnostmi a pošle Génia na Olymp za vládcem bohů Jupiterem (altistka Monika Jägerová). V božském „ringu“ se ovšem strhne o to, jaké hodnoty jsou pro vládce Evropy nejdůležitější, pořádná hádka. I když se všichni bohové zaštiťují péčí o blaho lidstva, každý z nich tvrdě prosazuje „svůj“ resort: Apollón (Leandro Lafont) pléduje za umění, vzdělání a vědu. Minerva (Kristýna Vylíčilová) sice souhlasí, ale obává se, že umění příliš zatěžuje státní rozpočet, vede k marnivosti a špatným vlastnostem – pýše, žárlivosti. Takže ctnostná bohyně při řízení Evropy prosazuje dodržování moudře uvážlivých zákonů, etiku a morálku – cílem je podle ní poslušný a pracovitý občan. Do toho se vytasí bůh války Mars (tenorista Jakub Rousek) s preferencí síly a odvahy, než se sebestředně za nejdůležitější řídící princip prohlásí Štěstěna (Lucie Kaňková). Ostatní se do ní pustí a vyčítají jí rozmarnou nestálost a vše podkopávající nahodilost, když často osvobodí od trestu i zločince, nevyhodnocuje spravedlivě, co je správné a co špatné a její přízni se těší i lidé bez zásluh.

Jak to v serenatách ani nemůže být jinak, Jupiter dá moudře za pravdu všem. A mnohé z jejich rad by byly vskutku užitečné i dnes: „Potřebuje tedy Evropa krále, který moudrý je a filosof, válečník ctnostný, jenž se těší přízni osudu, aby konal dobro pro svůj lid.“

K. Dittersdorf: Il tribunale di Giove – Ensemble Damian, Olomoucké barokní slavnosti 2019 (zdroj OBS)

V „souboji“ virtuózních koloraturních árií ovšem v olomoucké inscenaci Dittersdorfovy serenaty Jupiterův tribunál vyhráli také interpreti – v náročných koloraturních partech i smyslem pro humor se blýskly Kristýna Vylíčilová, Lucie Kaňková i Monika Jägerová. Rok od roku se zlepšuje kontratenorista Leandro Lafont a získává intonační jistotu. Tenorista Jakub Rousek, bez systematického pěveckého, ale i hereckého tréninku v oboru staré hudby, se sice z této sestavy vymykal, ale k postavě boha Marta se to vlastně docela hodilo. A Ensemble Damian, s obsazením obohaceným o dva přirozené lesní rohy a dvě klariny, hrál pod vedením Tomáše Hanzlíka brilantně.

Olomoucké barokní slavnosti pokračují každý večer do 28. července dalšími inscenacemi. V novodobých premiérách to bude scénické oratorium Františka Antonína Míči, opera Pietra Andrei Zianiho L’Elice nebo serenaty Johanna Heinricha Schmelzera. A zajímavá je i výstava Hořící dramata s grafickými listy ohňostrůjných představení, jak byla hrána a odpalována v 17. století na habsburských středoevropských dvorech.

Hodnocení autorky 95 %

Olomoucké barokní slavnosti
Karl Ditters von Dittersdorf: Il tribunale di Giove (Berlin 1775)
Novodobá premiéra serenaty.
Hudební nastudování, režie, scéna a kostýmy Tomáš Hanzlík.
Osoby a obsazení: Génius Evropy a Minerva – Kristýna Vylíčilová, Osud a Apollón – Leandro Lafont, Čas a Štěstěna – Lucie Kaňková, Jupiter – Monika Jägerová, Mars – Jakub Rousek. Ensemble Damian.
Umělecké centrum Univerzity Palackého v Olomouci – Jezuitský konvikt, 8. července 2019

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na