Operní panorama Heleny Havlíkové (24)

  1. 1
  2. 2

Týden od 7. do 13. března 2011

° Festival Opera 2011 stále graduje
° Ministerstvo kultury si do týmu expertů najalo i Chytrou horákyni – Státní operu a Národní divadlo sloučí i nesloučí
– Co na to Ondřej Černý
– Co na to představitel Institutu umění/Divadelního ústavu Bohumil Nekolný
– Co na to v úterý na veřejné schůzi poslanci?
° Inspirace na dny příští

***

Festival Opera 2011 stále graduje

Do finále směřuje festival Opera 2011 – minulý týden v Praze vystoupily další dva soubory, opavský a liberecký. Bienále, pořádané v Praze tentokrát již podesáté, je skutečně unikátní příležitostí zhlédnout operní inscenace všech deseti stálých českých divadel – a to podle výběru jejich ředitelů a operních šéfů. Zájem diváků je nadále velký a reakce stále nadšenější. Festival po počáteční smršti pěti produkcí předminulý týden sice počtem představení zvolnil na tempu, nikoli však na gradaci. Celkovému hodnocení festivalu se budu věnovat v dalším Operním panoramatu, ale již teď jsem přesvědčena, že Saint-Saënsův Samson a Dalila v opavském nastudování i Pucciniho raný Edgar v provedení liberecké opery jsou horkými adepty na některou z festivalových cen – Libušek. O jedné mohou svým hlasováním rozhodnout i diváci prostřednictvím hlasovacích lístků.

Minule jsem vyzdvihla dirigenta Petra Šumníka za olomouckou Carmen, Miriam Němcovou v ústeckých Hoffmannových povídkách i Roberta Jindru za ostravského Werthera. Tento výčet dirigentů, kteří s přehledem a velkou muzikantskou energií zvládli i velmi obtížné partitury, mohu teď rozšířit o Damiana Binettiho, dirigenta Samsona a Dalily a zároveň šéfa opavského souboru, a také o libereckého dirigenta (a šéfa opery) Martina Doubravského. Ten u nás poprvé – a velmi přesvědčivě – nastudoval operu Pucciniho skladatelských počátků, Edgara na libreto podle Alfreda Musseta. Premiéra byla v Miláně roku 1889 a příliš nezaujala. Doubravský ale dal plně vyznít hudbě plné vášní natolik, že překryla slabiny poněkud chatrného libreta, kdy Edgar vybírá mezi dvěma ženami – sám přitom pochybného charakteru se snaží objevit, která z žen ho miluje „čistě“. Taková mužská ambice pochopitelně nemůže skončit jinak, než smrtí obou jeho milenek.


Obdiv si zaslouží, že oběma souborům, které rozpočtem u nás patří k těm nejmenším, se podařilo obsadit na vysoké úrovni velké a náročné hlavní role; některým přitom zněl hlas v prostoru Stavovského divadla dokonce plněji a zvučněji, než na domácím jevišti. Opavská mezzosopranistka Ilona Kaplová byla jako Dalila skutku svůdná a hlasem i zjevem si podmanila nejen Samsona, ale i diváky. Tenorista Kisun Kim se nenechal coby silák Samson vyprovokovat k herkulovsky silovému zpívání, ale dokázal „dávkovat“ dynamiku tak, že gradace vyzněly naprosto přesvědčivě (pravda, v závěru za pomoci nazvučení). Také pro Nikolaje Někrasova byla role Velekněze příležitostí, jak uplatnit svůj hutný baryton vytříbeněji, než v až přehnaně „dábelských“ rolích Hoffmannových povídek ústeckého nastudování, kde byla zřetelnější především sólistova tendence k nadměrnému vibratu.


Ze sestavy libereckých sólistů excelovala další talentovaná mezzosopranistka naší mladé pěvecké generace – Kateřina Jalovcová v roli provokativně „nepřizpůsobivé“ vášnivé Tigrany (stylizované do jakési „jiné“ Carmen). V působivém kontrastu tak vedle ní vyzněla její „spořádaná“ sokyně Fidelia, kterou sopranistka Lívia Obručnik-Vénossová dokázala prodchnout oddaností a laskavostí. Edgarovu fatální rozervanost i jeho krutý žert nad svou fiktivní rakví uzpíval věrohodně, byť místy na hranici svých pěveckých možností, i Rafael Alvarez.

Haydnovým Lékárníkem Traviatou Státní opery Praha tento týden festival skončí. Jeho celkovému hodnocení se budu věnovat v příštím Panoramatu.

***

Ministerstvo kultury si do týmu expertů najalo i Chytrou horákyni – Státní operu a Národní divadlo sloučí i nesloučí

Po dlouhé sérii protikladných prohlášení, v nichž zástupci ministerstva kultury omílali v nejrůznějších médiích blíže nezdůvodněnou mantru, že pro dvě opery v Praze není místo, se ministr kultury Jiří Besser po dřívějším zavržení studie teatrologa Josefa Hermana v rozhovoru pro Radio Impuls minulou středu veřejně distancoval teď už i o od stanovisek svého náměstka Radka Zdráhala: „Jestliže pan Herman zpracoval pro ministerstvo tuto teorii a ten samý den, kdy se objeví tato teorie na webových stránkách ministerstva kultury, je tam napsáno ano, je to teorie pana teatrologa Hermana, nikoliv stanovisko ministerstva kultury, rovněž tak stanovisko ministerstva kultury nemůže sdělit náměstek Zdráhal. Ten je pověřen, může mít názor, že je potřeba sloučit, že by to bylo nejlepší, nejekonomičtější, ale i on je podřízen ministrovi a ministr bude dbát na to, aby to řešení bylo skutečně nejlepší, aby tyto scény fungovaly tak, jak si zaslouží.“ A dokonce zde ministr tvrdil, že „nikdo u nás neřekl, že ministerstvo kultury slučuje a bude slučovat“!

 

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Saint-Saëns: Samson a Dalila (SD Opava)

[Celkem: 13    Průměr: 1.6/5]

Vaše hodnocení - Puccini: Edgar (DFXŠ Liberec)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


25
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
25 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

Ministr pro lepší kulturu Besser tvrdí, že jeho náměstek Zdráhal tím, že oznámil generální rekonstrukci SOP a sloučení s ND jen řekl svúj názor, nikoliv postoj MK. Přesto zůstává na postu náměstka, zatímco pan Dolanský byl odvolán. Zdá se mi, že je to trochu nepoměr vůči tomu, co se v minulých týdnech stalo. Někdo tady napsal, že pan Dolanský měl za úkol přinést jablka a doručil hrušky. Prý měl splnit zadání a nenechat projevit svůj úsudek. Nezlobte se na mne, ale jestliže si mohu vybrat mezi shnilými jablky (nelze spočítat, jestli fůze přinese úspory) a čerstvými hruškami, vyberu si buď… Číst vice »

Anonymous

Ten Edgar je tak neskutečně hloupá a dramaticky naprosto nevěrohodná opera, že nechápu, proč se paní doktorka nad ní a nad její inscenací opakovaně rozplývá!

Anonymous

To je zajímavé, předchozí anonymní, že podobně se rozplývala většina lidí, co Edgara viděla – stačí se podívat na komentáře pod recenzí tady. Já zase nechápu proč tedy vůbec chodíte na operu:-) Nebo že by libreta všech ostatních oper byla věrohodná? :-)) Evča

Anonymous

Nekolný, kamarád Černého? to je stará písnička…m.j. causa Krejča – v září 1994 Otomar Krejča píše řediteli odboru umění MK ČR Bohumilu Nekolnému: "Ať se tomu Váš ministr jakkoli brání, jeho stanovisko je kulturně politické povahy. Vyjadřuje jednoznačně, že preferujete systém před živým organismem…

Anonymous

Předčasně prý skončila podobná schůzka Černého i se zaměstnanci ND: paní Havlíková, nedělejte si slovíčkem "prý" v tomto Vašem nepravdivém výroku aliby. Schůzka Černého dopoledne v ND neskončila demonstrativním odchodem bez vůle členů ND diskutovat. Byli jsme pouze nuceni po 20 minutách odejít na orchestrální zkoušku Parsifala. Víte to moc dobře a stačí se kohokoliv z ND zeptat.

Jan

Hned jak se vrátím z cest… Dostal jsem chuť zajít na operu.

Jan Jouza

Anonymous

A kam půjdete pane Jouzo? Do Národního nebo do Státní?

Anonymous

leonora3:muze nam nejaky vedec z divadelniho ustavu, mozna nejlepe snad analytik Institutu umeni, vysvetlit uvedeny citat "vysoka mira sobestacnosti prazskych opernich domu je nemravna a neodpovida statusu verejne kulturni sluzby"? Ctu to dokola a nemuzu tomu porozumet. Skutecne podobne zdroje odborniku slouzi u tak vazneho rozhodovani ohledne opernich domu v Praze na MK? Je sice pravda, ze uz se asi nedockame ministra kultury s moralnim kreditem (kdyz uz tady mluvime o moralce!)formatu Pavla Tigrida (pokud vim, ten mluvil o zruseni MK a ne opernich divadel!). Od osobnosti podobneho formatu bychom i bolestne rany prijimali s vetsi pokorou a predevsim bychom… Číst vice »

Anonymous

tolerance členů ND k jejich řediteli, který o nich mluví jako "o blbcích, kteří to sežrali.." je obdivuhodná

Anonymous

Jakási číslička o soběstačnosti se objevují také v pořadu Reportéři ČT z 14.3.2011 viz ceskatelevize.cz/porady/1142743803-reporteri-ct/video/.
Podle mého názoru jde o ekonomicky nesmyslné, účelové a tudíž zavádějící porovnání Prahy, Vídně a Londýna. Problém je v tom, že nás nakonec zavede tam, kam nechceme.
Kulturně-finanční parametry Prahy se dají srovnávat tak s Budapeští, Varšavou, Záhřebem, Bělehradem atd., tj. metropolemi zemí s přibližně stejnou ekonomickou výkonností jako ČR. Srovnávat Prahu s městy s nejmajetnějšími divadelními fanoušky a nejvyššími honorářemi je naivní.

Anonymous

Argumentovat 70% soběstačností Covent Garden je opravdu vytrhování z kontextu. Covent Garden je v určitém stupni institucionálního vývoje, ale ještě před 10 lety byla na zavření, respektive na transformaci v noblesní kulturák (viz. například Michael Kaiser: The Art of the Turnaround, kapitola 4). Podrobnosti o Vídeňské státní opeře neznám, ale nezdá se mi, že by měla tak vysokou soběstačnost, jak píše dr. Havlíková. Naopak se mi vybavuje informace, že rozpočet rakouského ministerstva kultury jde z velké části jenom na Vídeňskou státní. Pokud někdo znáte přesné číslo, tak ho sem prosím napiště. A pokud si mohu dovolit interpretovat, tak dr. Nekolný… Číst vice »

Pavel Šimáček

Problém bude v tom, co je chápáno pod pojem "soběstačnost". Možná, že v případě WSO a ROH jsou do soběstačnosti započítány i sponzorské dary, které jsou mnohem vyšší než u nás, a další činnost divadla. Jak píše Leonora3, Hollander mluvil o 30%, ale mám dojem, že asi před třemi roky v Pro:logu uváděl číslo ještě nižší. U nás – alespoň v případě výročních zprávách SOP, pokud si dobře pamatuji – se soběstačností myslí příjem ze vstupného. A ten je opravdu vysoký oproti světu. To měl možná pak Nekolný na mysli: takovéto vysoké soběstačnosti totiž divadla dosahují za cenu uvádění starých… Číst vice »

Anonymous

Když už nebyl vymazán nevhodný příspěvek anonyma 15. března 2011 11:17, který uvádí, že ředitel Černý hovořil o členech ND jako "o blbcích, kteří to sežrali.." zdali by pisatel neupřesnil kdy a kde toto ředitel uvedl. Děkuji.

Anonymous

nevhodná jsou originální slova OČ Viz jeho již zlidovělý komentář do telefonu na ministerstvo o snížených platech: "…tak jsem to těm blbcům vysvětlil, sežrali mi to…"

Anonymous

Dobrý den, jenom doplním, v opeře Kaťa Kabanová v Paříži vystupovala v roce 1988 pod taktovkou J. Kouta v roli Varvary Dagmar Pecková.Milan

Pavel Šimáček

Omlouvám se – vypadlo mi: tím číslem v pro:logu měl Hollander na mysli příjmy z prodeje lístků. 50% tedy může být číslo po započítání dalších příjmů, které nejsou z veřejných rozpočtů.
To je bohužel obecný problém podobných debat: někdo řekne číslo k pojmu, aniž víme, co ten pojem obnáší. Případné vynechání věty nebo vysvětlení pak vede k úplně jiným závěrům.

Anonymous

Ode mne jiný příklad:Setkání zaměstnanců s ředitelem Černým v hledišti historické budovy ND při příležitosti snížení platů zaměstnanců, jsem se zúčastnil proto, že měl být přítomen ministr kultury- nestalo se tak. Za to jsem ale slyšel od p. řed.Černého něco, čemu jsem v první chvíli ani nechtěl věřit, jelikož jsem ho blíže neznal.Pan ředitel prohlásil přibližně toto: "takovou tu diskuzi nebo co to je, která tu bývá, považuji za zbytečnou a ruším ji." Od té doby sleduji kroky p.Černého pozorněji a dnes jsem již pevně přesvědčen, že by si zaměstnanci ND zasloužili jiného-lepšího ředitele. Nemohu se podepsat, neboť (viz komentář… Číst vice »

Anonymous

Nečekáme celkem nic, protože jsme se od posledních ředitelů ND celkově ničeho nic extra nedočkali. To lze ale říci i celkově o naší vládě, kterou jsme si všichni zvolili a od které se naše společnost též ničeho nic extra v posledních letech nedočkala. Chceme ale aspoň pouze v pohodě pracovat jako dosud a nechceme, aby nás SOP neustále manipulovala a zatahovala do problémů SOP. Prosím tedy pana anonymního člena SOP, aby nám blíže ujasnil věrohodný zdroj "již zlidovělého komentář ředitele Černého do telefonu na MK o snížených platech, kde členny ND ředitel Černý nazývá blbci, kteří mu to sežrali". Nebo… Číst vice »

Anonymous

Leonora3;slovo sebestacnost sa da vysvetlit len jednym sposobom a to: nakolko prijem zo vstupneho a dalsich aktivit pokryva naklady operneho domu (napr.prenosy HD, prenosy v radiu, ai). Priklad:ziadne peniaze od Federal Goverment Met nedostava(i ked Met je snad najlepsim ambassadorom v zahr. politike USA zasahujuci kulturnym svet), neviem ani o prispevkoch od City Hall a mesta NY (ti maju NYCity Opera, ktora je hned vedla). Dary sa samozrejme pocitaju a plnia tych zvysnych viac nez 50 percent rozpoctu Met. a nie su to dary male, najvacsi darcovia maju mramorovu tabulu so zlatym pismom a sucasni darcovia suv kazdom programe predstavenia.… Číst vice »

Anonymous

ROH a Prahu nelze srovnávat s použitím nějakého procentního čísílka. ROH musí tak jednou jednou za dva roky dokumentovat, že je institucí působící ve veřejném zájmu (přesně řečeno charitou – Charity Registered No. 211775) a nikoliv exkluzivní klub. Dělá to například tím, že vyčísluje, kolik vstupenek dává do prodeje za lidově dostupné ceny. Podle toho, jak se vyvíjí poměr mezi tržbami za drahé vstupenky a levné vstupenky, dynamicky přizpůsobuje cenovou politiku na jednotlivé produkce. Na jedné straně musí maximalizovat tržby z drahých vstupenek, ale současně zachovat dostatečně velikou nabídku vstupenek levných a přitom zcela naplnit hlediště – nenaplněná hlediště sponzoři… Číst vice »

Anonymous

Vy si opravdu myslite, ze se soucasne deni tyka pouze SOP?
Vy si opravdu myslite, ze se Vas to netyka? Probudte se!
V pohode by samozrejme chtel pracovat kazdy.
Je mlzeni Cerneho to, co Vam dava pohodu? To ho podporujete kvuli tomuto falesnemu pocitu klidu?

Anonymous

Covent Garden, stejně jako Met se potácí s neuvěřitelnými finančními problémy, daleko rozsáhlejšími, než u nás. Dluhy jsou astronomické. Ale nikdo je nezavírá, hledají cestu jak fungovat jinak než jen z dotací státu a ten model je v USA běžný a v Evropě se bude muset prosadit také, jinak to nepůjde.

Anonymous

Tak za prve – situace kolem opery v Praze se tyka nejen SOP, ale i ND, nenamlouvejte si, ze to neni pravda. Nebo Vas nekdo presvedcil? Ja jenom ze v Lednu v hledisti SOP to vypadalo, ze za tyden nebudete mit kde hrat. Alespon soude podle vaseho rozhorceni. A na tom se nic nezmenilo. Klidne v klidu pracujte, ale tyka se vas to taky! A za druhe – pri schuzce s Cernym minuly tyden v ND cast lidi odesla skutecne po 20 minutach na zkousku (ono to ani jinak neslo, vzhleem k tomu, ze soudruh Cerny prisel pozde – ze… Číst vice »

Anonymous

ROH se momentálně potácí v dluzích? To se mi hodně nezdá, máte k tomu nějaké důvěryhodné zdroje, které byste ocitoval(a)?

Anonymous

Ještě k ROH: tady je velice zajímavý článek v češtině:
http://www.advojka.cz/archiv/2007/34/kdyz-zavirali-covent-garden

Operní dům, který kupuje hudební label za skoro GBP 6 mil. naspořených v rezervních fondech, asi nebude úplně ve finančních potížích:))