Operní panorama Heleny Havlíkové (251)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
Nekoranec a Costello – proč ano. - Nekorancův debut na CD s francouzskou operou. - Jana z Arku – úklid mýtu (tentokrát v Bruselu). - Pražský trénink Jennifer Rowley. - Znovu Butterfly – ani MET nevstoupí třikrát do stejné řeky. - Inspirace na dny příští.
Petr Nekoranec a Stephen Costello, PKF, Rastislav Štúr 2019 (zdroj Nachtigall Artists Management)

Nekoranec a Costello – proč ano
Koncert Petra Nekorance a Stephena Costella v Dvořákově síni Rudolfina měl podtitul – Dva tenoři! Proč ne? Na takovou otázku se nabízí v recenzi shrnout argumenty, proč ano. Stejně jako v případě dokonce oněch slavných tří tenorů – Pavarottiho, Dominga a Carrerase – se ukázalo, že je na koncertních pódiích i jevištích dost místa pro oba tyto mimořádné talenty nastupující mladé pěvecké generace. (A jak je v další části Operního panoramatu o Nekorancově debutovém CD zřejmé, nejen pro ně). I když si pro první část koncertu vybrali skoro stejný repertoár – slavné tenorové árie z francouzských oper Charlese Gounoda (Faust a Romeo a Julie), Georgese Bizeta (Carmen a Lovci perel) a Julese Masseneta (Werther) –, jejich interpretace je odlišná. Petr Nekoranec je zpívá ve svém odlehčenějším, lyričtějším pěveckém oboru, k němuž přechází z tenore leggiero italského belcanta. Stephen Costello uplatňuje svůj tmavší, hutnější hlas.

Z francouzských oper si Nekoranec vybral Gounodova Romea s jeho mladistvě roztouženou árií pod Juliiným oknem Ah! lève-toi, soleil!“, Bizetova Nadira z Lovců perel, který v romanci Je crois entendre encore“ vzpomíná na dávné setkání s krásnou bráhmanskou kněžkou Lejlou, a z Massenetovy opery první árii Werthera O nature pleine de grâce“ s opěvováním rajské krásy přírody. V druhé části koncertu se zaměřil na repertoár, který stále zůstává jeho doménou, a vybral dvě árie z Donizettiho oper – slavnou Nemorinovu „Una furtiva lagrima“Nápoje lásky a Edgardovu árii „Fra poco me ricovero“ ze závěru Lucie z Lammermooru. Ta, zařazená jako poslední před blokem spíš „přídavkových“ neapolských písní se závěrečnou O sole mio, se však už ukázala být v rámci celku koncertu na hranici jeho současných pěveckých možností, a to hlavně kvůli méně pevnému posazení hlasu na dechové opoře.

Petr Nekoranec a Stephen Costello, PKF, Rastislav Štúr 2019 (zdroj Nachtigall Artists Management)

Nadále platí, že Petr Nekoranec využil svá zahraniční školení v operních studiích renomovaných operních domů, jako byla Bavorská státní opera a newyorská Metropolitní opera, i sbírání dalších zkušeností při svém současném působení ve stuttgartské opeře, kde zpívá Rossiniho Almavivu, Ramira v Popelce a Donizettiho Ernesta v Donu Pasqualovi. Svůj talent, pod vedením italského pedagoga Antonia Carangela, s rozmyslem rozvíjí správným směrem. Jeho útlejší hlas dál nabývá na objemu ve vyrovnaných rejstřících včetně výšek a pozvolných přechodů dynamiky messa di voce. Přitom neztrácí mladistvou svěžest, legatovou kantabilnost a lehkost. To vše při intonační přesnosti. Nekoranec nepodceňuje ani deklamaci. Má dar navázat bezprostřední kontakt s posluchači a se zaujetím právě jim zpěvem „vyprávět“ všechny ty různé milostné trable operních tenorových hrdinů. Krásně mu vyšla i díky zvládnuté dynamice zejména romance z Lovců perel s její exotickou opojností a milostným vzplanutím.

Bylo zřejmé, že americký tenorista Stephen Costello má přece jen více zkušeností: Prosadil se už i v Metropolitní opeře nejen v Donizettiho operách, ale i jako Alfréd v Traviatě, Vévoda v Rigolettovi, Gounodův Romeo a zpívá i Pucciniho Rudolfa v Bohémě. Také on ve francouzské části koncertu zapíval tři árie. Koncert otevřel kavatinou Gounodova Fausta ze třetího dějství Salut! Demeure chaste et pur“, v níž Faust pod vedením pokušitelského Mefista podléhá čisté andělské kráse Markétky. Pokračoval árií Dona José La fleur que tu m’avais jetée“ z Bizetovy Carmen s osudovým horoucím vyznáním lásky k této cikánce a blok z Massenetova Werthera, který uvedlo skvělé provedení úvodního orchestrálního prélude, zakončil nostalgickou árií ze třetího dějství Pourquoi me reveiller?“, v níž Werther své milované, ale za jiného muže vdané Charlottě předčítá básně jako předzvěsti své sebevraždy. V druhé části koncertu si Costello získával čím dál víc přízeň publika árií Federica È la solita storia del pastore“ z veristické Arlézanky Francesca Cilei a svůj tenorový volumen nechal naplno rozeznít ve Verdiho Luise Millerové jako zoufalý Rodolfo ve chvíli, kdy čte dopis o domnělé zradě své milované Luisy a s hořkostí vzpomíná na společné šťastné chvíle. Costello zaujal barvou a plností svého hlasu i pevnými výškami. Ve výrazu ale na koncertě působil trochu zdrženlivě, rezervovaně, takže se vytrácely nuance „rafinovanosti“ především v Massenetovi. Uvidíme, jak vystupuje na jevišti, protože v květnovém přenosu z Metropolitní opery je obsazený do role Roberta v Donizettiho Marii Stuartovně.

Petr Nekoranec a Stephen Costello, PKF, Rastislav Štúr 2019 (zdroj Nachtigall Artists Management)

V minulosti si oba tenoristé shodou okolností svým způsobem konkurovali: Petr Nekoranec zaskočil v lednu 2016 v pražském Rudolfinu na koncertě se sopranistkami Mariou Agrestou a Angel Joy Blue za Stephena Costella, který kvůli sněhové vánici nemohl přiletět z New Yorku. A v létě 2017 nahradil indisponovaného Costella na letním cyklu koncertů, který pořádá Metropolitní opera zdarma v parcích po celém New Yorku pro tisíce posluchačů. A teď, prakticky ve stejnou dobu, oba vydali své debutové nahrávky – Nekoranec s francouzskými áriemi, Costello vzdal hold barytonistovi Hvorostovskému albem Te, O Cara s áriemi z Donizettiho oper. Jakmile se ale společně ocitli na jednom pódiu, spíš se vzájemně až trošku uličnicky hecovali. Když si v závěrečném přídavku vystřídali sloky ve slavné árii mantovského vévody z Verdiho Rigoletta, jeden druhému drželi palce, aby jim vyšly výšky.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jansvan

Petr Nekoranec při koncertě působil, jako když zpívá v indispozici, občas jsem se bál, co mu hlas provede… Veliký rozdíl proti tomu, jak zpívá na CD – tam je výborný.