Operní panorama Heleny Havlíkové (300) – Dvakrát opery Bohuslava Martinů

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Dirigent nahrávky – Jiří Bělohlávek, scénář a režie – Jiří Nekvasil, střih – Boris Machytka, kamera – Miro Gábor, kreativní producent – Radim Smetana
Osoby a obsazení – sólisté nahrávky / herci televizní inscenace: Martin Avdějič – Ivan Kusnjer / Csongor Kassai, Starý sedlák – Petr Svoboda / Rosťa Novák st., Stěpanič, vysloužilý voják – Jan Martiník / Matěj Kopecký, Žena s dítětem – Lucie Silkenová / Marie Poulová, Stará žena – Ester Pavlů / Zora Valchařová, Vypravěč (zpívaná role) – Jaroslav Březina (na nahrávce i v inscenaci), Vypravěč (mluvená role) – Josef Špaček (houslista České filharmonie), Chlapec – Lukáš Mareček / Matyáš Walder, Obchodník se vzpomínkami (jen v televizní inscenaci) – Vojtěch Kopecký.
Martinů Voices, sbormistr – Lukáš Vasilek
Česká filharmonie

Nahrávka z koncertního provedení 17., 18. a 19. prosince 2014, Dvořákova síň Rudolfina Praha
Supraphon (katalogové číslo SU 4233-2), 2018

Česká televize, 2018

CD: B. Martinů – Divadlo za branou (zdroj radioteka.cz)

Divadlo za bránou na CD
Z archivu Československého rozhlasu vydal Radioservis ve spolupráci s Nadací Bohuslava Martinů historickou nahrávku opery-baletu Bohuslava Martinů Divadlo za bránou. Vznikla v roce 1956 v brněnském studiu tehdejšího Československého rozhlasu. Soubor Státního divadla v Brně pod vedením svého šéfa, dirigenta Františka Jílka, po letech zákazu inscenování oper Bohuslava Martinů v poválečné Československé socialistické republice nastudoval Divadlo za bránou alespoň v rozhlasové podobě.

Divadlo za bránou (někdy uváděno i pod názvem Divadlo za branou) je na hony vzdálené tradičním operním schématům. Martinů ho komponoval v Paříži od června 1935 do dubna 1936. Když nenašel mezi oslovenými spisovateli libretistu pro svůj neobvyklý koncept (žádal například i Vítězslava Nezvala), podle svého scénáře si vytvořil libreto sám. V díle zkombinoval operu a balet, přesněji řečeno pantomimu. Divadlem za bránou Martinů pokračoval po období surrealistických výstřelků ve Vojákovi a tanečnici, Třech přáních nebo Slzách nože v linii lidového hudebního divadla, jak se mu věnoval ve 30. letech také například v Hrách o Marii, Hlasu lesa, Veselohře na mostě nebo ve zpívaném baletu Špalíček.

Divadle za bránou propojil inspiraci komedií dell´arte a francouzskou pantomimu Jeana Gaspara Deburaua (který měl české kořeny), které zkombinoval s českými a moravskými lidovými písničkami a jarmarečním divadlem. Výsledkem je volné, jakoby improvizační řetězení variací scének italské komedie zasazené ovšem do českého venkovského prostředí

V tom byly pro Martinů zdrojem sbírky Františka Bartoše, Karla Jaromíra Erbena a Františka Sušila. Výsledkem je neobvyklá forma – 1. dějství je pantomimický balet, druhé a třetí opera buffa, ve které se hudební čísla střídají s mluvenými částmi. Sám Martinů Divadlo za bránou charakterizoval jako vystoupení kočovného divadla někde na jarmarku, na které se lidé jdou pobavit. Ani syžet, ani děj tu nejsou podle Martinů důležité. Chtěl, aby to byla jen směs různých scén a podivných situací, které mají být veselé, nespoutané a působit jako improvizace, jako lidový spektákl.

Bohuslav Martinů zabydlel Divadlo za bránou nejen typickými postavami komedie dell’arte – Pierotem, Kolombínou a Harlekýnem, ale i „českou“ služebnou Katuškou, Hospodským, Ponocným nebo Starostou. A k jejich vzájemnému namlouvání, laškování i naschválům a podrazům se přidává i sbor. V prvním, tanečním dějství Pierot žaluje Hostinskému, že jeho dceruška Kolombína flirtuje s Harlekýnem. Je do ní totiž zamilovaný také a na Harlekýna žárlí. Po slavnosti masek a hádkách dá Hostinský své požehnání Kolombíně a Harlekýnovi. V druhém a třetím, operním dějství s mluvenými texty o půvabnou Kolombínu usiluje stále nejen Pierot, čímž trápí zamilovanou služebnou Katušku, ale také Starosta. Podplatí Ponocného, aby mu pomohl ji získat. Jenže jejich plán vyslechnou Pierot se služebnou Katuškou a vymyslí plán, jak Starostu napálit. Po dalších peripetiích a skečích Hostinský svolí ke sňatku Kolombíny s Harlekýnem a Katušky a Pierotem.

Poprvé bylo Divadlo za bránou uvedeno v Brně, v divadle Na Hradbách, vzápětí po svém vzniku v roce 1936, a podílel se na něm s Bohuslavem Martinů spřízněný inscenační tým dirigenta Antonína Balatky, scénografa Františka Muziky a choreografa Ivo Váni Psoty (v inscenaci tančil postavu Pierota). Ostatně stejný tým, pouze s jinými choreografy, uvedl v Brně týž rok i zpívaný balet Špalíček a rok předtím Hry o Marii.

V té době sice žil Bohuslav Martinů v Paříži, ale do vlasti se pravidelně vracel – měl v tomto svobodnou volbu. Naše divadla a rozhlas se ujímaly naprosto přirozeně jeho postupně dokončovaných oper – s výjimkou Slz nože a Tří přání, které působily v našem prostředí příliš extravagantně, Tři přání navíc s nároky filmové projekce při operním představení. Tento přirozený vztah tvůrce a interpretů byl dalším vývojem násilně přerván a podřízen politickým událostem – nejen druhé světové válce, ale i po roce 1948, kdy byla díla Bohuslava Martinů žijícího ve Spojených státech, Francii, Itálii a Švýcarsku ocejchována ideologickým odsudkem formalismu. Přitom nebylo v té době národnějších oper ukotvených v českém a moravském folkloru, po kterém volali hlasatelé socialistického realismu, než jsou Hry o Marii, Hlas lesa, Veselohra na mostě či Divadlo za bránou.

František Jílek

A teprve po roce 1958 se jeho opery mohly začít objevovat v českých divadlech (s jedinou výjimkou dvojího uvedení Veselohry na mostě v letech 1948 a 1950). Bylo to opět brněnské divadlo, které se od konce 50. let především zásluhou dramaturga Václava Noska zasazovalo o uvádění oper Bohuslava Martinů. V roce 1956 se však Václavu Noskovi Divadlo za bránou prosadit na scénu ještě nepodařilo, nicméně vznikla alespoň rozhlasová nahrávka, tedy vůbec první nahrávka tohoto díla. Z korespondence Bohuslava Martinů víme, že její vysílání v Československém rozhlase na stanici Praha I 25. září 1957 Martinů poslouchal při svém pobytu na Schönenbergu ve Švýcarsku.

2.3 3 votes
Ohodnoťte článek

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments