Operní panorama Heleny Havlíkové (301) – Rozbalování vánočních hudebních dárků

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Patricie Janečková a Collegium Marianum ve Valdštejnském paláci (zdroj ceskatelevize.cz)

Koncerty souboru Collegium Marianum, ať už při Barokních podvečerech nebo v rámci Letních slavností staré hudby, mají díky bedlivě vybíraným místům konání intenzivní atmosféru spřízněné pospolitosti. Na přenosu z Valdštejnského paláce se všichni snažili překonat „distanci“ oddělující letošní Vánoce od publika tak moc, až ve výsledku právě tento televizní pořad nejzřetelněji potvrdil, jak zážitek z návštěvy koncertu nemůže sebelepší snímání kamer nahradit.

Národní divadlo Brno, Janáčkova opera (zdroj FB)

Karaoke Rybovka z Brna
Vedle standardních záznamů koncertů koncipovaných tradičně, obdobně jako při účasti publika, se objevily i méně obvyklé přístupy. Brněnská opera přišla s nápadem karaoke verze tradiční Rybovy České mše vánoční. Doprovod obstaral Orchestr Janáčkovy opery usazený na jevišti divadla s velkými rozestupy a s hráči na dechové nástroje oddělenými plexi stěnami. Sólové party zpívali osvědčení brněnští sólisté Pavla Vykopalová, Jana Hrochová, Ondřej Koplík a Jan Šťáva, jejichž profesionalita mohla karaoke amatérské sboristy možná až odradit. Ke sborovým částem totiž hrál jen orchestr a na obrazovce synchronizovaně běžely noty i slova, která ještě napovídal i dirigent Marko Ivanović. Pojal Rybovku sympaticky zvesela. Těžko říct, kolik lidí této jedinečné příležitosti využilo, ale přes 10 tisíc zhlédnutí na YouTube napovídá, že o karaoke Rybovku zájem byl. A Janáčkova opera na ni navázala o vánočním čase ještě standardním záznamem Moravské vše vánoční Josefa Schreiera.

https://www.youtube.com/watch?v=_eUFtBCCGI0

Rybovka jako jesličková hra z Olomouce
Nejvíce si ovšem s Rybovkou pohrálo Moravské divadlo Olomouc. Podle scénáře a v režii Dagmar Hlubkové připravili inscenovanou verzi. Pan učitelský (Jiří Přibyl) chystá předvést vánoční hru a zve na ni vzácné dámy a pány i dítka mnohá. Anděl zvěstuje narození Páně a pak už pastýř Matouš (tenorista Jakub Rousek) budí z postele Mistra Bartoše (basistu Davida Szendiucha). Kolem plesají rozpustilí andílci. A pospolu se vydají do Betléma. Rybovkou se pak prolíná příběh Marie a Josefa na způsob lidových jesličkových her s Archandělem Gabrielem, nezbedným Čertem, Smrtkou s pořádnou kosou, Herodem a trojicí mudrců. Z inscenace, kterou hudebně řídí Petr Šumník, vyzařuje optimismus a radost.

Jana Sibera – Adventní kalendář opery ND 2020 (zdroj Youtube)

Utajený hudební adventní kalendář pražského Národního divadla
Zatímco mnohá naše divadla začala hrát už od srpna a doháněla promeškané jarní premiéry, oba operní soubory pod hlavičkou Národního divadla na své původní umělecké plány rezignovaly (kromě napodruhé obnovené Tosky ve Státní opeře). Předvánoční rozvážení ovoce, šumivých vín od partnerů ND a dárkových tašek s kalendářem a diářem do deseti českých nemocnic umělci ND (za operu Eva Urbanová, Adam Plachetka, Kateřina Kněžíková, Pavel Černoch a Ester Pavlů) je dozajista chvályhodné, ale přece jen smyslem Národního divadla je poskytovat „statky“ umělecké. Řada zahraničních operních scén, mezi které by pražské ND tak rádo patřilo, buď mohla i v různě omezených podmínkách hrát nebo divadla vymýšlela nápadité koncerty se špičkovými sólisty a zprostředkovávala je na svých webech. Vedení Oper ND však jako by zákaz zpěvu pochopilo jako příkaz k mlčení.

Existenci operních souborů naší první scény v kovidovém čase tak zachraňoval alespoň nápad dramaturga Beno Blachuta s hudebním adventním kalendářem. Škoda, že zůstal dost utajený, protože Národní divadlo na i jinak zcela nevyhovujících a nepřehledných webových stránkách vehementně nabízelo hlavně dárkové poukazy (kéž by bylo na co). To se projevilo i v počtu zhlédnutí hudebního adventního kalendáře, které na YouTube z šesti set padesáti u prvních prosincových částí klesá s postupujícími daty na dvě stovky – s čestnou výjimkou tisícovky zhlédnutí videa, na kterém Jana Sibera zpívá Ave Maria Williama Gomeze.

Hudební adventní kalendář je „zavěšen“ na sociálních sítích a místo sladkostí nebo obrázků na v něm každý den od 1. prosince přibývalo jedno zhruba pětiminutové inscenované hudební video v nápadité režii Magdaleny Švecové s kameramanem a režisérem záznamu Marco Chiodim. Jsou zde také vánoční písně, když Michaela Zajmi dojemně zpívá ukolébavku Chtíc aby spal svému osmiměsíčnímu Floriankovi za doprovodu svého manžela, violoncellisty Bledara. Zazní také koledy a Lukáš Bařák při Pásli ovce valaši svižně zacifruje. Díky tenoristovi Jaroslavu Březinovi a basistovi Zdeňkovi Plechovi jsou zvesela pojaté části Gloria a Kyrie z Rybovy České mše vánoční.

Michaela Zajmi a Bledar Zajmi – Adventní kalendář opery ND 2020 (zdroj Youtube)

V pestré dramaturgii se objevují i operní árie poněkud násilně napasované na vánoční kontext, když například Kateřina Kněžíková při Gounodově šperkové árii rozbaluje své pětileté Adélce zpod vánočního stromečku krabice se šperky, když dvojici dětí při unyle zazpívaném tercettinu Soave sia il vento z Mozartovy opery Così fan tutte (Marie Fajtová, Stanislava Jirků a František Zahradníček) Marie Fajtová sfoukne jednu ze svíček, které si v ořechové skořápce pouštějí ve vodě v lavoru, nebo když Figaro (Miloš Horák) při spílání Hraběti (Bravo, signor padrone! … Se vuol ballare, signor Contino) nešikovně zdobí vánoční stromeček i figurínu Hraběte. Žert ovšem nepostrádala Bartolova árie A un dottor della mia sorte z Rossiniho Lazebníka sevillského (Jiří Sulženko), v níž je Rosině (Lucie Hájková) při pečení cukroví staříkovo sebejisté brebentění v k smíchu, než ji naštve, že kvůli jeho výčitkám a příkazům připálila další plech.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


3 3 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments