Operní panorama Heleny Havlíkové (362) – Třikrát z Brna

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
Studenti JAMU si troufli na Poulencovy Dialogy karmelitek a Miroslav Krobot v Národním divadle Brno na operu. Opera Diversa převzala při Manželských minioperách festivalovou Libušku.

Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna – Národní divadlo Brno, 13. dubna 2022 (foto Marek Olbrzymek)
Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna – Národní divadlo Brno, 13. dubna 2022 (foto Marek Olbrzymek)

Kouzelná flétna v pustotě jiné planety ztratila kouzlo

Operní soubor Národního divadla Brno rozšířil svůj repertoár v Janáčkově divadle o novou inscenaci Kouzelné flétny Wolfganga Amadea Mozarta v hudebním nastudování Pavla Šnajdra a režii Miroslava Krobota. Zvláště angažování Miroslava Krobota, výrazné osobnosti českého divadla, herce, dramatika a divadelního pedagoga, budilo očekávání: Jakou koncepci zvolí činoherní tvůrce pro Mozartovu operu, jejíž historie vzniku je hlavně kvůli odkazům k zednářství a v kontextu závěru Mozartova života spojována s nejrůznějšími spekulacemi? Tento singspiel, jehož text Emanuel Schikaneder opisoval všude možně, je jakýsi „eintopf“ z tehdy módních kouzelných orientálních pohádkových motivů, „hanswurstiád“, egyptských mystérií a zednářských obřadů. Do připraveného libreta ovšem zasáhlo doslova na poslední chvíli i konkurenční divadlo ve vídeňském Leopoldstadtu, když s úspěchem nasadilo Kouzelnou citeru, hru se zpěvy, která měla natolik shodné postavy a dějové peripetie, že bylo třeba libreto narychlo změnit. Například postava Královny noci se proměnila z hodné panovnice ve zlou. Kouzelná flétna tak patří k operám, které přímo vybízejí k nejrůznějším výkladům od veselé pohádky pro děti po mládeži nepřístupný horor. Faktem ovšem zůstává, že principál a libretista Schikaneder chtěl po Mozartovi operu, kterou by zaplnil své Divadlo na Vídeňce, konkuroval ostatním, naskočil na vlnu zájmu o tehdy atraktivní náměry – a v neposlední řadě si sám zahrál s notnou dávkou prostoru pro improvizaci roli Papagena.

Marketingově atraktivní informace, že nastudování Kouzelné flétny v Národním divadle Brno bude první operní režií sedmdesátníka Miroslava Krobota, byla pravdivá jen částečně, jak už to u reklamních zkratek bývá. Už v roce 2003 si Krobot v Kouzelné flétně „odskočil“ k opernímu žánru se svým souborem Dejvického divadla. Inscenace jako něžně hravá pohádka s kabaretními prvky a komediálním nadhledem měla divácký úspěch i příznivé kritické ohlasy. Výkony činoherců byly sice zábavné, ale dobývání území opery s komorním orchestříkem zhavarovalo na tom, že herci se partům Kouzelné flétny pěvecky nebyli sto ani přiblížit.

Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna – Národní divadlo Brno (zdroj Národní divadlo Brno)
Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna – Národní divadlo Brno (foto Marek Olbrzymek)

Pravdou ovšem je, že v Brně šlo o Krobotovu první spolupráci s operním souborem, když šéf brněnské opery Jiří Heřman zareagoval na jeho zmínku, že by si rád vyzkoušel právě Kouzelnou flétnu v opravdové opeře. Krobotova distance od operního žánru, jak ji prezentoval v jednom ze svých četných rozhovorů před brněnskou premiérou, tak působila spíš jako „omluvenka“ předem, když Mozarta při porovnání k dnešní hudební scéně přiřadil k undergroundu (co na tom, že Mozart komponoval a uváděl svá díla pro císaře a ve šlechtických rezidencích), a svou první informaci o opeře popsal výrokem svého kolegy z Dejvického divadla: „To není těžký, tam všichni chodí pomalu.“

Při přípravě brněnské inscenace Krobot ke své koncepci řekl, že „Kouzelná flétna je o naději. Což je, obzvláště dneska, docela potřebné. Ale já bych ji i bez těchto momentálních krizových situacích vnímal jako základní jednoduchý vztah mezi dvěma lidmi, o lásce a jisté naději, která dokáže spoustu věcí vyřešit… Chceme se inspirovat rozmanitostí Mozartovy hudby a komediálním potenciálem libreta a nastudovat vizuálně, hudebně a herecky přitažlivou inscenaci.“ Miroslav Krobot se tak z oné pestré škály všemožných výkladů Kouzelné flétny přiklonil k Schikanederovu „zadání“ hlavně pobavit co nejširší okruh diváků. A při hledání zdrojů vizuální atraktivity pro dnešní publikum dospěl se scénografem Andrejem Ďuríkem k žánru sci-fi a fantasy.

Při volbě tohoto východiska není Krobotova lokalizace děje na jinou, lidmi a zvířaty obydlenou skalnatou planetu, na níž ztroskotá posádka vesmírné lodi, nijak převratná ani udivující. Ovšem předpoklad, že dnešní operní publikum stejně jako Krobot a Ďurík zná, či dokonce hltá Star Treky, Hvězdné války a podobné i béčkové sci-fi seriály, jejichž zlatá éra spadá hlavně do šedesátých a sedmdesátých let minulého století, je přece jen pošetilý. A teprve se ukáže, jestli sci-fi vizuál Kouzelné flétny přitáhne na operu fanoušky tohoto fantasy vesmírného žánru.

Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna – Národní divadlo Brno (foto Marek Olbrzymek)
Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna – Národní divadlo Brno (foto Marek Olbrzymek)

Režisér prohospodařil už začátek – předehra zněla při zavřené oponě, která se roztáhla s posledními takty, během nichž byl na tylovou oponu promítaný animatik s „předpříběhem“, který měl popisovat okolnosti předcházející vlastnímu ději Kouzelné flétny. Pokud divák během minuty stihl přečíst tu záplavu titulků, z textu mohl odtušit, že kosmickou loď Sedm slunečních kruhů zasáhlo pole asteroidů, posádka nouzově přistála na neznámé planetě a už deset let se jí nedaří loď opravit. Navíc umírající kapitán vesmírné výpravy způsobil rozkol mezi trosečníky, když za svého nástupce určil druhého důstojníka Sarastra namísto své manželky Královny noci, ač byla v pozici první důstojnice. A dočteme se, že Sarastro brání útokům znepřátelené frakce unesením dcery Královny noci Paminy. Je na nás, abychom si domysleli, že Tamino přicházející z hlediště se na jevišti/planetě objevuje jako nový vesmírný průzkumník. Jenže do „dívadla“ nechodíme, abychom si četli titulky, ale dívali se na dění na scéně.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7

Mohlo by vás zajímat


5 2 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments