Operní panorama Heleny Havlíkové (410) – Per Boye Hansen: rozhovor po roce

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
Po prvním pokusu o rozhovor s uměleckým ředitelem Opery Národního divadla a Státní opery Per Boye Hansenem (368. Operní panorama) nyní na zaslané otázky písemně poskytl následující odpovědi.

Per Boye Hansen (foto Jakub Fulín)
Per Boye Hansen (foto Jakub Fulín)

Co se podle všeho názoru za necelé čtyři sezony vašeho působení v pozici uměleckého ředitele Opery ND a SO podařilo? V čem vidíte konkrétně váš přínos pro ND a českou kulturu? A co se naopak nepodařilo – proč a jak to chcete změnit?
Mým primárním cílem bylo zvýšit uměleckou úroveň našich inscenací a to jak obnovením a rozšířením repertoáru o nové inscenace, tak i posílením identity operního domu rozšířením stálého souboru. Důležitým bodem bylo zajistit, aby nejlepší čeští sólisté vystupovali na naší scéně pravidelně, tedy abychom využili nejlepší domácí umělce, a současně jsme rozvinuli spolupráci se zahraničními umělci. Abych to shrnul, cílem bylo zvýšit uměleckou kvalitu a identitu našeho operního souboru a vybudovat významnou pozici v mezinárodním operním kontextu.

Domnívám se, že výsledky jsou jasně patrné. Nové inscenace jako například Rigoletto, Don Giovanni, Così fan tutte, Růžový kavalír, Bludný Holanďan, Lazebník sevillský, Carmen, Prodaná nevěsta, Káťa Kabanová výrazně obohatily náš základní repertoár. Dále rozšiřujeme repertoárová představení novými inscenacemi jako například Sedlák kavalír / Komedianti, Figarova svatba, Nápoj lásky, Rusalka a Nabucco. Široké a různorodé složení repertoárových titulů je důležité jak pro udržení širokého spektra aktivit, tak i pro zajištění vysoké návštěvnosti. Poslední měsíce ukazují, že se z pandemie zotavujeme a publikum se vrací zpět v hojném počtu.

Do stálého souboru sólistů jsem angažoval osm nových členů. Jedná se o zpěváky, z nichž všichni do jednoho podávají výkony na vysoké umělecké úrovni. V naší poslední obnovené inscenaci Gounodova Romea a Julie vystoupili Petr Nekoranec, Arnheiður Eiriksdottir, Lukáš Bařák a Daniel Matoušek. Dalšími novými členy souboru, kteří významně přispívají k umělecké úrovni představení, se stali Pavol Kubáň, Svatopluk Sem, Csaba Kotlár a Petra Alvarez Šimková.

Náš česko-slovenský profil je dále posílen o hostující zpěváky, kteří jsou v zahraničí na vzestupu své umělecké kariéry, například mohu jmenovitě uvést Olgu Jelínkovou, Lucii Kaňkovou, Pavla Černocha, Pavola Breslika, Štěpánku Pučálkovou, Adama Plachetku, Borise Prýgla, tak i o umělce, kteří mají své hudební renomé již zcela vybudované – například Dagmar Pecková, Štefan Margita, Jan Martiník, Jana Kurucová a Štefan Kocán. V nadcházející sezoně se můžeme těšit na debut Zuzany Markové, Slávky Zámečníkové, Lady Bočkové a Petera Kellnera. Seznam mladých českých a slovenských zpěváků, kteří u nás v posledních letech debutovali, by byl dlouhý.

Dirigenti jako Petr Popelka a Jiří Rožeň také absolvovali svůj debut v Národním divadle a byly jim svěřeny nové inscenace. Příští sezonu se do Opery Národního divadla vrací Tomáš Netopil. Představili jsme také renomované režiséry, mezi nimiž se objevili Barbora Horáková Joly, Alice Nellis, Magdalena Švecová, Martin Čičvák a Vladimír Morávek. Jiří Heřman bude ještě tuto sezonu režírovat Dvořákovu Armidu a Ondřej Havelka Sedláka kavalíra a Komedianty. V příští sezoně se na naše scény vrátí opět Ondřej Havelka, Martin Čičvák, David Radok, Radim Vizváry, Sláva Daubnerová a duo SKUTR. Debutovat bude režisér Tomáš Pilař.

Per Boye Hansen (zdroj Národní divadlo)
Per Boye Hansen (zdroj Národní divadlo)

V osobnostech Roberta Jindry a Andrije Jurkevyče jsme získali dva kompetentní a oddané hudební ředitele, kteří se současně těší velkému mezinárodnímu uznání. Oba cílevědomě a intenzivně pracují s uměleckými kolektivními tělesy, sbory a orchestry, stejně jako se souborem sólistů. Vzájemně se ve své odbornosti doplňují a společně se mnou tvoří umělecké vedení Opery ND a SO. Koordinovaný umělecký management je klíčový pro úspěch souboru.

Dostalo se nám také mnoha významných zahraničních impulsů. Spolupracovali jsme s mezinárodně renomovanými divadelními režiséry, jmenovitě například Calixto Bieito (Káťa Kabanová a Plameny), Timofej Kuljabin (Vzdálený zvuk), Tatjana Gürbaca (Così fan tutte), Alexander Mørk-Eidem (Don Giovanni), Ole Anders Tandberg (Bludný Holanďan), Andreas Homoki (Růžový kavalír) a v nedávné době Jetske Mijnssen (Šaty dělají člověka). Příští sezonu budeme spolupracovat s Julií Burbach (Nápoj lásky) a Nigelem Lowerym (Le Grand Macabre). Značný podíl zahraničních režisérů je důležitý pro naše mezinárodní renomé a přináší významné nové impulsy jak dovnitř souboru, tak i našim divákům. Nedávno jsme měli tu čest, že u nás hostovali velmi talentovaní dirigenti. Gabriel Feltz odvedl s Orchestrem Státní opery obdivuhodnou práci během zkoušek na Růžového kavalíra. Obdržel jsem dokonce požadavek, aby se k nám vrátil, což se mi také pro příští sezonu podařilo zajistit. To samé můžeme říci o Johnu Fiorem, který se po svém pozoruhodném nastudování Stravinského Oidipa Rexe a Rachmaninových Zvonů vrátí v příští sezoně k dirigování Orchestru Národního divadla. Giedrė Šlekytė si již vybudovala skvělou mezinárodní kariéru a přispěla k velkému úspěchu naší inscenace Zemlinského opery Šaty dělají člověka. Mladý rakouský dirigent Christoph Koncz slavil také velký úspěch s letošním koncertem k Mozartovým narozeninám (který byl také odvysílán Českou televizí). I v tomto případě členové orchestru trvali na tom, aby se do Prahy vrátil, a to se i podařilo a v příští sezoně bude dirigovat reprízy Dona Giovanniho. Současně mám velká očekávání spojená s mezinárodně oslavovanou dirigentkou Julií Jones, která se ujme nové inscenace Figarovy svatby.

Rovněž se nám poštěstilo přivítat mnoho výborných zpěváků – sólistů. SeokJong Baek (vítěz soutěže Vincero v Neapoli v 2021, kde jsem byl členem poroty) momentálně zpívá Kalafa v Turandot v Národním divadle. Jinak jej diváci mohou slyšet v nejlepších operních domech jako je Covent Garden v Londýně a Metropolitní opera v New Yorku. Před pár týdny předvedl senzační výkon italský tenor Matteo Desole, zpíval Edgarda v koncertním provedení Donizettiho Lucie di Lammermoor. Poprvé jsme s ním spolupracovali v lednu roku 2020, kdy se ujal role Rodolfa v Bohémě a od té doby je pravidelným hostem v několika rolích.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


5 2 votes
Ohodnoťte článek
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments