Operní panorama Heleny Havlíkové (420) – Další úspěch soudobé opery v MET, tentokrát Blanchardova Šampiona

Když 27. září 2021 newyorská Metropolitní opera zahájila sezonu 2021/22 Ohněm v kostech, Blanchardovou druhou operu z roku 2019, bylo to v historii Metropolitní opery od roku 1880 poprvé, kdy se na repertoár této prestižní scény dostalo dílo „Černého“ skladatele (dle webu MET Black composer, psáno s velkým B). A zařazení další opery téhož soudobého skladatele hned po dvou letech je v dějinách MET také rarita.
Terence Blanchard (*1962) je nejen skladatel, ale hlavně jazzový trumpetista, pianista a pedagog, proslavila ho především velmi oceňovaná filmová hudba. Narodil v kolébce jazzu – v New Orleans a jazz předurčil jeho uměleckou dráhu už od raného dětství. Ještě během studia jazzu na univerzitě se začal jako klavírista a trumpetista uplatňovat v proslavených jazzových kapelách. V 60. letech začal skládat filmovou hudbu a nahrávat, ale stále byl hlavně aktivní jazzman, pro kterého bylo hraní v klubech srdcovou záležitostí. V roce 2000 byl jmenován uměleckým ředitelem Jazzového institutu Herbie Hancocka na losangeleské univerzitě a začal své ohromné zkušenosti předávat mladým studentům, a to i v programech, které byly pro talentované studenty dostupné zdarma. Aktivně se podílel na obnovování neworleanské jazzové kultury po ničivém hurikánu Katrina (2005) – ozvuky této přírodní a humanitární katastrofy pronikly i do jeho tvorby. Je šestinásobným držitelem Grammy Awards za alba Illuminations, A Tale of God’s Will (A Requiem for Katrina), Be-Bop, Dancin‘ 4 Chicken a Blut und Boden.
Blanchardova první opera Šampion měla premiéru v roce 2013 v Operním divadle Saint Louis. Komponoval ji na libreto nositele Pulitzerovy ceny, amerického dramatika, scénáristy, režiséra a také herce Michaela Cristofera (*1945), inspirované životním příběhem boxera Emila Griffitha. Divadlo společně s neziskovou organizací Jazz St. Louis vypsalo zakázku (financovanou granty nadací a dary donátorů) na operu, která by kombinovala operu a jazz. Po úpravách se pak Šampion hrál i San Franciscu (2016), Washingtonu (2017), další plánované produkce v detroitské opeře a v Bostonu byly zrušené kvůli covidu.
V přestávkovém rozhovoru s Blanchardem generální ředitel MET Peter Gelb nešetřil superlativy, Blanchardovy opery přirovnával k Puccinimu a uvedení jeho oper v MET označoval za historický zlom. Peter Gelb je obratný manažer a (někdy až příliš rychle) reaguje na společenské trendy současnosti, jako třeba hnutí Me too, Black Lives Matter nebo požadavky na vyšší zastoupení Afroameričanů a nejrůznějších menšin a tématu LBGT. Ostatně Oheň v kostech původně neměl operní sezonu MET zahajovat, ale Peter Gelb rozhodl uvést operu v tomto prominentním termínu právě jako výraz podpory hnutí BLM.

Podle Blancharda je Šampion spíše než jazzová opera „opera v jazzu“. Bylo by však notně nepřesné Šampiona považovat ať už za jazzovou operu nebo operu v jazzu – když už, tak spíše za operu s jazzem. Podobně jako jazzovou operou není Gerswinova Porgy a Bess, i když obě používají jazzové prvky a postupy. Příbuzné jsou si spíše silným sociálním a individuálním dramatem, pojatým s až veristickou syrovostí. A také analogickými nároky na obsazení – role černochů nemohou být obsazeny bělochy (na rozdíl prosazování „rovnoprávnosti“ černých a bílých, které na sebe bere i bizarní podoby obsazování černochů do postav, které historicky nemohli zastávat.) A podobně jako Oheň v kostech na libreto Kasi Lemmons podle stejnojmenných memoárů černošského novináře Charlese M. Blowa (2014) s kritikou bělošského rasismu nastoluje téma hledání vlastní identity.
Srovnání Blancharda s Puccinim ovšem poukazuje na diskutabilní aspekt jeho Šampiona. Blanchard je autentický černošský muzikant s ukotvením v jazzu afroamerické komunity. Aplikace evropské klasické operní produkce, včetně formy tohoto žánru hudebního divadla s áriemi, ansámbly a sbory, lidové hudby Karibiku i dobové pop music však svou pestrostí spíše rozmělňuje tuto Blanchardovu autentičnost, jakkoli je to bezesporu řemeslně velmi zručný skladatel, a to i díky svým zkušenostem s hudbou filmovou.
Ve výsledku je Šampion doku-opera, mapující život černošského boxera Emila Griffitha (1938–2013, zemřel měsíc po premiéře Šampiona, jíž se ještě účastnil), jehož životní příběh byl zachycen také v dokumentárním filmu Ring of Fire: The Emile Griffith story (USA 2005). A jakkoli by se zdálo téměř nemožné věrohodně vtěsnat Griffithův reálný a velmi intenzivní a dramatický životní příběh do dvouaktové opery, přesto se to Blanchardovi s libretistou Cristoferem podařilo hlavně díky tomu, že osudy Emila Griffitha uchopili jako retrospektivu v několika časových rovinách (a třech fyzických podobách), které se prolínají operou formou vzpomínek starého boxera, na sklonku života stiženého demencí.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]