Operní panorama Heleny Havlíkové (508) – Operní dychtivost mládí

Spolek přátel hudebních talentů a agentura Nachtigall Artists představili 7. ledna 2025 ve Dvořákově síni pražského Rudolfina vítěze Domingovy soutěže Operalia 2022 a 2023: sopranistku Julii Roset a tenoristu Anthony Leóna. Orchestr Prague Philharmonia dirigoval Riccardo Bisatti. Synergický efekt všech tří ještě ani ne třicetiletých talentovaných a k tomu sympatických umělců na počátku jejich kariér se přetavil s nadšeným publikem v mimořádně radostný hudební zážitek, jehož společným jmenovatelem byla síla operního umění.
Julie Roset, 7. ledna 2025, Rudolfinum, Praha (zdroj Nachtigall Artists, foto Petr Dyrc)
Julie Roset, 7. ledna 2025, Rudolfinum, Praha (zdroj Nachtigall Artists, foto Petr Dyrc)

Francouzská sopranistka Julie Roset, vítězka soutěže Laffontových při Metropolitní opeře v roce 2022 a Operalie 2023 je považována za jednu z nejnadějnějších koloraturních sopranistek své generace. Opera ji nadchla už jako členku projektu pro talentované děti při avignonské opeře, zpěv pak studovala postupně na konzervatořích v Avignonu, v Aix-en-Provence a v Ženevě a operní studia dokončila na newyorské Juilliard School. Postupně získává zkušenosti v evropských operních divadlech (pařížská Opéra-Comique, madridské Královské divadlo), žádaná je i na prestižních festivalech (Aix-en-Provence, Salcburk). Její repertoár se soustřeďuje na barokní opery, v Pařížské opeře se představila jako Amour v Charpentierově Médée s dirigentem Williamem Christiem. Vedle podílu na řadě nahrávek (Purcellova Dido a Aeneas s Ensemble les Argonautes pro Aparté, pro Ricercar Händelův Samson s Millenium Orchestra, s Cappellou Mediterranea Lamenti a Sospiri Sigismonda D’Indii a Monteverdiho Orfeo) má za sebou už i první sólovou händelovskou nahrávku Salve Regina.

Oprávněnost pověsti vycházející hvězdy Julie Roset svrchovaně potvrdila i v Praze. Svůj mladistvý zvonivě jasný soprán, který se nádherně nesl Dvořákovou síní, sólově představila nejprve jako Händelova Kleopatra (Julius Caesar v Egyptě) v árii Se pietà di me non senti, v níž se s dlouhodechým klenutím oblouků frází a velmi střídmými ozdobami vcítila do dojemné prosby této egyptské královny o slitovaní bohů nad milovaným Caesarem. Jako Massenetova něžná Víla (Popelka) v árii Ah! Douce enfant v perlivých koloraturách slibovala ve snu smutné Popelce, že jí pomůže stát se královnou plesu. Z Delibesovy Lakmé sice Julie Roset nezařadila zvonkovou árii, která jí vynesla vítězství v Operalii, ale i v Pourquoi dans les grands bois zprostředkovala překvapení z milostné touhy, která ji zasáhla vůči britskému důstojníkovi Géraldovi, ačkoli bráhmanské kněžce zákony zakázaná. Jako Donizettiho Marie (Dcera pluku) v písni vojenského regimentu Chacun le sait přidala rošťáctví osiřelé holky vychovávané francouzským plukem. Z Mozartových koncertních árií vybrala Julie Roset pro pražské vystoupení No, no, che non sei capace a blýskla se v brilantních koloraturách intonačně naprosto jistými intervalovými skoky a dlouhými virtuózními běhy přes oktávy.

Americký tenorista s kubánskými a kolumbijskými kořeny Anthony León také vyhrál soutěž Laffontových, v roce 2023, když o rok dříve zvítězil v Operalii, ve které získal i cenu v kategorii zarzuel. Anthony León začínal jako jazzman na klavír a saxofon. Jeho zájem o operu podnítil zpěv ve školním sboru a pak už pokračoval studiem hudby a zpěvu na konzervatoři (magisterské studium absolvoval v roce 2021). V letech 2022–2024 se zúčastnil projektu pro mladé umělce Domingo-Colburn-Stein Young Artist Program při Los Angeles Opera, kde se již představil v několika rolích včetně Mozartova Dona Ottavia (Don Giovanni). Opera v Kolíně nad Rýnem jej pozvala do role Nadira (Bizetovi Lovci perel) a úspěšně již také debutoval na festivalech v Aix-en-Provence a v Salcburku. Svůj repertoár zaměřuje široce: „V současnosti si nejvíce užívám Mozarta a dá se říct, že Mozart platí moje účty. Mimo něj se hodně zaměřuji na belcanto a doufám, že brzo vystoupím v nějaké opeře od Belliniho nebo Donizettiho. Ve vzdálenějším horizontu bych rád viděl lehčí verdiovské role, Rudolfa v Bohémě, Gianniho Schicchiho, Romea a doufejme, že i Prince v Rusalce. Nicméně ve svém věku nikam nespěchám, chci zpívat to, co umím zpívat dobře.“ 

Do programu v Dvořákově síni sólově vstoupil jako Mozartův odhodlaný Don Ottavio (Don Giovanni) a v hodně svižně pojaté árii Il mio tesoro předvedl pohyblivost svého tenoru své umění messa di voce. Jako Donizettiho Nemorino (Nápoj lásky) v árii Una furtiva lagrima i Massenetův Des Grieux v árii En fermant les yeux přidal mladistvou dychtivost zamilovanosti a decrescenda na držené výšce do znělých pianissim. Ze svého dosavadního repertoáru na pražském koncertě nevynechal Bizetova Nadira (Lovci perel) a v romanci Je crois entendre encore přesvědčil, jak suverénně zvládá vysoko posazené tenorové party francouzského operního repertoáru. A své vítězství v kategorii zarzuel v Operalii předvedl v árii No puede ser jako Leandro v zarzuele Pabla Sorozábala La tabernera del puerto.

Skvělé byly i duety Nemorina a Adiny z Donizettiho Nápoje lásky (Caro elisir! Sei mio! … Esulti pur la barbara), Lakmé a Géralda z Delibesovy Lakmé (D’où viens-tu? Que veux-tu?) a Caroliny a Javiera Morena z Torrobovy zaruely Luisa Fernanda (Caballero del Alto Plumero).

Julie Roset, Anthony León 7. ledna 2025, Rudolfinum, Praha (zdroj Nachtigall Artists, foto Petr Dyrc)
Julie Roset, Anthony León 7. ledna 2025, Rudolfinum, Praha (zdroj Nachtigall Artists, foto Petr Dyrc)

Hlasy Julie Roset a Anthonyho Leóna jsou výborně školené, s perfektní a kultivovanou hlasovou technikou a vynikající srozumitelností textu ve všech jazycích, takže i v duetech zněly velmi stmeleně – a to i přesto, že takto společně v Praze vystoupili poprvé a nebylo pro ně snadné skloubit repertoár. Objemem jsou jejich hlasy sice (zatím) útlejší, ale zpívali bez přepínání s oporou ve své muzikalitě i hereckých talentech, s nimiž naplnili širokou škálou emocí obsah prezentovaných árií. Svou bezprostředností velmi rychle oba navázali kontakt s publikem.

Koncert vítězů Operalie tentokrát přinesl představení dalšího velkého hudebního talentu – teprve čtyřiadvacetiletého italského dirigenta Riccarda Bisattiho. Vystudoval klavír, cembalo a dirigování na konzervatořích v Novaře a v Miláně, absolvoval řadu mistrovských kurzů, účastnil se mnoha mezinárodních soutěží, kde získal několik prvních cen jak v oboru klavírní hry, tak i dirigování. Jako dirigent debutoval už v osmnácti letech ve své rodné Novaře a v roce 2023 upoutal pozornost jako dirigent Mozartova Dona Giovanniho na scénách Opera Lombardia. Stal se rezidenčním dirigentem Teatro Regio v Turíně, kde nastudoval a dirigoval Rossiniho Lazebníka sevillského, Donizettiho Dceru pluku nebo Powder Her Face Thomase Adèse. Od roku 2023 obě působí jako hlavní hostující dirigent Symfonického orchestru G. Rossiniho v Pesaru. A vedle toho se věnoval hře na klavír v komorních uskupeních. Sezonu 2024/25 má zaplněnou hostováním na italských operních scénách (Bohéma, Dcera pluku).

Riccardo Bisatti, 7. ledna 2025, Rudolfinum, Praha (zdroj Nachtigall Artists, foto Petr Dyrc)
Riccardo Bisatti, 7. ledna 2025, Rudolfinum, Praha (zdroj Nachtigall Artists, foto Petr Dyrc)

Pod Bisattiho vedením s čitelně propracovanými gesty a muzikantským temperamentem se uplatnila Prague Philharmonia nejen jako citlivý partner sólistů při důsledném a mimořádně citlivém zohlednění velikosti jejich hlasů, ale i samostatně: nejprve v komornější sestavě ve svižné úvodní předehře k Händelově opeře Acis a Galatea s brilantně zahraným sólovým klarinetem a detailně vypracovanou dynamikou. Mozartovský blok doplnila Prague Philharmonia předehrou k opeře Il re pastore, v níž zaujala perlivou hrou hlavně houslová sekce. Druhou část koncert s francouzským repertoárem pak něžně uvedla předehra k 3. dějství Bizetovy Carmen s citlivými sóly flétny a harfy.

Program pražského koncertu vítězů Operalie byl sestaven uvážlivě, s plným ohledem na vývojovou etapu mladých umělců. O všech třech umělcích dozajista v budoucnosti mnohokrát uslyšíme. A díky odvaze agentury Nachtigall Artists, která se už pětadvacet let záslužně nezaměřuje jen na „obchodně spolehlivé“ hvězdy, ale pomáhá i těm začínajícím, budeme vzpomínat, jak jsme se mohli účastnit zrodu těchto osobností – a těšit se z jejich dychtivého a radostného vstupování do krásné a nekončící operní krajiny.

Vítězové Operalie: Julie Roset & Anthony León
7. ledna 2025, 19:30 hodin
Praha, Dvořákova síň Rudolfina

Program:
Georg Friedrich Händel: Předehra k opeře Acis a Galatea (arr. Wolfgang Amadeus Mozart, KV 566, Se pietà di me non senti –Kleopatra, Julius Caesar | Julie Roset)
Wolfgang Amadeus Mozart: Il mio tesoro (Don Ottavio, Don Giovanni | Anthony León)
Wolfgang Amadeus Mozart: No, no, che non sei capace, KV 419 (koncertní árie | Julie Roset)
Wolfgang Amadeus Mozart: Předehra k opeře Il re pastore, KV 208
Gaetano Donizetti: Una furtiva lagrima (Nemorino, Nápoj lásky | Anthony León)
Gaetano Donizetti: Caro elisir! Sei mio! … Esulti pur la barbara (Nemorino & Adina, Nápoj lásky | Anthony León & Julie Roset)
Georges Bizet: Předehra k 3. dějství opery Carmen
Jules Massenet: Douce enfant (Víla, Popelka | Julie Roset)
Jules Massenet: En fermant les yeux (Manon | Anthony León)
Léo Delibes: Pourquoi dans les grands bois (Lakmé, Julie Roset)
Georges Bizet: Je crois entendre encore (Nadir, Lovci perel | Anthony León)
Léo Delibes: D’où viens-tu? Que veux-tu? (Lakmé & Gérald, Lakmé | Julie Roset & Anthony León)
Gaetano Donizetti: Chacun le sait (Marie, Dcera pluku | Julie Roset)
Pablo Sorozábal: No puede ser! (Leandro, ze zarzuely La tabernera del puerto | Anthony León)
Federico Moreno Torroba: Caballero del alto plumero (Carolina & Javier Moreno, ze zarzuely Luisa Fernanda | Julie Roset & Anthony León)

Účinkující:
Julie Roset – soprán
Anthony León – tenor
Prague Philharmonia
Riccardo Bisatti – dirigent

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


3.5 4 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments