Operní panorama Heleny Havlíkové (508) – Operní dychtivost mládí
Francouzská sopranistka Julie Roset, vítězka soutěže Laffontových při Metropolitní opeře v roce 2022 a Operalie 2023 je považována za jednu z nejnadějnějších koloraturních sopranistek své generace. Opera ji nadchla už jako členku projektu pro talentované děti při avignonské opeře, zpěv pak studovala postupně na konzervatořích v Avignonu, v Aix-en-Provence a v Ženevě a operní studia dokončila na newyorské Juilliard School. Postupně získává zkušenosti v evropských operních divadlech (pařížská Opéra-Comique, madridské Královské divadlo), žádaná je i na prestižních festivalech (Aix-en-Provence, Salcburk). Její repertoár se soustřeďuje na barokní opery, v Pařížské opeře se představila jako Amour v Charpentierově Médée s dirigentem Williamem Christiem. Vedle podílu na řadě nahrávek (Purcellova Dido a Aeneas s Ensemble les Argonautes pro Aparté, pro Ricercar Händelův Samson s Millenium Orchestra, s Cappellou Mediterranea Lamenti a Sospiri Sigismonda D’Indii a Monteverdiho Orfeo) má za sebou už i první sólovou händelovskou nahrávku Salve Regina.
Oprávněnost pověsti vycházející hvězdy Julie Roset svrchovaně potvrdila i v Praze. Svůj mladistvý zvonivě jasný soprán, který se nádherně nesl Dvořákovou síní, sólově představila nejprve jako Händelova Kleopatra (Julius Caesar v Egyptě) v árii Se pietà di me non senti, v níž se s dlouhodechým klenutím oblouků frází a velmi střídmými ozdobami vcítila do dojemné prosby této egyptské královny o slitovaní bohů nad milovaným Caesarem. Jako Massenetova něžná Víla (Popelka) v árii Ah! Douce enfant v perlivých koloraturách slibovala ve snu smutné Popelce, že jí pomůže stát se královnou plesu. Z Delibesovy Lakmé sice Julie Roset nezařadila zvonkovou árii, která jí vynesla vítězství v Operalii, ale i v Pourquoi dans les grands bois zprostředkovala překvapení z milostné touhy, která ji zasáhla vůči britskému důstojníkovi Géraldovi, ačkoli bráhmanské kněžce zákony zakázaná. Jako Donizettiho Marie (Dcera pluku) v písni vojenského regimentu Chacun le sait přidala rošťáctví osiřelé holky vychovávané francouzským plukem. Z Mozartových koncertních árií vybrala Julie Roset pro pražské vystoupení No, no, che non sei capace a blýskla se v brilantních koloraturách intonačně naprosto jistými intervalovými skoky a dlouhými virtuózními běhy přes oktávy.
Americký tenorista s kubánskými a kolumbijskými kořeny Anthony León také vyhrál soutěž Laffontových, v roce 2023, když o rok dříve zvítězil v Operalii, ve které získal i cenu v kategorii zarzuel. Anthony León začínal jako jazzman na klavír a saxofon. Jeho zájem o operu podnítil zpěv ve školním sboru a pak už pokračoval studiem hudby a zpěvu na konzervatoři (magisterské studium absolvoval v roce 2021). V letech 2022–2024 se zúčastnil projektu pro mladé umělce Domingo-Colburn-Stein Young Artist Program při Los Angeles Opera, kde se již představil v několika rolích včetně Mozartova Dona Ottavia (Don Giovanni). Opera v Kolíně nad Rýnem jej pozvala do role Nadira (Bizetovi Lovci perel) a úspěšně již také debutoval na festivalech v Aix-en-Provence a v Salcburku. Svůj repertoár zaměřuje široce: „V současnosti si nejvíce užívám Mozarta a dá se říct, že Mozart platí moje účty. Mimo něj se hodně zaměřuji na belcanto a doufám, že brzo vystoupím v nějaké opeře od Belliniho nebo Donizettiho. Ve vzdálenějším horizontu bych rád viděl lehčí verdiovské role, Rudolfa v Bohémě, Gianniho Schicchiho, Romea a doufejme, že i Prince v Rusalce. Nicméně ve svém věku nikam nespěchám, chci zpívat to, co umím zpívat dobře.“
Do programu v Dvořákově síni sólově vstoupil jako Mozartův odhodlaný Don Ottavio (Don Giovanni) a v hodně svižně pojaté árii Il mio tesoro předvedl pohyblivost svého tenoru své umění messa di voce. Jako Donizettiho Nemorino (Nápoj lásky) v árii Una furtiva lagrima i Massenetův Des Grieux v árii En fermant les yeux přidal mladistvou dychtivost zamilovanosti a decrescenda na držené výšce do znělých pianissim. Ze svého dosavadního repertoáru na pražském koncertě nevynechal Bizetova Nadira (Lovci perel) a v romanci Je crois entendre encore přesvědčil, jak suverénně zvládá vysoko posazené tenorové party francouzského operního repertoáru. A své vítězství v kategorii zarzuel v Operalii předvedl v árii No puede ser jako Leandro v zarzuele Pabla Sorozábala La tabernera del puerto.
Skvělé byly i duety Nemorina a Adiny z Donizettiho Nápoje lásky (Caro elisir! Sei mio! … Esulti pur la barbara), Lakmé a Géralda z Delibesovy Lakmé (D’où viens-tu? Que veux-tu?) a Caroliny a Javiera Morena z Torrobovy zaruely Luisa Fernanda (Caballero del Alto Plumero).
Hlasy Julie Roset a Anthonyho Leóna jsou výborně školené, s perfektní a kultivovanou hlasovou technikou a vynikající srozumitelností textu ve všech jazycích, takže i v duetech zněly velmi stmeleně – a to i přesto, že takto společně v Praze vystoupili poprvé a nebylo pro ně snadné skloubit repertoár. Objemem jsou jejich hlasy sice (zatím) útlejší, ale zpívali bez přepínání s oporou ve své muzikalitě i hereckých talentech, s nimiž naplnili širokou škálou emocí obsah prezentovaných árií. Svou bezprostředností velmi rychle oba navázali kontakt s publikem.
Koncert vítězů Operalie tentokrát přinesl představení dalšího velkého hudebního talentu – teprve čtyřiadvacetiletého italského dirigenta Riccarda Bisattiho. Vystudoval klavír, cembalo a dirigování na konzervatořích v Novaře a v Miláně, absolvoval řadu mistrovských kurzů, účastnil se mnoha mezinárodních soutěží, kde získal několik prvních cen jak v oboru klavírní hry, tak i dirigování. Jako dirigent debutoval už v osmnácti letech ve své rodné Novaře a v roce 2023 upoutal pozornost jako dirigent Mozartova Dona Giovanniho na scénách Opera Lombardia. Stal se rezidenčním dirigentem Teatro Regio v Turíně, kde nastudoval a dirigoval Rossiniho Lazebníka sevillského, Donizettiho Dceru pluku nebo Powder Her Face Thomase Adèse. Od roku 2023 obě působí jako hlavní hostující dirigent Symfonického orchestru G. Rossiniho v Pesaru. A vedle toho se věnoval hře na klavír v komorních uskupeních. Sezonu 2024/25 má zaplněnou hostováním na italských operních scénách (Bohéma, Dcera pluku).
Pod Bisattiho vedením s čitelně propracovanými gesty a muzikantským temperamentem se uplatnila Prague Philharmonia nejen jako citlivý partner sólistů při důsledném a mimořádně citlivém zohlednění velikosti jejich hlasů, ale i samostatně: nejprve v komornější sestavě ve svižné úvodní předehře k Händelově opeře Acis a Galatea s brilantně zahraným sólovým klarinetem a detailně vypracovanou dynamikou. Mozartovský blok doplnila Prague Philharmonia předehrou k opeře Il re pastore, v níž zaujala perlivou hrou hlavně houslová sekce. Druhou část koncert s francouzským repertoárem pak něžně uvedla předehra k 3. dějství Bizetovy Carmen s citlivými sóly flétny a harfy.
Program pražského koncertu vítězů Operalie byl sestaven uvážlivě, s plným ohledem na vývojovou etapu mladých umělců. O všech třech umělcích dozajista v budoucnosti mnohokrát uslyšíme. A díky odvaze agentury Nachtigall Artists, která se už pětadvacet let záslužně nezaměřuje jen na „obchodně spolehlivé“ hvězdy, ale pomáhá i těm začínajícím, budeme vzpomínat, jak jsme se mohli účastnit zrodu těchto osobností – a těšit se z jejich dychtivého a radostného vstupování do krásné a nekončící operní krajiny.
Vítězové Operalie: Julie Roset & Anthony León
7. ledna 2025, 19:30 hodin
Praha, Dvořákova síň Rudolfina
Program:
Georg Friedrich Händel: Předehra k opeře Acis a Galatea (arr. Wolfgang Amadeus Mozart, KV 566, Se pietà di me non senti –Kleopatra, Julius Caesar | Julie Roset)
Wolfgang Amadeus Mozart: Il mio tesoro (Don Ottavio, Don Giovanni | Anthony León)
Wolfgang Amadeus Mozart: No, no, che non sei capace, KV 419 (koncertní árie | Julie Roset)
Wolfgang Amadeus Mozart: Předehra k opeře Il re pastore, KV 208
Gaetano Donizetti: Una furtiva lagrima (Nemorino, Nápoj lásky | Anthony León)
Gaetano Donizetti: Caro elisir! Sei mio! … Esulti pur la barbara (Nemorino & Adina, Nápoj lásky | Anthony León & Julie Roset)
Georges Bizet: Předehra k 3. dějství opery Carmen
Jules Massenet: Douce enfant (Víla, Popelka | Julie Roset)
Jules Massenet: En fermant les yeux (Manon | Anthony León)
Léo Delibes: Pourquoi dans les grands bois (Lakmé, Julie Roset)
Georges Bizet: Je crois entendre encore (Nadir, Lovci perel | Anthony León)
Léo Delibes: D’où viens-tu? Que veux-tu? (Lakmé & Gérald, Lakmé | Julie Roset & Anthony León)
Gaetano Donizetti: Chacun le sait (Marie, Dcera pluku | Julie Roset)
Pablo Sorozábal: No puede ser! (Leandro, ze zarzuely La tabernera del puerto | Anthony León)
Federico Moreno Torroba: Caballero del alto plumero (Carolina & Javier Moreno, ze zarzuely Luisa Fernanda | Julie Roset & Anthony León)
Účinkující:
Julie Roset – soprán
Anthony León – tenor
Prague Philharmonia
Riccardo Bisatti – dirigent
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]