Operní panorama Heleny Havlíkové (86)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Operní sezóna 2012/13 – 1.část: Stálá operní divadla Čech a Moravy
 – Informační půst – trestuhodná bohorovnost nebo neschopnost pražského Národního divadla?
 – Opět italská dominance
 – Italská opera i jinak
 – České váhání
 – Nová Válka s mloky v jediné světové premiéře sezóny
 – Operní Robin Crusoe, Don Quichotte, Lohengrin i Orfeus
 – Sezóna prismatem interpretů 
***

Operní sezóna 2012/13 – Stálá operní divadla Čech a Moravy

Třebaže naší operní krajině dodávají na barvitosti a hojnosti alternativní operní uskupení, atraktivní festivalové produkce, stále pestřejší přenosy opery do kin z věhlasných operních scén i stále četnější recitály slavných operních hvězd (o těchto plánech na sezónu 2012/13 bude Operní panorama příští pondělí 10. září), tradiční základ našeho operního života u nás tvoří stálé, „kamenné“ operní soubory. Už jich bohužel není deset, jak bylo po dvacetiletí zvyklostí a výsadou, ale vrchnostenským rozhodnutím ministerstva kultury po sloučení Národního divadla se Státní operou od začátku letošního roku devět.Naše po českých i německých předcích zděděná mimořádně hustá operní síť prožívá ekonomicky jedno z nejobtížnějších období: zřizovatelé zápasí nejen s finanční krizí, ale na hospodaření měst doléhají dluhy, často kvůli neprůhledným a předraženým veřejným zakázkám a velmi pofidérním nebo i zbytečným projektům, do nichž se naše města nechala vlákat vidinou „evropských peněz“, kterou nejrůznější „obchodníci s deštěm“ umně šíří. Kultura je pak při hledání úspor zpravidla první na ráně. Operní divadla se i v této nezáviděníhodné situaci, snaží snižujícím se dotacím čelit, jakkoli v Ústí nad Labem je jedna nová premiéra Nabucca a jedna obnovená Bludného Holanďana hodně na hraně.

Na sezónu 2012/13 devět operních souborů plánuje celkem 32 nových inscenací, což odpovídá počtu, který se ustálil v posledních letech (s mírně klesajícím trendem oproti 34 premiérám v sezóně předchozí, které o další čtyři ještě mimořádně navýšilo bienále New Opera Days Ostrava). „Nejpilnější“ jsou čistě operní soubory v Brně a v Ostravě (po pěti premiérách), Plzeň plánuje premiéry čtyři. Ty soubory, které mají „v úvazku“ i operetu nebo muzikál, zařazují operní tituly dva až tři. Z tohoto hlediska jsou pouhé dvě scénické premiéry v historické budově Národního divadla, dvě ve Stavovském divadle a dvě ve Státní opeře při mnohonásobně vyšším rozpočtu tohoto divadelního molochu ve srovnání s ostatními značně chabým využitím potenciálu, který by naše zbytnělá první scéna měla mít a ve kterém si bez přímé konkurence na dobytém území v Praze příliš pohodlně hoví. Na tom nemohou nic změnit ani koncertní uvedení Škroupova Dráteníka a Stravinského Persefony.
***

Informační půst – trestuhodná bohorovnost nebo neschopnost pražského Národního divadla?

Informační péče o potenciální operní návštěvníky, které by si divadla měla ve vlastním zájmu zatraceně hýčkat, však překvapivě v době internetu mnohde notně zaostává. Se začátkem sezóny sice všechna divadla na svých webových stránkách uvádějí aktuální tituly svého dramaturgického plánu (s výjimkou divadla libereckého, které má jako jediné nastavené předplatné a tím i plánování na kalendářní roky), ale pouze ostravská a budějovická opera „odtajnila“ kompletní jména inscenátorů i obsazení všech premiér. Absence obsazení je zvláště zarážející u pražského Národního divadla a můžeme se jen dohadovat, proč nejsou jména sólistů uvedena: zda kvůli bohorovnosti vedení divadla, kterému patrně na divácích nezáleží, nebo kvůli liknavosti nebo těžkopádnosti při doplňování údajů na nové webové stránky, se kterými si dalo ND po sloučení se SOP skutečně hodně na čas, když je zveřejnilo až koncem srpna – přitom je internet dnes základní komunikační nástroj divadla ve vztahu k veřejnosti. Pokud ovšem důvod spočívá v tom, že Národní divadlo doposud nezná obsazení svých pouho pouhých šesti premiér, pak je to trestuhodná neschopnost jeho vedení. To sice halasně proklamuje své ambice vyrovnat se předním evropským operním domům, v praxi však není schopno dostát ani takovým elementárním standardům, jako je konkrétní obsazení jednotlivých repríz repertoáru na celou sezónu. Na webu Národního divadla, pokud funguje a pustí vás dál než na úvodní stranu, po zdlouhavém rolování prázdným prostorem dohledáte obsazení operních představení pouze na září! Po léta zaužívaný výčet rolí a jejich interpretů přehledně na jedné stránce mu ale naprosto chybí – dominují velké civilní fotografie sólistů v hlavních rolích a teprve po dalším, v tuto chvíli už „nekonečném“ rolování, se objeví možnost rozkliknout všechny interprety daného představení, stále ovšem na mnoha stránkách jako z rodinného alba. O pohrdlivém způsobu zacházení Národního divadla s diváky, ale i osobnostmi, které se budou na letošních operních premiérách v ND podílet, pak svědčí to, že na začátku sezóny na webu ND úplně chybějí informace o režisérech premiér, kteří spolupracují s Národním divadlem poprvé; ti ostatní mají své životopisy dost zastaralé – údaje o Ursel Herrmannové ND naposledy aktualizovalo v roce 2006 a o Jiřím Nekvasilovi před dvěma lety. Dirigenti premiér, stejně jako výtvarníci, jsou zřejmě podle Národního divadla a tvůrců jeho webu podřadní, protože u nich chybí proklik k jejich profilům úplně. Šéf opery Rocc stejně jako šéfdirigent Jaroslav Kyzlink mají ovšem své medailony rozsáhlé a zcela aktuální. Nezbývá než doufat, že na takto zpackaný web nebudou navazovat premiéry a představení této sezóny.***

Opět italská dominance

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Reakcí (5) “Operní panorama Heleny Havlíkové (86)

    1. Pokud dobře čtu tak to celé je o premiérách a jejich obsazení, ne? Dřív Národní mělo obsazení všech nových věcí na svém webu na celou sezonu dopředu a teď to tam není – to mně vadí taky. Proč to tam už není? O tom je přece řeč! A SoP je snad součástí Národního, tak by to i u premiér připravovaných tam mělo být taky, ne?

      1. Čtete špatně.

        v praxi však není schopno dostát ani takovým elementárním standardům, jako je konkrétní obsazení jednotlivých repríz repertoáru na celou sezónu. Na webu Národního divadla, pokud funguje a pustí vás dál než na úvodní stranu, po zdlouhavém rolování prázdným prostorem dohledáte obsazení operních představení pouze na září!

Napsat komentář

Reklama