Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Opožděná oslava Beethovenových narozenin v Ostravě byla doménou žen
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaKlasikaRecenze

Opožděná oslava Beethovenových narozenin v Ostravě byla doménou žen

Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka v Ostravě je v plném proudu a ve svém opulentním programu nezapomíná ani na dluhy způsobené koronavirem. Oslava 250. výročí narození Ludwiga van Beethovena je tím nejvýraznějším. Takovou událost nebylo možné opomenout, a proto dramaturgie zařadila do letošního programu koncert, na kterém byla velkému skladateli vzdána pocta.

Karla Hofmannová
Publikováno 12/06/2021
sdílejte:
5 minut čtení
sdílejte:
Lise de la Salle - Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka 2021 (foto Dalibor Válek)
Lise de la Salle – Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka 2021 (foto Dalibor Válek)

Ve čtvrtek 10. června v koncertním sále Domu kultury spolu s Janáčkovou filharmonií Ostrava vystoupily dvě výjimečné umělkyně. Na dirigentský stupínek se postavila křehká žena, dirigentka Kristiina Poska, pocházející z estonského Türi. Po studiích a následném působení v Berlíně ji její umělecká dráha zavedla do Itálie, Francie, Švédska, Vídně či Japonska a v současné době je šéfdirigentkou Flanders Symphony Orchestra.

Před orchestr předstoupila útlá žena, která od počátku neskrývala energický náboj a odhodlání. Její gesta byla přesná, čitelná, a přitom velmi elegantní a její pozornosti neunikla žádná maličkost. Koncert vtipně a zasvěceně uváděl Lukáš Hurník, ředitel rozhlasové stanice D-dur, která pořizovala i záznam z koncertu. Akci bylo možné sledovat rovněž na TV NOE, která pořizovala přímý přenos.

Jako první zazněla Symfonická programní předehra Hebridy, op.26, známá i jako Sluj Fingalova. Skladatel Felix Mendelssohn-Bartholdy do skladby vložil své zážitky z cest po Skotsku, konkrétně ze souostroví u jeho západního pobřeží, které ho uchvátilo divokostí přírody a keltskými mýty. Jednovětá skladba líčí zvukomalebně mořské vlny i jejich divokost, dává prostor pro sóla dřevěných nástrojů, využívá plastičnost a barevnost instrumentace. Dirigentka použila svižnější tempa a po accelerandu donutila orchestr k maximální rychlosti, která byla prubířským kamenem nejen pro smyčce, ale pro celý orchestr.

Kristiina Poska - Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka 2021 (foto Dalibor Válek)
Kristiina Poska – Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka 2021 (foto Dalibor Válek)

Druhou skladbou byl Koncert č.3 c moll pro klavír a orchestr, op.37 Ludwiga van Beethovena, který skladatel poprvé provedl osobně v roce 1803 v Theater an der Wien. Skladba, na níž se již promítá tragika skladatele, který ztrácel sluch, nemá být primárně exhibicí klavíristy, ale je koncipována jako dialog mezi orchestrem a klavírem. Sólistkou večera byla mladá umělkyně Lise de la Salle, francouzská klavíristka, která od svých 15 let působila s významnými orchestry po celém světě.

Sebevědomá umělkyně dávala najevo obrovský energetický potenciál, který uplatňovala ve své technicky vybroušené hře. V první větě Allegro con brio nasadila pevný úhoz, jasný tón, lehkost pián, promyšlenou agogiku i procítěná echa – to vše prozrazovalo, že je skvělou interpretkou. Ve druhé větě Largo nasadila něžná piána, orchestr ji podporoval měkkým plénem a nadýchnou kantilénou, s citlivými vstupy horen.

Třetí větu Rondo nastoupila s tanečním espritem, kde klavír podporoval hoboj a bouřlivé závěrečné Allegro zakončila efektní pasáží. Po výrazové stránce ale sólistka působila poněkud strojově a souhra mezi klavírem a orchestrem místy pokulhávala. Sólistka ne vždy vnímala orchestr a v některých pasážích nasazovala vražedné tempo a poněkud orchestru „utíkala“, takže dirigentka měla těžký úkol, aby vše tempově srovnala, což se ovšem vždy skvěle podařilo.

Lise de la Salle, Kristiina Poska a Janáčkova filharmonie Ostrava - Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka 2021 (foto Dalibor Válek)
Lise de la Salle, Kristiina Poska a Janáčkova filharmonie Ostrava – Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka 2021 (foto Dalibor Válek)

Po přestávce zazněla Symfonie č.2 D dur, op. 43 finského skladatele Jeana Sibelia. Sibeliovy skladby se u nás příliš nehrají, s výjimkou jeho Houslového koncertu d moll, který je u houslistů velmi oblíbený. Skladatel, který zemřel v 92 letech v roce 1957, je ve svém rodném Finsku velmi ceněný, přestože posledních 30 let života již nic nenapsal a zůstal zakotven v postromantické hudbě. Svoji druhou symfonii, která na koncertě byla prezentována, složil v roce 1902 v Itálii a zřejmě proto se hodně podobá italské melodice.

V první větě Alegretto se objevuje široká, rozevlátá melodie, která skladbu provází a evokuje filmovou hudbu. Druhá věta Tempo Andante, ma rubato, přináší zajímavou barevnost a dramatičnost, třetí věta Vivacissimo znamená pro smyčce tempovou náročnost a poslední věta Finale: Allegro moderato opět opakuje rozevlátou, romantickou melodii, podpořenou efekty žesťů i tympánů. Monumentální závěr si říká o ovace, které samozřejmě nechyběly.

Koncert byl velmi příjemný, plný inspirativní hudby, prověřené mnoha léty a plně konvenující publiku, které projevilo svoji vděčnost za poslech krásné klasické hudby.       

TémataJanáčkova filharmonie OstravaKristiina PoskaLise de la SalleLukáš HurníkMezinárodní hudební festival Leoše JanáčkaSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Kirill Gerstein, Semjon Byčkov a Česká filharmonie (foto Petra Hajská) Klavírista Kirill Gerstein s Českou filharmonií vrátili divákům radost ze živé hudby
Další článek Jiří Sulženko (foto Marek Olbrzymek) Jiří Sulženko: Bojím se chytrých pánů se zdviženým prstem!
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up