Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Opravdoví, tanec mezi dvěma realitami
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
RecenzeTanec

Opravdoví, tanec mezi dvěma realitami

Dnešní doba žije internetem, virtuální realitou, digitálními technologiemi. Máme možnost stát se svědky, ať už v divadle, hudbě, tanci či výtvarném umění, nejrůznějších uměleckých experimentů využívajících audiovizuálních vymožeností k ozvláštnění kreativního procesu. Vídáme představení, upozorňující na úskalí propadnutí virtuálnímu světu nebo naopak performativní instalace propojující fyzičnost člověka a umělou inteligenci do jednoho výsledku. Někdy je trochu kreativně rozpačitý a potenciál technické stránky věci často nedotažený a nejistý. Jindy naopak přináší nové divácké zážitky a informace o inovativních technických možnostech, které dnešní doba našemu životu nabízí. Multimediální projekt Opravdoví, vytvořený tandemem MovementTouch (Bitterová & Biscoe), patří mezi ty druhé jmenované.

Zuzana Smugalová
Publikováno 31/10/2019
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Opravdoví (foto Michal Hančovský)

Jana Bitterová a Ian Biscoe pracují v žánru tzv. Networked Performance dlouhodobě. Tento inscenační princip staví na propojení reálného dění v rámci živé produkce scénického díla v několika místech zároveň. Autorům to dovoluje využití nejnovějších IT technologií umožňující spojení mezi jednotlivými lokalitami s minimálním zpožděním.

Opravdoví je tedy vlastně jakési dvoj představení, které se koná v jednu dobu na dvou místech (v Praze a Olomouci) zároveň a propojení se děje skrze internetový videopřenos. Umístění kamer do různých úrovní a směrů zmenšuje mantinely dvojrozměrného obrazu a před zraky diváků ve dvou divadlech se v přítomném okamžiku se odehrává v několika perspektivách jakýsi virtuálně-reálný duet o tom, jak nás ovlivňují naše vztahy na dálku existující skrze komunikační sítě. Interaktivní nádech podpořený pohyblivou kamerou mobilního telefonu potvrzuje v dané chvíli její aktuálnost a zároveň dodává celé akci punc výzkumného projektu, ve kterém se jeho řešitelé zabývají otázkou množství vrstvených realit našeho bytí a v nich vytvářených vztahů, či sledují putováním aktuální pozornost mezi realitou a projekčním plátnem.

Opravdoví (foto Ian Biscoe)

Premiéra projektu Opravdoví proběhla už na podzim loňského roku v Plzni a Trutnově, letošní uvedení 24. října 2019 propojilo pražské divadlo Ponec a Divadlo K3 v Olomouci, které od sebe dělí 247 km vzdušnou čarou. Na jevišti Ponce v reálu tančil Roman Zotov-Mikshin a Helena Šťavová Ratajová jej z Olomouce doplňovala svou virtuální přítomností, což v Olomouci platilo naopak. Imaginativní choreografie Jany Bitterové nechávala performerům prostor pro vlastní taneční vyjádření, které bylo možno sledovat jak přímo na jevišti, tak z různých perspektiv na projekčním plátně, kde se oba protagonisté v jiné realitě také potkávali. Komunikovali spolu skrze tanec, gesta, slova, a nakonec i mobilní telefon. Jejich zásadním společným vodítkem byla autorská hudba George De Deckera a totožné řešení scénografie, které využívalo závěsné lampy jako objekty pro posun divadelní akce. Možná náhodné drobné technické výpadky způsobily, že obsah rámcového děje choreografie najednou nabyl na svém významu, protože skrytá hrozba selhání techniky, a tedy ztráty kontaktu se stala skutečností. Reálná přítomnost dalších bytostí v prostoru však dala za pravdu tomu, že strach z eventuální osamocenosti je jen osobní virtuální iluzí.

Opravdoví nechává nahlédnout do světa elektronické komunikace a upozorňuje na její možnosti v budoucnosti, ovšem bez slepé adorace. Nabízí zde další eventuality tvůrčích přístupů, kterými si lze otevřít dveře možnosti tam, kde doposud běžné prostředky už nedostačují, nicméně bez záměru je úplně nahrazovat. Ukazuje jasně, že budoucnost je jen v našich rukách, protože cesty fungování audiovizuálních technologií jsou nevyzpytatelné a síla internetového signálu nestálá.

Opravdoví (foto Ian Biscoe)

Opravdoví
Koncept, režie, produkce: MovementTouch (Bitterová & Biscoe)
Choreografie: Jana Bitterová ve spolupráci s performery
Vizuální umění, scénografie a technologie: Studio Biscoe
Účinkují: Helena Šťávová Ratajová, Roman Zotov-Mikshin
Hudba: George De Decker

Psáno z představení 24. 10. 2019, Divadlo Ponec

TémataHelena Šťávová-RatajováOpravdovíRoman Zotov-MikshinStudio Alta
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek MELOS-ÉTOS 2019: Konflikty současného světa a nedávné minulosti
Další článek Jan Jirásek: Nechtěl jsem psát operu pro děti
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up