Opulentní Hry o Marii


Tento Martinů v pražském Národním je vítězstvím hlavně pro Jiřího Bělohlávka. Už léta totiž nebyl orchestr první scény slyšet v takové kondici, jako tentokrát. Precizní provedení bez jakýchkoli kazů, důmyslně promyšlená dynamika v kontrastu s průzračností hudby Martinů, skvěle vypointované jednotlivé scény, snad nekonečně bohatá paleta barev smyčců… Kéž by si jen Jiří Bělohlávek našel pro Národní divadlo čas častěji!
Z poměrně obsáhlého obsazení si rozhodně zaslouží paradoxně na prvním místě jmenovat herec Jakub Gottwald, hostující v mluvené roli Principála, respektive Vůdce hry. Je to on, kdo na mnoha místech ať už svými skvěle interpretovanými replikami, tak i pohybovým zvtárněním drží hlavní otěže v rukou a udává inscenaci nepolevující rytmus.


Jakub Gottwald (Principál/Vůdce hry)

 

Ze zpěváků se tentokrát s úspěchem uplatnila Maria Kobielska (dříve Haan) coby Mariken a Maria (a také v kvartetu sólistů v Sestře Paskalině). Martinů jejímu hlasu evidentně sedí (rozhodně třeba líp, než nedávná Rusalka), jen ve vyšších polohách ztrácí její projev na srozumitelnosti zpívaného slova. Jako Sestra Paskalina se blýskla Pavla Vykopalová. Zdá se, že v poslední době tato původně mezzosopranistka prochází docela rychlým vývojem, kdy její hlas získává na dramatickém objemu, byť se chvílemi zdá, že ještě potřebuje jistější usazení. Zklamáním zato alespoň pro mne byla Stanislava Jirků (Archanděl Gabriel, Matka Boží, Kovářova dcera, Sestra Marta). Nejenže působí pěvecky i představitelsky nevyzrálým dojmem, ale má i zcela neznělé hlubší tóny, zatímco ve výškách její mezzosoprán vykazuje povážlivé vibráto.
Stanislava Jirků (Archanděl Gabriel)

Naopak zaujal Svatopluk Sem (Ďábel), bezesporu velký hlas, schopný dalšího růstu, a také i přes své poměrně malé role Jaroslav Březina (Maškaron) a Ivan Kusnjer (Kovář).

Šéf opery Jiří Heřman, který si režii her o Marii sám sobě přidělil, byl tentokrát rozhodně úspěšnější, než naposledy při nové Rusalce. Poetika duchovních Her o Marii – tak jak se dalo už předem předpokládat – se oproti Dvořákově evergreenu pojí s tou jeho jevištní poetikou daleko líp. Při závěrečné katarzi opery se člověku až tají dech. Myslím, že tenhle Martinů je zatím nejlepší Heřmanovou inscenací (bezpochyby i zásluhou choreografa Jana Kodeta).

Otázkou vkusu ovšem zůstává, do jaké míry je potřeba tohoto Martinů pojímat tak velkolepě, opulentně, jak to udělal Heřman. Možná, že méně by mohlo znamenat více. Po “vyšperkovaných” prvních třech částech (všudypřítomní, mimochodem skvělí sboristé, zpívající i ve dvaceti lóžích hlediště, členové baletu, komparzisté, dětský sbor, časté proměny scény, světelné i kouřové efekty…) doplatila na tento scénický hodokvas, často dohnaný až na hranici kýče, úvodní rozsáhlá část nejdelšího závěrečného příběhu o Sestře Paskalině, která najednou ve své strohosti působila tak trochu šedivě, bez šťávy.

Znovu ale zdůrazňuji, je to otázka názoru. Celkově lze tuto nejnovější inscenaci opery pražského Národního divadla rozhodně označit za úspěšnou. Bohuslav Martinů si to ke svému letošnímu padesátému výročí úmrtí bezpochyby zaslouží.

Bohuslav Martinů:
Hry o Marii
Dirigent Jiří Bělohlávek
Režie Jiří Heřman
Scéna Pavel Svoboda
Kostýmy Alexandra Grusková
Choreografie Jan Kodet
Sbormistři Pavel Vaněk, Lukáš Vasilek, Jiří Chvála
Orchestr Národního divadla
Sbor opery Národního divadla
Pražský filharmonický sbor
Kühnův dětský sbor
Balet opery Národního divadla
Externí tanečníci
Premiéra 29.10.2009 Národní divadlo Praha

Panny moudré a panny pošetilé

Archanděl Gabriel: Stanislava Jirků (alternace Jana Levicová)
Panna pošetilá: Jana Levicová (Markéta Cukrová)
Ženich: Pavla Vykopalová, Stanislava Jirků, Jaroslav Březina, Ivan Kusnjer (Dana Burešová, Jana Levicová, Richard Samek, Aleš Hendrych)
Obchodník s oleji: Jiří Hájek, František Zahradníček (Jiří Kubík, David Nykl)
Vůdce hry: Jakub Gottwald

Mariken z Nimégue

Mariken: Maria Kobielska (Alžběta Poláčková)
Ďábel: Svatopluk Sem (Martin Bárta)
Principál: Jakub Gottwald
Děvče: Jana Levicová (Markéta Cukrová)
Piják: František Zahradníček (Jiří Kubík)
Bůh: Jiří Hájek (David Nykl)
Matka Boží: Stanislava Jirků (Jana Levicová
Maškaron: Jaroslav Březina (Richard Samek)

Narození Páně

Maria: Maria Kobielska (Alžběta Poláčková)
Kovář: Ivan Kusnjer (Aleš Hendrych)
Kovářova dcera: Stanislava Jirků (Jana Levicová)
Šenkýř: Jiří Hájek (Jiří Kubík)
Vůdce hry: Jakub Gottwald

Sestra Paskalina

Sestra Paskalina: Pavla Vykopalová (Dana Burešová)
Sestra Marta: Stanislava Jirků (Jana Levicová)
Sólový kvartet: Maria Kobielska, Jana Levicová, Jaroslav Březina, František Zahradníček (Alžběta Poláčková, Markéta Cukrová, Richard Samek, David Nykl)
Vůdce hry: Jakub Gottwald

Foto I.Sochorová, H.Smejkalová

Hodnocení

Vaše hodnocení - Martinů: Hry o Marii (ND Praha)

[Celkem: 4    Průměr: 4.3/5]

Mohlo by vás zajímat


27
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
27 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
postscriptum

Děkujeme za briskní, kvalitní a výstižnou recenzi. Jste fakt pohotoví a profesionální :-)

Anonymous

Jen jedna poznámka… pan Sem se křestním jménem jmenuje Svatopluk…

Opera Plus

Ano, máte pravdu, opravili jsme…

Dan

Otázkou zůstává, zda je vhodné uvést takto výpravně operu, jejíž reprízovatelnost a tudíž životnost na jevišti ND bude s největší pravděpodobností velmi krátká. V kontrastu mnohdy nepříliš kvalitně vypravených inscenací i u vědomí finanční krize mě přijde takto drahá a jak píšete "vyšperkovaná" inscenace trochu luxusem. Skoro to připomíná období nechvalného ředitelování Daniela Dvořáka a vyhazování peněz mnohdy jen za jednu jedinou reprízu.

Zdeněk

Byl jsem na premiéře a po tom zážitku by mne ani nenapadlo položit si otázku, kterou si pokládá Dan. Byl to pro mne asi životně nejkrásnější zážitek z této scény! Nemá cenu vyzdvihovat některé sólisty – nejkrásnější na celém díle bylo právě vyznění celku. Všechny složky se dle mého podílely na téměř dokonalém výsledku. Výprava ačkoliv "soudobá" a pravda zřejmě náročná, mi vůbec nepřišla "opulentní", nýbrž velice pokorná k tématu a všemi prostředky pomáhala vyznění inscenace. Nejsem kritik, nedovedu slovy vyjádřit své nadšení! Kdo jen trochu můžete jděte se na Marie do Národního podívat – něco takového asi hned tak… Číst vice »

JáJa

Ano bylo to výborné hudební nastudování, hlavně díky panu Bělohlávkovi. Souhlasím, že stojí za vidění. Ale uznávám také, že není možné, aby naše první scéna inscenačně pracovala takhle nevyrovnaně. Na jedné starně tituly, které mají dlouhou životnost na repertoáru, ale nejsou kvalitně nastudované a do inscenací se mnoho peněz neinvestovalo a na straně druhé kvalitně vypravené a nastudované tituly, které však diváky natrvalo nepřitáhnou. Byť tu máme kulaté výročí Martinů a jsme mu mnoho dlužni.

Ale souhlasím s panem Zdeňkem, že tuhle hudební lahůdku stojí za to navštívit.

Tantris1978

Sdílím také nadšení z první premiéry. Rozhodně bych však Heřmanovi nevytýkal "opulentnost", mne naopak připadala inscenace připadala velice čistá.
Rozhodně také nepovažuji inscenaci za "luxus" na jednu reprízu – ostatně jich bude mít do konce sezóny dost. Určitě se ještě vypravím. Škoda ale, že se neuvede třeba Ariadna nebo Mirandolina…

Anonymous

Na pondělí 2.11. na Hry o Marii nabízí ND vstupenky za jednotnou cenu 200 Kč. Proč asi? ….

Tantris1978

Protože jsou Češi barbaři. Je tady inscenace, kde si připadáte, že už jsme opravdu v Evropě, diriguje Bělohlávek, který v MET skutečně pracuje, ale vyprodáno bude na Traviatu a lidi radši půjdou na MET do kina.

Anonymous

Na Hry o Marii se také chystám a po přečtení recenze a komentářů se těším ještě víc:-)
Nerozumím ale těm poznámkám, že je zbytečné investovat finance do inscenace, která není divácky tak atraktivní. Přitom zrovna hudba Bohuslava Martinů je, podle mě, k posluchačům velmi vstřícná. A díky alespoň za ten mírný vánek (když už ne svěží vítr) do konzervativní dramaturgie pražských operních scén.

Anonymous

Viděla jsem už dvakrát a v pondělí jdu znovu. Opravdu to stojí za to, a to po všech stránkách, nechci tu vezvedávat jednotlivce a jednotlivosti. Spíš bych se chtěla vyjádřit k debatě, která se tu rozvinula. K návštěvnosti asi tolik, že u nás bohužel stále platí, že když se řekne Martinů, tak se spousta lidí osype, a to dokonce i lidí, kteří normálně na operní představení chodí. A když se k tomu přidá nějaká duchovní tematika, tak to už je u nás úplně vymalováno. Tak to bohužel je, a proto bylo dopředu jasné, že Hry o Marii nebudou trhat návštěvnické… Číst vice »

Ivana

Byla jsem také na premiéře Her o Marii a naprosto mě to uchvátilo! Jedno z nejlepších, ale hlavně nejzajímavějších představení, které jsem kdy viděla. Nejvíce mě zaujalo právě tím, že je to úplně jinak pojatá opera, než jaké jsme zvyklí u nás vídat. Skvělá výprava, která nenudila, počet účinkujících velký, ale proč by to mělo vadit? Mě to nerušilo, naopak mi přišlo originální, že sbor zpívá z obou stran hlediště v lóžích. Cítila jsem se více vtažená do děje. Pražský filharmonický sbor je naprosto bezkonkurenční! Má skvělý zvuk, což potvrdil i tady v Národním divadle.Ze sólistů mě nejvíce zaujala Pavla… Číst vice »

Anonymous

Dnes jsem Hry o Marii viděl podruhé. Je to opravdu úžasná inscenace. První obsazení je přece jen lepši než to druhé, hlavně Alžběta Poláčková z druhého obsazení mě příliš nenadchla. S panem recenzentem si dovolím nesouhlasit, že by jakkoliv trpěl úvod závěrečné části. Naopak je skvěle naaranžovaný, choreograficky propracovaný a podtržený světelným designem a to tak, že člověk prostě nevydechne. Jak se tady na začátku diskuse zmiňuje postscriptum o profesionalitě této recenze, tak bych si dovolil oponovat, že u opravdu profesionální operní recenze bych očekával daleko vznešenější jazyk. Literární útvar, který bude alespoň do jisté míry kongeniální s recenzovaným dílem.… Číst vice »

Anonymous

31.10.2009 – Radmila Hrdinová – Kultura – str. 20 Hry o Marii jako okázalé mystérium Pražské Národní divadlo nastudovalo v rámci projektu Martinů Revisited čtyřdílný cyklus letošního jubilanta Bohuslava Martinů (1890–1959) Hry o Marii, v němž skladatel v polovině 30. let deklaroval svou vizi o nové opeře 20. století.Čtyři příběhy, spojené postavami Panny Marie, Krista, ale především tématem ženské touhy, hříchu, viny, trestu a odpuštění, tvoří jedinečný celek, vyvazující operu z tehdy panujících operních konvencí a otevírající prostor fantazii inscenátorů.Režisér Jiří Heřman se svým týmem dal cyklu podobu monumentálního, obrazy nasyceného jevištního plátna, jehož inspirace sahá od prostoty gotických deskových… Číst vice »

Opera Plus

Za předchozí upozornění na recenzi v Právu děkujeme, ale ta je už na našem webu vyvěšena – v sekci "Přečetli jsme". V příštích dnech tam přidáme i další nové recenze.

Anonymous

Včera jsem byla na druhé premiéře a musím uznat, že po shlédnutí první generálky s prvním obsazením, se kterou jsem měla trochu problém (hlavně s ploše znějícím orchestrem),jsem si tentokrát večer dokonale užila. Zdá se, že inscenace od pondělka pěkně "uzrála" :o) Mám s tou inscenací ale jiný problém. Proč přichází právě teď, myslím v tomto měsíci? Nehodila by se, hlavně po dramaturgické stránce, spíše někdy kolem velikonoc? Nenabízí se zde náhodou jasné spojení inscenace se svátky? Jistě by se tak našla řada diváků, kteří by inscenaci uvítali jako spestření v rámci Velikonočních oslav…tak by se, dle mého názoru, vyřešil,… Číst vice »

hytat

Pred casom sa tu objavila kritika na slovensek Hry…. Bol som na nich a musim povedat, ze vsetky chvaly, ktore tu zazneli na prazsku inscenaciu su urcite pravdive. Martinu som pocul asi prvy krat a musim povedat, ze ma uchvatil. Hoci v Bratislave je len koncertne prevedenie, chystam sa nan uz druhykrat a dufam, ze kym sa do Prahy vyberieme, nestiahnete ho z obehu aj ked navstevnost urcite nebude chvalna-

Ddur

Snad nestahnou. A je vidět, že Hry se líbí, takže až se to rozkřikne, tak naplánované reprízy budou navštěvované.

Anonymous

Ad dramaturgie spravy opery: Myslim, ze se nejedna o vylozene velikonocni kus. Nemam to nikde overeno v literature, ale na zaklade dila samotneho i pochybuji, ze to Martinu zamyslel jako velikonocni zalezitost. Vzhledem k pribehu treti hry si myslim, ze nacasovani do adventu nebo temer do adventu neni vubec od veci. Jinak ale souhlasim, ze dramaturgie souboru ND ma obecne trochu problem s krestanskymi svatky. Minulou sezonu se napr. na Velky patek hral velice eroticky balet Carmen. Inscenace je to skvela a jsem moc rad, ze jsem ji videl, ale v tento den bych si predstavoval neco kontemplativnejsiho. Inu jsme… Číst vice »

Petr Branský

Chtěl bych poděkovat za poskytnutou recenzi. Je jasné, že každý z nás vracející se s hlavou plnou toho zážitku se chce o něj podělit a každý na něj hledí svou metrikou a jinak. Narozdíl od anonymního pisatele zde výše však nemám pocit, že by jazyk recenze nebyl hoden díla nebo recenze sama byla nějakým způsobem nevhodná. Vystihuje podstatu. Je to kritický literární útvar. Přečtěte si recenzi v Rudém Právu. V čem je její jazyk jiný, lepší? Jsem rád, že internet umožní takovéto pohotové sdílení zážitků. Je to jeden z jeho velkých kladů.I když osobní zážitek z Her o Marii z… Číst vice »

bianca

Právě jsem se vrátila z představení a píšu, dokud jsou dojmy čerstvé. Po prvních nadšených recenzích jsem byla připravena na velký umělecký zážitek, skutečnost ale překonala očekávání. Stručně řečeno mě představení naprosto ohromilo – jak po hudební stránce, tak po stránce vizuální. Skutečně jsem seděla naprosto bez dechu a nevěděla, nad čím víc žasnout – nad nádherou hudby, umocněnou prvotřídním výkonem orchestu nebo nad režijním a výtvarným ztvárněním díla….. Celé představení gradovalo až do strhujícího příběhu sestry Paskaliny, umocněného prvotřídním pěveckým výkonem Dany Burešové v roli Paskaliny. Souhlasím naprosto s názorem, že uvedení opery v době předadventní je naprosto v… Číst vice »

Madlen

Moc děkuju za nastudování a uvedení Her o Marii. Vůbec nemám obyvy o návštěvnost a počet repríz – naopak. V atmosféře ND jsem na včerejším představení téměř hmatala lačnost diváků po hodnotách,které toto dílo přináší. Ve společnosti prožíváme "kulturu" konzumismu a pocity určitého vykořenění a dezorientace. Hry o Marii vycházející z křesťanských tradic a lidové zbožnosti "vracejí diváka domů". Co se týče doby uvedení hry, považuji ji za velmi šťastně načasovanou – třetí část je vyloženě adventně-vánoční a čtvrtá část mi včera svými modlitbami za spásu duší zcela korespodovala s dušičkovým časem. Ještě jednou velký dík všem, kdo se na… Číst vice »

Fanklub Michala Štípy

Hry o Marii! Nádherné! Z celého srdce děkuji Národnímu divadlu a zvláště panu Janu Kodetovi. Úchvatná choreografie. Nevím, pane Kodete, zda jste také tak uvažoval, ale vystihl jste mistrovsky největší ďáblovu lest. Nejprve přesvědčí člověka, že zlo není zlem a pak mu vezme naději na odpuštění. Vlastně se mi v závěru vybavilo Sólo pro tři. Hlavní protagonista klesá do hrobu, ale bílá kytara stoupá vzhůru. Sestra Paschalína umírá, ale její duše je spasena. Také si, pane Kodete vzpomínám, jak jsme jednou po představení Romeo a Julie čekaly se sestrou Madlen na pana Štípu a Vy jste seděl v salónku ve… Číst vice »

Anonymous

Chce se mi napsat "konečně"!!!operní představení na vysoké úrovni ve všech směrech. Děkuji všem tvůrcům za mimořádný zážitek a samozřejmě půjdu ještě jednou. Kéž by opera Národního divadla pokračovala v tomto duchu, abychom my, milovníci opery nemuseli cestovat po Evropě, když chceme vidět kvalitní představení. Díky.

Tantris1978

Včera jsem byl na Hrách opět, snad ještě lepší než premiéra. A u publika veliký úspěch. Kéž by to vydrželo! (protože toto by měl být v ND standard).

Anonymous

Viděla jsem druhou premiéru a byla jsem nadšená. Vynikající a skutečně evropské představení.Když jsem pak pátrala na internetu, tak jsem našla i další reakce než zde zmiňované: http://klm007.blog.cz/0911/hry-o-marii-1-11-2009-v-19-00

Libuše

Osobně jsem tuto operu viděla až nyní, ale o to krásnější zážitek to byl. Lepší operu na začátek festivalu opera 2011 podle mně vybrat nemohli. Je to okouzlující dílo, světla, scéna, spojení činohry, baletu… Některé pasáže tam byli velmi podařený. Vyzdvihla bych i konec Paskaliny, kdy se divadlem rozezní varhany a sbor zpívá na živo.