Inspirace životem na Zemi
Hodinové multimediální dílo Life: A Journey Through Time Philipa Glasse vzniklo na zakázku Cabrillo Festival of Contemporary Music. Tehdy vedla Cabrillo Festival Orchestra americká dirigentka Marin Alsop. Kompozice je rozdělena do sedmi částí: Elements, Into the Air, Out of the Sea, On Land, Beginnings, Out of the Dark a Planet of Life. Dílo je adaptací původních skladeb Philipa Glasse pro menší soubory a sólové nástroje, nejedná se tedy o originální hudbu komponovanou na obrazy. Orchestrace je dílem Michaela Riesmana. Hudbu vizuálně doprovází fotografie Franse Lantinga, fotografa National Geographic, které jsou výsledkem jeho šestileté práce na téma evoluce života na Zemi od pravěku až po zvířecí říši. Fotografie na hudbu sestavil Alexander V. Nichols.
Philip Glass se životem na Zemi inspiroval už v dřívějších opusech – přesněji v Koyaanisqatsi z roku 1982, apokalyptické vizi střetu městského života a technologií versus přírody, a Powaqqatsi z roku 1987 znázorňující vliv megaměst na malé domorodé kultury.

Dramaturgie zaměřená na americkou hudbu
Dramaturgie letošního Lednicko-valtického hudebního festivalu je zaměřena na americkou hudbu. A kdo je v dnešní době známějším a populárnějším žijícím skladatelem v širších kruzích hudební veřejnosti než Philip Glass, který mimo jiné v České republice několikrát osobně se svým ansámblem vystoupil? Je jedním ze čtveřice prvních minimalistů, tedy jednoho ze směrů soudobé hudby pracujícím s takzvanými smyčkami (loops), které se mnohdy až s hypnotickým efektem opakují a v mikroformě variují. Což je přesně úskalí jejich interpretace založené na přesném rytmu a absolutním soustředění každého z hudebníků, který ani na okamžik nesmí pustit ze zřetele notový part. Každá rytmická nepřesnost je slyšet a stane-li se, že se hudebník v množství repetic ztratí, těžko pak najde cestu zpět. To vše znásobme obsazením ansámblu, kdy často každý z hráčů nebo nástrojových skupin hraje odlišné smyčky. Navíc v případě Life: A Journey Through Time je třeba ještě hudbu synchronizovat s obrazem, což je skutečná výzva pro dirigenta, který musí po víc jak šedesát minut udržet tah skladby, rytmus, tempo a ještě se soustředit na vizuální složku.

Ovace ve stoje
Tento úkol na sebe vzal Orchestr Berg – soubor, existující od roku 1995, oficiálně od roku 2001, neodmyslitelně spojený se svým dirigentem a uměleckým vedoucím Peterem Vrábelem. Soubor věnující se od založení pouze soudobé hudbě je na ledacos zvyklý, byť Glass není součástí jejich repertoáru. Skladba v jejich podání vyzněla výborně. Občasné rytmické nepřesnosti v celku nikterak nenarušily celkový tah díla založeného kromě smyček též na tematických a především dynamických kontrastech geniálně propojených s obrazem. Myslím, že si Peter Vrábel po úspěšném a ovacemi ve stoje odměněném výkonu skutečně zhluboka oddechl.
Vizuální složka dodala koncertu ještě další nový rozměr, tím spíš v historických prostorách zámku. Kromě hudebního prožitku si mnozí z nás znovu připomněli, jak dokonalá a krásná je příroda, svět ve kterém žijeme, a snad si díky podobným zážitkům také uvědomíme, že jakýkoliv negativní a egoistický zásah do dokonalosti Stvoření a života na planetě, arogance, se kterou ji využíváme a pleníme, se může jedině obrátit proti nám, což už v mnoha ohledech zažíváme.

Lednicko-valtický hudební festival: LIFE: Cesta časem
4. října 2025, 19:00 hodin
Zámek Mikulov
Program
Philip Glass: Life: A Journey Through Time
Účinkující
Orchestr Berg
Peter Vrábel – dirigent