Oslavy 25 let Hartig Ensemble

  1. 1
  2. 2
V pátek 29. dubna, symbolicky na Mezinárodní den tance, se v prostorách koncertního sálu Pražské konzervatoře odehrálo slavnostní gala představení souboru Hartig Ensemble, který v letošní sezoně slaví již 25 let své existence.

Hartig Ensemble, 25 let tančíme stoletími, Veronika Rehbergerová, Michal Klohna, Blanka Ferjenstik Wernerová, Ladislav Beneš (foto Josef Krček)

Hartig Ensemble založila v polovině 90. let pedagožka, současná profesorka katedery tance pražské HAMU Helena Kazárová jako určitý experimentální prostor a laboratoř pro studium a poznání barokních tanců v praxi. Z původní trojice studentů taneční vědy se uskupení začalo rozrůstat, až se Hartig Ensemble etabloval v profesionální taneční těleso, které svými historicky poučenými tanečními rekonstrukcemi pokrývá tři staletí vývoje tance – tedy od baroka po preromantismus, přičemž v posledních sezonách ještě více a více expanduje do repertoáru 19. století.

Programem, jež byl průřezem žánrového a stylového záběru souboru, provázela samotná zakladatelka, choreografka a umělecká vedoucí prof. Kazárová, která jednotlivá čísla jednak zasazovala do celkového kontextu doby, tak doplňovala důležité milníky ze života ansámblu. Těmi byla např. spolupráce na opeře Castor et Polux J. P. Rameaua ve Stavovském divadle či inscenaci Sub olea pacis et palma virtutis J. D. Zelenky ve Vladislavském sále, stejně jako již hezká řádka projektů vzniklá ve spolupráci s orchestrem Musica Florea, a to jak na jevišti českokrumlovského barokního Zámeckého divadla, tak na prknech přenosného Florea Theatrum.

Hartig Ensemble, 25 let tančíme stoletími, Barbora Šímová, Ladislav Beneš (foto Josef Krček)

Diváci mohli zhlédnout tance z plesového repertoáru pozdní renesance a raného baroka (La bourrée ze sbírky Terpsichora Michaela Praetoria), ukázky tanců jevištních 17. i 18, století (např. slavné Les caracteres de la danse Jeana-Féry Rebela, jimiž se na mapu tanečního světa výrazně zapsala Françoise Prévost), nahlédli rovněž do umění commedie dell’arte v čísle Nesmrtelný Harlekýn a školy bolera přelomu 18. a 19. století.

Právě španělský kolorit prostupoval večerem asi nejsilněji – od barokní Folies d’Espagne (hudebně tentokrát v mutaci od Jeana Baptisty Lullyho) v podání Blanky Ferjenstik Wernerové, přes Seguidillas del Candil ve stylu escuela bolera, které předvedli Veronika Rehbergerová a Miroslav Stehlík, až po slavnou Cachuchu Fanny Elssler, již zastoupila Barbora Šímová v rekonstrukci miniatury podle zápisu v notaci Friedricha Zorna. Výletem nejvíce mimo základní časovou osu souboru byl charakterní Španělský tanec, tzv. Čokoláda z Ivanovova Louskáčka, ten vznikl díky zápisu ve Stěpanovově notaci.

Hartig Ensemble, 25 let tančíme stoletími, Cachucha – Barbora Šímová (foto Josef Krček)

Choreograficky soubor vede stále jeho zakladatelka, v současném složení souboru se však začíná profilovat další choreografka historička, Veronika Rehbergerová, z jejíž dílny byl představena část vznikajícího programu Les Concerts Royaux francouzského autora Françoise Couperina.

Během večera zazněla hudba jak z nahrávky, tak naživo v podání Julie Brané (flétny) a Edity Keglerové (cembalo), které s Hartig Ensemble spolupracují pravidelně již několik let. Přesto by k nim měla směřovat jedna výtka, a sice, že spolupráce a vzájemné naladění na tanečníky (ve smyslu temp, nástupů apod.) nebyla úplně stoprocentní a bylo zhusta spíše na členech Hartig Ensemble, aby se zkrátka přizpůsobili.

Hartig Ensemble, 25 let tančíme stoletími (foto Josef Krček)

Tanečníkům příliš nepomáhal ani zcela nevhodný povrch koncertního jeviště, který nepříjemně klouzal, což nemusí nutně vadit v bláznivé commedii delll’arte, kterou si mimořádně užili především Miroslav Stehlík jako Harlekýn a Ondřej Dlohoš v roli Scaramuzza, ale v technicky náročných číslech, jakými je již třeba zmíněná Cachucha, je svazující o poznání více.

Nejbližší novou premiéru souboru, Les Concerts Royaux, bude možno zhlédnout 4. června v Mariánské Týnici. Na letní měsíce se poté chystá mimo jiné obnovené uvedení melodramu Kirké Václava Praupnera ve spolupráci s Musicou Floreou.

A jak se u životních jubileí sluší, Hartig Ensemblu všechno nejlepší do dalších let!

Hartig Ensemble, 25 let tančíme stoletími, Aeguidillas del Candil – Veronika Rehbergerová, Miroslav Stehlík (foto Josef Krček)

Hartig Ensemble – Galavečer 25 let tančíme stoletími

Les caractéres de la danse
Choreografie: Helena Kazárová
Hudba: Jean-Féry Rebel
Tančí: Blanka Ferjenstik Wernerová, Michaela Bartlová, Barbora Fišerová, Václav Krajc, Miroslav Stehlík

La bourrée
Choreografie: Helena Kazárová podle anonymního traktátu z počátku 17. století
Hudba: anonym
Tančí: Barbora Šímová, Ladislav Beneš

Sarabande z inscenace Měšťák šlechticem
Choreografie: Helena Kazárová dle zápisu z roku 1704
Hudba: Jean Baptiste Lully
Tančí: Michaela Bartlová

Folies d’Espagne
Choreografie: Helena Kazárová
dle zápisu z roku 1700
Hudba: Jean Baptiste Lully
Tančí: Blanka Ferjenstik Wernerová

Passacaille de Persée z opery Perseus
Choreografie: Helena Kazárová
dle zápisu z roku 1704
Hudba: Jean Baptiste Lully
Tančí: Blanka Ferjenstik Wernerová, Václav Krajc

Bourrée d’Achille z opery Achilles a Polixena
Choreografie: Helena Kazárová
dle zápisu z roku 1700
Hudba: Pascal Colasse
Tančí: Veronika Rehbergerová, Miroslav Stehlík

L’Allemande
Choreografie: Helena Kazárová dle zápisu z roku 1702
Hudba: André Campra
Tančí: Veronika Rehbergerová, Ladislav Beneš

La matelotte z opery Alcione
Choreografie: Helena Kazárová
dle zápisu z roku 1702
Hudba: Marin Marais
Tančí: Miroslav Stehlík, Michaela Bartlová, Václav Krajc

Les Concerts Royaux
Choreografie: Veronika Rehbergerová
Hudba: François Couperin
Tančí: Blanka Ferjenstik Wernerová, Veronika Rehbergerová, Ladislav Beneš, Michal Klohna

Nesmrtelný Harlekýn
Choreografie: Helena Kazárová dle rytin G. Lambranziho a tanečních mistrů R. A. Feuilleta, G. L. Pécoura a F. Le Rousseaua
Hudba: André Campra, Gregorio Lambranzi, Marc-Antoine Charpentier
Scaramuzza: Ondřej Dlohoš
Harlekýn: Miroslav Stehlík
Harlekýnka: Barbora Fišerová

Španělský tanec z baletu Louskáček
Choreografie: Zuzana Rafajová, rekonstrukce dle notace z roku 1909
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Tančí: Barbora Šímová, Ladislav Beneš

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments