Osobnosti české opery: Jindřich Jindrák
Plných 35 let, až do svého úmrtí počátkem devadesátých let (26.11.1993 v Ústí nad Labem, když mu bylo dvaašedesát) byl barytonista Jindřich Jindrák členem opery Národního divadla. Angažmá ve Zlaté kapličce přitom bylo jeho prvním a jediným. Nádherně barevný, sytě mužný a přitom lyricky vroucný baryton, vyrovnaný ve všech polohách, schopný nejen působivého vyklenutí kantilény, ale i výrazného dramatického akcentu, technicky brilantně vedený. To vše Jindřicha Jindráka předurčovalo hlavně pro postavy smetanovské, v nichž se do paměti nejedné generace návštěvníků operních představení v Národním divadle zapsal nejvýrazněji.
Také Jindřich Jindrák (narozený 4.listopadu 1931 ve Strakonicích) pochází – podobně jako řada jeho generačních kolegů – z rodiny, která měla hudbu jako samozřejmou, takřka každodenní potřebu (jeho otec byl sbormistrem). Od svých šestnácti Jindřich Jindrák vystupoval jako dudák (ještě dlouho, i z Prahy, se na jih Čech právě kvůli hře na dudy vracel), krom toho také zpíval a rovněž hrál ve školním orchestru na trubku. Po maturitě vydržel dva semestry na pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, pak ale přešel – bez předchozí odborné přípravy – na studium zpěvu na Akademii múzických umění. Měl štěstí: Ujala se ho tam vynikající sopranistka Kamila Ungrová. Po absolutoriu roku 1955 byla Jindřichu Jindrákovi na AMU udělena aspirantura, během níž již začal hostovat na oblastních scénách, ale i v pražském Národním. Tam se poprvé představil na scéně tehdejšího Smetanova divadla, kde 19.ledna 1958 předvedl Smetanova Tomše z Hubičky a do konce sezóny ještě také Vladislava z Dalibora a Nachtigala ve Wagnerových Mistrech pěvcích norimberských. Měl úspěch a tak angažmá v Národním na sebe nedalo dlouho čekat, došlo k němu na sklonku téhož roku.
Vzpomínka na velkého českého barytonistu Jindřicha Jindráka by nebyla úplná bez připomenutí jeho neobyčejně bohatého písňového repertoáru, v němž se mohla hlavně uplatnit jeho hudební inteligence, smysl pro přesné vystavění toho kterého minipříběhu či rozpoložení duše a vykreslení nálad – počínaje Dvořákem a Smetanou, přes Martinů a Jeremiáše, Schuberta a Schumanna, až po Richarda Strausse a Debussyho. Pěvec také poměrně často hostoval v zahraničí a vyučoval na pražské Konzervatoři a později i na AMU.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]