Osobnosti české opery: René Tuček
Psal se 6.listopad 1970 a v pražském Národním byla ohlášena premiéra, od které běžný divák příliš nečekal. Prokofjevova Vojna a mír. A ani představitelé ústředního páru v Praze známí nebyli. Ona vůbec, on jen velmi málo. Gabriela Beňačková a René Tuček. Mladá slovenská zpěvačka těsně po škole a čtyřiatřicetiletý barytonista, tehdy angažovaný Brně a do Prahy přizvaný jako host, vytvořili naprosto dokonalý pár. Pěvecky, herecky, prostě po všech stránkách. Především jejich zásluhou se tento Prokofjev nakonec stal pro Prahu velkou událostí. A René Tučkovi bezpochyby otevřel v Národním dveře k angažmá, které podepsal pár měsíců po památné premiéře. K angažmá, kde se velmi brzy stal a po dvě desetiletí pak byl prakticky nepostradatelným, a to i přes velmi silnou konkurenci, která tehdy v jeho barytonovém oboru v pražském Národním panovala.
S.Prokofjev: Vojna a mír (Andrej Bolkonskij, G.Beňačková jako Nataša Rostovová)
Barytonista René Tuček se narodil 8.ledna 1936 v Praze, po devítiletce ale nastoupil v Sokolově do hornického učiliště. Už v té době rád ochotničil a nevyhýbal se ani zpěvu, jako patnáctiletý prý ovládal celého Kecala i Jeníka z Prodané nevěsty. Když mu bylo osmnáct, udělal konkurz do sboru operety v Plzni a právě tehdy muzika v jeho životě zvítězila. Začal se učit zpívat. Po čtyřech letech přechází k opeře, do Českých Budějovic. Čeká ho tu věru velmi těžký úkol: Ač tehdy sám ještě spíš jako tenor, během pouhých deseti dnů musel na záskok nastudovat obtížného barytonového Kalinu ze Smetanova Tajemství. Obstál na výbornou, což mu v budějovickém souboru zajistilo smlouvu sólisty. Během dvou let si tu zazpíval mimo jiné jednu ze svých životních rolí, Rossiniho Figara a také Gounodova Mefista.
G.Verdi: Rigoletto
V roce 1960 René Tuček přichází do Janáčkovy opery v Brně, kde se jeho první rolí stává Don Manuel z Fibichovy Nevěsty messinské. V moravské metropoli se brzy zařazuje k předním sólistům souboru a zůstává jí věrný celých dvanáct let. Oceňován je nejen jeho jadrně znělý, ve všech polohách vyrovnaný baryton s nádherně znějící kantilénou, ale i zvlášť v opeře ojedinělé představitelské vlohy a v neposlední řadě i jevištní elegance. “Mladý divák je přímo alergický na tzv. operní patos. Všechno, co vidí na jevišti, musí být pro něho naprosto přesvědčivé, nic neodpustí. Proto i nároky na operního sólistu jsou v tomto ohledu stále vyšší.” To jsou Tučkova slova, pronesená před několika desítkami let.
![](/pix/4/6/7/1/4671-osobnosti-ceske-opery-rene-tucek-17.jpg)
G.Puccini: Tosca (Scarpia)
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]