Ostrava znovu centrem současné opery: páté bienále festivalu NODO

Už popáté budou v Ostravě poslední červnové dny ve znamení nové opery a progresivních forem hudebního divadla; českých a světových premiér inscenací, které se nás mohou bytostně dotknout. Do moravskoslezské metropole se sjedou umělecké týmy z Evropy, USA (Moor Mother) i Japonska (např. Kazuma Yamanaka, herec Nó, držitel titulu Intangible Cultural Treasure of Japan) a mezinárodní orchestr Ostravská banda. Během dvou týdnů letos nazkouší a provedou sedm unikátních inscenací komorní opery. Využijí k tomu čtyři rozdílné prostory v centru Ostravy: operní Divadlo Antonína Dvořáka, muzikálové Divadlo Jiřího Myrona, postindustriální budovu Starých koupelen Dolu Hlubina a vybydlený pavilon G na Výstavišti Černá louka. Páté bienále NODO / Dnů nové opery Ostrava lze navštívit denně od pátku 26. do úterý 30. června 2020.
Jan Jakub Monowid a Anna Radziejewska (zdroj NODO)

Festival zahájí česká premiéra opery jedné z největších hvězd současného hudebního divadla Salvatore Sciarrina. Superflumina bude v pořadí jeho pátou inscenací, která bude v Ostravě uvedena. Dějištěm Sciarrinova díla, podle lyrického románu Elizabeth Smart, je velké nádraží – místo zveličeného hluku, shromaždiště lidí bez domova. Hlavní role Ženy, ztracené a osamělé postavy uprostřed spěchajícího davu, se ujme Sciarrinova múza, mezzosopranistka Anna Radziejewska, která před dvěma lety excelovala v Sciarrinově opeře Luci mie traditrici. Pro velký úspěch přijíždí polský tým v čele s režisérkou Piou Partum znovu. Představení, náročné na realizaci, bude uvedené dvakrát (26. a 27. června).

Spolupráce českého skladatele Michala Rataje a německé režisérky Kathariny Schmitt na nové hudebně-divadelní inscenaci Nauka o afázii se natolik prolíná, že se za autory připravované premiéry svorně prohlašují oba. Otázka Kdo mluví? je pro ně přitom stejně důležitá jako otázka, kdo nehovoří nebo není slyšet. A co to je afázie? Získaná porucha řeči, neschopnost přijímat a vysílat její symbolické kódy, ať  mluvené nebo psané, výpadky řeči, které mají své hluboké příčiny (28. června).

Na NODO v Ostravě se potkají americký a japonský tým, a to včetně herců a tanečníků proslulého divadla Nó, aby provedli novou experimentální operu založenou na rytmech buddhistických zpěvů. Její autorkou je newyorská skladatelka, proslulá hráčka na koto, zkušená improvizátorka a vyučující z Columbijské univerzity (NY) Miya Masaoka. Tradiční, pro nás exotická poezie Východu se prolne se současným západním světem. Dlouhý oblouk času bude uveden ve světové premiéře v prostorách Dolu Hlubina (28. června). Jedním ze zástupců české hudební scény bude skladatel a klavírista Marek Keprt, který si ve svých skladbách hraje s nejednoznačností a poetickými, často humornými, velmi mnohovýznamovými přesmyčkami. Jednou z linií jeho první opery jsou i degustační zvuky (např. mlaskání, čichání a polykání). Účinkujícím v experimentálním HIBIKI, HIBIKI, vzhmoť! na to rozhodně nebude stačit jeviště Divadla Antonína Dvořáka (29. června). V opeře Svatba (srbsky Svadba) v Montrealu žijící skladatelky Any Sokolović, se představí šestice dívek, které chystají svou přítelkyni na svatební obřad. Loučení se svobodou se odehrává za tradičního zpěvu a tance, při kterém se mladé ženy smějí i pláčou, ale hlavně jsou plné naděje, že už zítra se život změní v něco úžasně mimořádného… (29. června)Poslední z trojice skladatelek na letošním NODO je afroamerická performerka, raperka, spisovatelka a aktivistka Camae Ayewa, která je v USA i Evropě známá jako Moor Mother. Její nesmlouvavý, syrový a nadmíru aktuální projev bude protipólem všemu, co si představujeme pod pojem opera, navíc, když si zvolila téma posledních hodin v životě  královny Alžběty I. (30.6.) Tento závěrečný den festivalu bude patřit  Zahradě – hravému a nadsázky plnému opernímu kusu britského skladatele Richarda Ayrese. Na mýtickém pozadí zahrady se odehrává příběh o nespokojeném muži, který neustále hledá smysl svého života. „Jsme publikum sledující realitu nebo sledujeme sen a fantazijní svět?“. S dílem autora, který umí s velkou mírou nadsázky a originality „vyzobat“ z klasické hudby to nejlepší, se setkáme v Divadle Jiřího Myrona (30.6.).

Festival NODO reaguje na touhu po současné opeře, která odkrývá silná, aktuální a nadčasová témata a zpracovává je hudebním jazykem blízkým současnému posluchači. V Čechách jediný festival nové opery vznikl díky nápadu Jiřího Nekvasila a Dity Eibenové propojit čtyřsouborovou divadelní instituci s malým neziskovým spolkem Ostravským centrem nové hudby (OCNH), který stojí rovněž za festivalem Ostravské dny. V čele OCNH je Petr Kotík, skladatel, flétnista, dirigent a  hybatel hudebním děním. Historie prvního bienále festivalu NODO se váže k červnu 2012, od té doby bylo v Ostravě provedeno v českých nebo světových premiérách více než dvacet operních inscenací. Z letošních sedmi oper uvedeme čtyři ve světové a tři v české premiéře, přičemž nejstarší z nich je z roku 2010.

Všechny opery budou nastudovány přímo v Ostravě a vznik většiny z nich byl inspirován pobídkou festivalu NODO. Operním orchestrem je opět mezinárodní Ostravská banda, operní sbor Canticum Ostrava tvoří místní zpěváci a pracuje s nimi sbormistr NDM Jurij Galatenko. Sólisté, dirigenti a inscenační týmy přijedou z Japonska, USA a šesti zemí Evropy. Vedle skladatelů z Itálie, Kanady, USA a Velké Británie se představí také čeští. Bez jejich aktivní účasti by NODO nedávalo v České republice smysl.

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na