Szymanowského Král Roger v nově otevřené Státní opeře

Král Roger – Státní opera 2020 (zdroj Národní divadlo)

První premiérou uvedenou na jevišti zrekonstruované Státní opery bude polská tříaktová opera Karola Szymanowského Král Roger. Skladatel operu, nebo jak dílo sám nazýval, „sicilské drama“, složil v roce 1924 a na libretu pracoval společně se svým bratrancem, významným polským básníkem, Jarosławem Iwaszkiewiczem. Jako titulní postavu opery si zvolil sicilského krále Rogera II., jednoho z nejmocnějších panovníků Evropy 12. století. Ačkoliv k Rogerovým prapředkům patřili normanští Vikingové, dosáhla za jeho vlády Sicílie značného ekonomického a uměleckého rozkvětu i náboženského smíru. Roger byl tolerantní k pravověrným Řekům, Židům i muslimům a obyvatelé ostrova, Sicilané, Řekové a Arabové, žili v relativní harmonické pospolitosti. S postavou krále Rogera se Szymanowski seznamoval při svým cestách na Sicílii, na ostrov s památkami starověké i orientální kultury a raně křesťanského umění. Snad právě proto se Szymanowski rozhodl postavit Rogera do centra kontemplativně pojatého příběhu, v němž je na Rogerův dvůr předveden pohanský pastýř, jehož přítomnost naruší řád zavedených křesťanských hodnot a vidění světa.

Střet křesťanského a pohanského světa, světa řádu a světa chaosu, ducha a intuice, je oblíbeným námětem romantické operní literatury – z nejznámějších jmenujme např. Wagnerova Tannhäusera či Parsifala, Massenetovu Thaïs nebo Dvořákovu Armidu. Doba krále Rogera, kdy křesťanští rytíři panovali v Jeruzalémě a muslimská kultura se prolínala s kulturou a filosofií křesťanskou, jako by byla pro romantickou fascinaci střetem duchovního a tělesného ideálním „jevištěm“.

Světová premiéra Krále Rogera se konala krátce po dokončení díla, již v roce 1926, v Národním divadle ve Varšavě. Následovalo uvedení v německém Duisburgu a v roce 1932 byl Roger nastudován v třetím provedení v pražském Národním divadle pod taktovkou tehdejšího uměleckého šéfa opery Národního divadla Otakara Ostrčila. Karol Szymanowski, nejvýznamnější osobnost polské hudby první poloviny 20. století, který měl k Čechám velmi blízký vztah a několikrát Prahu navštívil, se české premiéry osobně zúčastnil. Letošní inscenaci uvedeme v koprodukci s Národní operou ve Varšavě a Královskou švédskou operou ve Stockholmu. Režie se ujme celosvětově známý polský režisér Mariusz Treliński, s jehož přístupem se pražští diváci mohli seznámit v inscenaci Salome v roce 2014. Jevištní podobu díla připravil slovenský scénograf Boris Kudlička, kostýmy vytvořil polský módní návrhář a výtvarník Konrad Parol.

Po hudební stránce pražskou inscenaci nastuduje Orchestr a Sbor Státní opery pod taktovkou dirigenta a hudebního ředitele Státní opery Karla-Heinze Steffense. V titulní roli se představí polský barytonista Łukasz Golinski, který má s rolí bohaté zkušenosti. Rogera zpíval v Opeře Frankfurt, dále s Orchestra Nazionale dell’Accademia di Santa Cecilia pod taktovkou sira Antonia Pappana, v Národní opeře ve Varšavě a v Královské švédské opeře ve Stockholmu. Také švédská sopranistka Elin Rombo s rolí Rogerovy manželky Roxany již vystoupila ve varšavské Národní opeře a Královské švédské opeře ve Stockholmu. Ve Státní opeře se bude jako Roxana střídat s českou sopranistkou Janou Siberou. Pohanského Pastýře zazpívá ukrajinský tenorista Pavlo Tolstoy, který již dřív tuto roli ztvárnil v petrohradském Mariinském divadle a v Edinburghu ve starší režii Mariusze Trelińského. V dalších rolích vystoupí čeští sólisté – Josef Moravec (Edrisi), Zdeněk Plech (Arcibiskup) a Jana Sýkorová (Diakonka).

Premiéry 3. a 5. 4. 2020 ve Státní opeře
Reprízy: 12. a 18. 4., 4. a 6. 6. 2020 ve Státní opeře