Ostravské dny otevřou dveře do kuchyně i výklopníku uhlí

Ostravské dny se za čtvrtstoletí svého trvání etablovaly jako festival s důrazem na orchestrální tvorbu a velkorysé formáty, ale stejně silně rezonují i svou dramaturgií zasazenou do netradičních prostor a využitím postindustriální síly Ostravy.
Ensemble of Futurist Noise Intoners (zdroj SMART Communication)
Ensemble of Futurist Noise Intoners (zdroj SMART Communication)

Letos od 21. do 30. srpna pozvou Ostravské dny nově do prostor bývalého výklopníku uhlí přestavěného na kreativní centrum Futureum a velkorysých prostor Národního zemědělského muzea. Oba objekty se nacházejí v areálu Dolní oblasti Vítkovic. Zde se uskuteční zahajovací koncert festivalu, který nabídne nejaktuálnější díla českých i zahraničních autorů, včetně site-specific skladeb a kompozic s intonarumori – hlukovými nástroji, nebo Minimaraton elektronické hudby. Tradiční festivalový maraton Dlouhá noc, převážně hudby 21. století, pozve do kuchyně bývalého komplexu Hotelu PALACE v centru města. V dalších večerech festival pozve do Trojhalí Karolína nebo Dolní oblasti Vítkovice. Práce s geniem loci a snaha slyšet hudbu jinak patří ke konstantám festivalu, který pracuje s jedinečným prostředím dříve ocelové Ostravy.

O+
18_LSSH_2025_banner_600x100_OPERA

Často ve světové premiéře v těchto místech zazní skladby autorů a autorek jako jsou Bernhard Lang, Lisa Streich, Christopher Butterfield, Alex Mincek, Slavomír Hořínka, Petr Bakla, Jakub Rataj nebo Miroslav Tóth v podání předních ansámblů i sólistů. Vedle ONO – Ostrava New Orchestra a členů Ostravské bandy vystoupí například Mivos Quartet, saxofonové kvarteto Quasar nebo rezidenční sbor Canticum Ostrava pod vedením Jurije Galatenka.

Ostravské dny cíleně vyhledávají prostory, které umožňují uvádět skladby s netradičním obsazením, specifickými nároky na akustiku či technická řešení, nebo díla, která by v běžném koncertním provozu zůstávala na okraji. Průmyslové haly a okupace míst, která sloužila k naprosto nekoncertním účelům, nejsou jen alternativou ke klasickým sálům, ale často i předpokladem pro vznik dramaturgií, které by jinde nebylo možné realizovat. A ruku na srdce – často i nevyhnutelnou nutností: Ostrava stále nedisponuje kvalitním koncertním sálem, zázemím pro velké orchestry.

Futureum – někdejší výklopník a mlýnice černého uhlí v areálu Dolních Vítkovic, byl nedávno adaptovaný pro kulturní a vzdělávací aktivity. Areál nabízí i skvělé venkovní posezení, kde si mohou návštěvníci od náročného programu odpočinout. Ve Futureu ve čtvrtek 21. srpna proběhne zahajovací večer Ostravských dnů Starting Line a rozdělený bude do tří částí. V úvodním bloku zazní site-specific skladby mladých rezidentů Institutu Ostravských dnů – například kvartet s aktivním zapojením publika (Requiem for a Civilian Jána Podrackého) nebo strain pro altovou flétnu Pranava Ranjita, která tematizuje různé podoby napětí, úsilí a tělesné zátěže, jak ze strany interpreta, tak posluchačů. Následuje sólový program flétnisty Erika Dreschera s dílem Against Nature, které vzniklo v úzké spolupráci s letos zesnulým Peterem Ablingerem.

Závěr večera se přesune do přilehlého Národního zemědělského muzea a bude věnován intonarumori – hlukovým nástrojům italských futuristů, které na počátku 20. století navrhl malíř a hudebník Luigi Russolo. Manifest Umění hluku z roku 1913 vyzýval ke vzniku nového orchestru složeného výhradně z intonátorů hluku, které by reflektovaly zvuk moderního města a průmyslového věku. Tato utopická vize se po desetiletích zapomnění v uplynulých letech znovu probouzí – na Ostravských dnech poprvé vystoupí EFNI (Ensemble of Futurist Noise Intoners), mezinárodní soubor složený z performerů a skladatelů Luciana Chessy, Anny Clementi, Wernera Duranda a Jana Koláře, který nástroje rovněž rekonstruoval. Po vystoupeních v Berlíně, Praze a na festivalu Druskomanija v Litvě uvede EFNI v Ostravě nové skladby českých i zahraničních autorů – mj. Milana Guštara, Petera Ablingera nebo Philla Niblocka. Intonarumori se do Ostravy vracejí po roce – vloni hrály klíčovou roli v opeře Hořký konec Russolův, na festivalu NODO / Dny nové opery Ostrava.

Do prostor Futurea a Národního zemědělského muzea se festival vrací v sobotu 23. srpna, kdy se koná Minimaraton elektronické hudby. Na čtyřech scénách s rozdílným zvukovým charakterem – například s keramickým soundsystémem nebo berlínským systémem BUSS, optimalizovaným pro extrémní frekvence – proběhne více než patnáct performancí! Program zahrnuje široké spektrum přístupů od improvizací po komponované skladby pro netradiční nástroje, včetně 3D tiskáren či páskových magnetofonů. Vystoupí například Kazuhisa Uchihashi, Augustė Vickunaitė, Richard Grimm nebo Jean-Philippe Gross. Skladba Gerarda Lebika připomene první ostravské vystoupení Philla Niblocka z roku 2009, které se tehdy odehrálo v prostorách bývalé VI. ústředny vysokých pecí. Práce s prostorem se letos promítne i do unikátního projektu Nemiesta skladatele Miroslava Tótha a přinese s kvartetem hráčů uměleckou intervenci přímo do veřejného prostoru města.

V pátek 29. srpna naváže festival na tradici Dlouhých nocí na Ostravských dnech – více než osmihodinový maraton komorní soudobé hudby se letos uskuteční i v prozatímně opuštěném Hotelu PALACE v centru Ostravy, který čeká rekonstrukce, a v prostorách City Campusu Ostravské univerzity. Tento koncertní formát nabízí posluchačům možnost ponořit se na dlouhou dobu do světa soudobých kompozic různorodých seskupení – od komorních souborů Ostravské bandy přes sólisty z Evropy a USA až po dvojice hráčů. Mezi výrazné momenty patří program Voice & Piano v podání basbarytonisty Nicholase Isherwooda a klavíristy Daana Vandewalla, který zahrnuje díla Frederica Rzewského nebo Johna Cage. V houslovém bloku Only Violin zazní skladby Salvatora Sciarrina či Miroslava Srnky v podání Hany Kotkové, ve skladbě Luigiho Nona se k ní připojí Olivia de Prato. Violoncellista Charles Curtis, dlouhodobý spolupracovník La Monte Younga, představí program Only Cello složený z děl předních minimalistických a experimentálních autorů. Celý večer je mimořádnou příležitostí zažít hudbu v neobvyklém prostředí dočasné ostravské „The Kitchen“, ale nabídne i možnost občerstvení pod širým nebem ve dvoraně studentské rezidence Kampus Palace, v rámci komplexu bývalého Hotelu PALACE.

Také v dalších večerech nabídne festival pestrou paletu koncertních projektů představujících nejrůznější podoby současné hudby. 22. srpna bude v prostorách Fakulty umění Ostravské univerzity (City Campus) program věnován automatické a algoritmické kompozici – od historické Illiac Suite po nová díla Milana Guštara, Anny Heflin nebo George Lewise. Vystoupí newyorské smyčcové kvarteto Mivos spolu s hráči ONO a vybranými sólisty. O den později, 23. srpna, se v industriálním prostoru Dolní oblasti Vítkovic představí Dystopic Requiem Quartet s dílem Okupace Miroslava Tótha ze série Nemísta. Kompozice v sobě propojuje sociální reflexi, paměť místa a zvukový aktivismus. Zvukově monumentální koncert Orchestra Opening se uskuteční 24. srpna v Trojhalí Karolina a nabídne díla pro tři orchestry od Philla Niblocka, Alvina Luciera nebo Petra Kotíka. Vyvrcholením večera bude světová premiéra skladby GAME XXII for Ostrava, kterou pro festival zkomponoval Bernhard Lang. Intimně laděný koncert Hlasy a nástroje zazní 25. srpna v akusticky výrazné Katedrále Božského Spasitele. V podání sboru Canticum Ostrava pod vedením Jurije Galatenka budou uvedeny vokální skladby Tanii León, Daniela Skály nebo Slavomíra Hořínky. Ve stejný večer se uskuteční také jam session v klubu Parník, která nabídne kontrastní pohled na hudbu skrze žánry jako rap, jazz či folklor.

Rezidenční soubor Ostravská banda vystoupí 26. srpna v Trojhalí Karolina s programem oslavujícím dvacet let své existence. Večer zahrne premiéry skladeb Snežany Nešić, Jakuba Rataje, Johannese Kalitzkeho i několika bývalých a současných rezidentů Institutu OD. Saxofonové kvarteto Quasar z Montrealu uvede 27. srpna v City Campusu Ostravské univerzity koncert s díly Clauda Viviera, Snežany Nešić, Luboše Mrkvičky i rezidentů Institutu OD. Program se zaměří na současné přístupy k saxofonovému kvartetu a na spolupráci interpretů s mladými skladateli. Na koncertě Ostravská banda+, který proběhne 28. srpna v Trojhalí Karolina, se představí rozšířená sestava Ostravské bandy spolu s hráči ONO a kvartetem Quasar. Večer nabídne premiéry autorů jako Christian Wolff, Alex Mincek či Martin Klusák. Závěrečný večer 30. srpna, opět v Trojhalí Karolina, přinese orchestrální finále s díly Lisy Streich, Annesley Black, Petra Bakly a dalších skladatelů v podání ONO. Festival symbolicky uzavře kompozice Luigiho Nona Como una ola de fuerza y luz – hudební manifest síly, světla a nekompromisní lidské angažovanosti.

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře