Ostravské dny se nebojí experimentů, osedlají i ikonické motocykly Harley-Davidson

  1. 1
  2. 2
Ostrava se opět stane epicentrem soudobé hudební kreativity. Bienále nové a experimentální hudby Ostravské dny už po desáté láká k objevování soudobých autorů i děl, která otevírají nové hudební krajiny a přinášejí nevšední zážitky. Mezi 22. a 31. srpnem rozezní festival unikátní postindustriální prostory moravskoslezské metropole, koncertní sály či katedrálu.
Steffi Weismann, Harley Davidson, Zürich (zdroj Ostravské dny)

Ostravské dny si rozhodně nepotrpí na konvence a nebojí se vykročit i do oblastí, kam se mnoho festivalů artificiální hudby nepouští. Mezi nejzajímavější a nejpřitažlivější položky programu letošního festivalu bude jistě patřit unikátní projekt Dlouhá noc: 18 hodin – 1080 minut, tedy noční maraton ikonických skladeb převážně 2. poloviny 20. století. Ten navíc otevře v prostoru před Divadlem Jiřího Myrona, kde opulentní párty s novou hudbou proběhne, skladba Dietera Schnebela Harley-Davidson s devíti jezdci na slavných amerických motocyklech. Celonoční program bude zahrnovat i to, co bychom mohli nazvat chill out zónou či možnost předpoledního brunche s autory a interprety.

Na festivalu dále v závěru léta zazní ikonická díla uplynulých desetiletí i české a světové premiéry nových kompozic. V Ostravě tak bude možné poprvé uslyšet skladbu pro jemenský šofar z rohu antilopy kudu a elektroniku ve vlastní interpretaci jejího autora Alvina Currana. Jistě zaujme i opera Mortona Feldmana Neither z roku 1977, jejímž libretem o několika slovech jsou poznámky na okraji pohlednice, kterou autorovi poslal velký nepřítel opery, legendární dramatik a autor Čekání na Godota Samuel Beckett. Ostravské dny oživí škálou zajímavých zvuků i jednodenní Minimaraton elektronické hudby. V programu zazní také díla předních českých soudobých skladatelů, jako jsou Miroslav Srnka, Petr Bakla nebo Michal Rataj i skladby Elliota Sharpa, Christiana Wolffa, Terry Rileyho, Bernharda Langa či Chayi Czernowin. „Myslím, že dokážeme posluchačům, že nová a experimentální hudba je plná dobrodružství, nečekaných překvapení i silných emocí včetně humoru – stačí mít jen otevřené uši a mysl,” zve na Ostravské dny zakladatel festivalu Petr Kotík, klíčová osobnost světové scény nové hudby.

Interprety pestrého festivalového programu budou tradičně orchestry, ansámbly a sólisté z Evropy i zámoří. Mladí hráči z celé Evropy se opět sjedou, aby se sdružili v unikátním rezidenčním orchestru ONO / Ostrava New Orchestra, v několika večerech vystoupí mezinárodní seskupení špičkových hráčů Ostravské bandy, festivalovou premiéru absolvuje Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Po delší době se na Ostravské dny vrací renomovaný kanadský Quatuor Bozzini, poprvé vystoupí hvězdná německá sopranistka Claudia Barainsky nebo Studio Dan z Vídně, na pódiích se objeví americký S.E.M. Ensemble či holandský DoelenKwartet.

Součástí festivalu je také vzdělávací Institut, který je mezinárodním pracovním prostředím pro skladatele a interprety pod vedením hudebních osobností z celého světa.

Program festivalu Ostravské dny
Festival začne ve čtvrtek 22. srpna na Dole Hlubina, programové bloky The Past a The Coming poskytnou vhledy do historie i současnosti experimentální hudby. Následující páteční a sobotní maratony nabídnou dvě desítky hodin současné hudby. Unikátní Dlouhá noc: 18 hodin – 1080 minut proběhne v Divadle Jiřího Myrona v noci z pátku 23. srpna na sobotu 24. srpna. Akci zahájí v prostoru mezi divadlem a katedrálou skladba významného německého skladatele Dietera Schnebela Harley Davidson, s devíti jezdci na ikonických motocyklech a hudebním doprovodem. Závěr Dlouhé noci se koná opět pod širým nebem, na břehu řeky Ostravice, zazní skladba Super-Ostrawitza Theo Finkela, studenta kompozice z konzervatoře Trinity Laban v Londýně.

Odpoledne v sobotu 24. srpna pak naváže na maraton Minimaraton elektronické hudby, připravený kurátorem Petrem Vrbou pro prostory Dolu Michal. Nabídne během sedmi koncertů širokou škálu tvůrčích přístupů k elektronickým prostředkům, tak jak s nimi pracují například abstraktní vokalistka Agnes Hvizdalek, skladatelka a manipulátorka kazetových pásků Angélica Castelló, zvukový umělec Jonáš Gruska, nebo na hranicích performance a body artu s improvizací a noisem tvořící Joke Lanz.

Zahajovací koncert Ostravských dnů se koná v neděli 25. srpna v Trojhalí Karolina. Jeho program je nabitý skladbami pro 85 hudebníků i virtuózními sólovými výkony. Zazní hudba vídeňského autora Bernharda Langa, americko-izraelské profesorky Harvardské univerzity Chayi Czernowin (poprvé na OD), mikrotonální hudba kanadského skladatele Marca Sabata z Berlína, i dvě světové premiéry pražských skladatelů: koncert pro lesní roh od Petra Cíglera a klavírní koncert od Michala Rataje (obě skladby s doprovodem velkého orchestru). Orchestr ONO / Ostrava New Orchestra dirigují Johannes Kalitzke, Bruno Ferrandis a Petr Kotík. Jako sólistku přivítáme poprvé violoncellistku Séverine Ballon z Paříže ve skladbě Chayi Czernowin a vynikajícího klavíristu z Gentu Daana Vandewalleho. Hornové sólo skladby Petra Cíglera zahraje Ondřej Vrabec a kompozici Bernharda Langa pro velký orchestr a basklarinet bude hrát londýnský virtuóz Gareth L. Davis. Oběma interpretům autoři tyto skladby dedikovali. Přímým přenosem vysílá Český rozhlas Vltava.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na