Ostravský Ernani

Premiéra Verdiho opery Ernani, která patří ke skladatelovým méně hraným dílům, byla v Ostravě naplánovaná na 10. října, tedy přesně na den Verdiho narození, jen o dvě stě let později. Hudebně dílo nastudoval a také dirigoval Tomáš Brauner, který operu pojal víceméně jako sled hudebních čísel, v nichž své hlasivky nešetřil nikdo ze sólistů ani ze členů sboru. Na samém začátku se dokonce dalo rozeznat, který jednotlivec z pánů sboristů v první řadě tolik „nakládá“ do svého hlasu, že působí skoro jako sólista. (Pan sbormistr Jurij Galatenko z něho asi neměl radost.) Nebylo však jen dirigentovou vinou, že celkový dojem z inscenace působil roztříštěně. Režijně inscenaci vedl nynější generální ředitel Slovenského národního divadla v Bratislavě Marián Chudovský na scéně Jaroslava Valeka a s kostýmy Petera Čaneckého. Diváky překvapil už úvodní scénou, v níž všichni pánové, dirigovaní představitelem bandity Ernaniho, rádoby civilně předstírali, že se operu ze svých notových partů teprve učí. Čím tento úvod inscenaci prospěl, věru nevím.

Jak známo, Verdiho Ernani nemá příliš logicky vystavěné libreto (ale totéž bychom mohli říci i o tak úspěšném Trubadúrovi nebo o Síle osudu), navíc hudební řeč této opery není právě sjednocená, a tak by dílu patrně prospělo spíše zvolení jednotného inscenačního klíče než sled jednotlivých režijních nápadů. Když se vedle sboristů v bílých košilích a v šedých oblecích či jen kalhotách objevila Elvíra v noblesních svatebních šatech, bylo po koncepci.

Scénografie se ve své zjednodušující realizaci podobá původnímu návrhu Jaroslava Valeka opravdu jen velmi vzdáleně. Záměr „natáčet“ inscenaci Ernaniho jakoby pro film nebo pro televizi (dva transportní „filmovací“ kontejnery na kolečkách tu zastupují i mobiliář šlechtického paláce), odkrýt zázemí příprav inscenace, sboru ponechat současný oděv, který v průběhu inscenace doplní červené obličejové masky, zmizel ve třetím dějství díky zamaskování mužského sboru do bílých hábitů Ku-klux-klanu a dam do černého.Vypracovány nebyly ani jednotlivé postavy, ani jejich vztahy, dramatické situace probíhaly nestandardně – režisér neváhal Elvíru a Ernaniho schovat pod jakýsi stan z Elvířiny vlečky a svatebního závoje, pod nímž je Silva přistihne. Když se milenci od sebe vzdalují, tahají se o Elvířin plášť. „Nemohli se odtrhnout od sebe“, nějak podobně jako se Laďka Kozderková „nemohla odtrhnout od okna“ ve filmu Trhák (scénář Ladislav Smoljak a Zdeněk Svěrák). Je to vtipné, ale jaksi „z jiné opery“. Nebo: Elvíra odchází Ernanimu pro lék, ale vrací se s velkou kyticí lilií… Logika inscenace je (patrně záměrně) narušována, vše je dovoleno, ale myslím, že přinejmenším část obecenstva nemá šanci pochopit, proč tomu tak je. Snad poprvé v životě jsem měla pocit, že by bylo lépe provést tuto operu jen koncertně. Rozhodně by posluchač nebyl dezorientován víc než tímto tragikomickým režijním pojetím.

Po pěvecké stránce nejvíce potěšil Martin Gurbaľ jako Don Ruy Gomez de Silva. Zdá se, že po době pohodlné stagnace zpěvák pracuje na technice svého krásného znělého basu. Ernani v podání Luciana Mastra vyplýtval téměř všechnu svou (až naddimenzovanou) hlasovou energii v první polovině večera a v závěru opery mu slyšitelně docházely síly. Frédérique Friess jako Elvíra střídala místa pěvecky obdivuhodná s pasážemi, které zněly podivně zastřeně. Role krále, Dona Carla, Aleši Jenisovi neseděla – jeho hlas překvapivě postrádal barvu i belcantovou vláčnost.

Domnívám se, že dramaturgická volba Verdiho opery Ernani ve spojení s tímto inscenačním týmem nebyla šťastná a že by za jiných okolností tvůrčí vklad kvalitního ostravského operního souboru do tohoto projektu mohl dosáhnout výraznějšího naplnění. V hledišti ostravského Divadla Antonína Dvořáka zaznělo po představení tentokrát i výrazné „bučení“. Potěšilo mne, že si naše obecenstvo konečně nenechá všechno líbit a dokáže spontánně projevit své pocity.

 

Hodnocení autorky recenze: 60 %

Giuseppe Verdi:
Ernani

Hudební nastudování: Tomáš Brauner
Dirigent: Tomáš Brauner (alt. Jan Šrubař)
Režie: Marián Chudovský
Scéna: Jaroslav Valek
Kostýmy: Peter Čanecký
Sbormistr: Jurij Galatenko
Pohybová spolupráce: Igor Vejsada
Dramaturgie: Daniel Jäger
Orchestr a sbor opery Národního divadla moravskoslezského Ostrava
Premiéra opery 10. října 2013 Divadlo Antonína Dvořáka Ostrava

Ernani – Luciano Mastro (alt. Branko Robinšak / Gianluca Zampieri)
Don Carlo – Aleš Jenis (alt. Jakub Kettner)
Don Ruy Gomez de Silva – Martin Gurbaľ (alt. Bogdan Kurowski)
Elvira – Frédérique Friess (alt. Jana Šrejma Kačírková / Olga Romanko)
Giovanna – Anna Nitrová (alt. Erika Šporerová)
Don Riccardo – Ondřej Koplík (alt. Václav Morys)
Jago – Václav Živný (alt. Jaroslav Kosec)

www.ndm.cz

Foto Martin Popelář 

Hodnocení

Vaše hodnocení - Verdi: Ernani (NDM Ostrava)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


5
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
4 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Zdena Placha

Tato inscenace je více jak nepovedená…Sbor v civilu,strážci(pravděpodobně členové techniky) jako z jednotky rychlého nasazení(jen bez masek na obličeji),sólisté naopak v historických kostýmech, to vše dohromady je nepřehledný chaos. Nechápu vůbec, jaký byl záměr pana režiséra. Na pokusech dělat “divadlo na divadle” si už tolik lidí vylámalo zuby i na mnohem renomovanějších scénách než je ta ostravská… Osobně se mi moc líbila Elvíra v podání Frédérique Friess, která měla skvěle rozložené síly až do konce.

ales jenis

Dobry den zelam, chcel by som sa ospravedlnit divakom prvej premiery za nie uplne 100% vykon,bohuzial som v tento den ochorel a vecer som uz spieval do indispozicie,mrzi ma to o to viac, ze som sa na tento titul velmi tesil,verim, ze vsetko vynahradim v nasledujucich reprizach..

Zdena Placha

Pane Jenisi, doufejme, že se takováto nepříjemnost nebude již ve Vaší kariéře opakovat. Škoda, že nebyl povolán alternant… Jako divák mi nezbývá než doufat, že se v případě nemoci kohokoliv, správně odhadne doba, kdy je třeba představení vzdát.
Já už, žel, s nejvyšší pravděpodobností další reprízy nestihnu.
Hodně zdaru a pevné zdraví Vám přeji! :-)

Johanka

Také přeji p. Jenisovi, aby se mu to již více nestalo.
Ale jsme jenom lidé. Myslím si však, že měla být ohlášena indispozice. Spousta nás byla jeho pěveckým výkonem zklamána a navíc mu to asi nepřidalo i na jeho hereckém ztvárnění role. Předpokládám, že alternant byl asi také nemocen, protože jinak by nastoupil.

ales jenis

V prvom rade vam dakujem za zelania a vase riadky, bohuzial alternujuci solista bol uz dlhsi cas chory,a mne boli zverene vsetky skusky pre premierou, co ma velmi vycerpalo,za normalnych okolnosti / podobne ako v tychto dnoch v Bratislave,kde som odriekol pre chorobu predstavenie Barbier zo Sevilly / by som samozrejme nespieval,ale potom by uskutocnenie premiery nebolo vobec mozne zrealizovat… Snazil som sa naozaj zo vsetkych sil,aby divaci neprisli o to, co sme do tohoto diela, spolu s panom dirigentom a celym teamom ludi pocas studijneho procesu vlozili, ovsem moja indispozicia mi to nedovolila..Druhu premieru som uz musel naozaj odriect… Číst vice »