Padesát let od úmrtí první pražské Kostelničky

Narodila se na Boží hod vánoční, 25. prosince 1877 v chorvatském Varaždíně. Její otec byl učitelem, a jak tomu v kantorských rodinách bývalo, hodně se tam muzicírovalo. Platilo to i o rodině Horvátových. Gabriela už jako dítě hrála na klavír a rozhodla se, že půjde klavírní hru studovat na Zemský hudební ústav v Zagrebu. Při přijímacích zkouškách jí doporučili, aby se věnovala studiu zpěvu. Gabriela této rady uposlechla a po dvou a půl letech studia v roce 1899 absolvovala. Na jevišti Chorvatského národního divadla (Hrvatsko narodno kazalište) v Zagrebu vystoupila v roli Siebela v Gounodově Faustovi a Markétce a poprvé si také zkusila roli, která ji posléze úspěšně provázela celým jejím dlouhým uměleckým životem: titulní hrdinku Bizetovy Carmen.
Po prvních vystoupeních v chorvatské metropoli se rozjela do světa. Pohostinsky vystupovala na operních scénách ve Štýrském Hradci, Düsseldorfu a v Kolíně nad Rýnem. Ve Vídni navštěvovala lekce zpěvu u tehdy velmi ceněného profesora Johana Resse. Z Vídně vedly její kroky do Prahy. Rychle se naučila česky a šéf Opery Národního divadla Karel Kovařovic, jenž se třetím rokem s úspěchem snažil vybudovat z pražské české opery scénu, která bude po všech stránkách schopná výrazné konkurence s operními scénami rakouskými a německými, neomylně rozeznal talent mladé Chorvatky a pozval ji k hostování.
Gabriela Horvátová vystoupila pohostinsky na scéně Národního divadla v průběhu měsíce března ještě dvakrát. Zopakovala si Carmen a dramatickou sílu svého pěveckého i hereckého výrazu prokázala v roli Ortrudy ve Wagnerově Lohengrinovi, která ji potom provázela stejně jako Carmen po celou dobu její veleúspěšné umělecké kariéry.

Své další vystoupení v úloze Carmen při představení 6. dubna 1903 už absolvovala jako řádná členka Opery Národního divadla. A ještě v průběhu března se setkala s další mezzosopránovou rolí, v níž mohla skvěle uplatnit všechny své pěvecké i herecké přednosti, Amneris ve Verdiho Aidě.
V rolích typu Carmen dosahovala podle dobových svědectví největších úspěchů. Mohla v nich uplatnit svůj temperament, cit pro pěvecký i herecký dramatický výraz a v neposlední řadě i svůj podmanivý zjev. V první fázi svého působení v Národním divadle se ovšem ani zdaleka nesetkávala jen s vypjatými partiemi operních heroin. Jak tomu tehdy bylo zvykem, i největší talenty musely projít zatěžkávací zkouškou repertoárové šíře, na níž musely prokázat své možnosti, a četnost premiér nutila k tomu, aby – když to bylo zapotřebí – byli sólisté obsazováni i do drobnějších rolí. Gabriela Horvátová se díky svému hlasovému rozsahu dočkala i toho, že jí byly běžně přidělovány i úkoly zcela mimo její hlavní obor, jako tomu byla například role Zerliny v Mozartově Donu Giovannim. Po léta také zpívala Pastýře za scénou v Pucciniho Tosce.
Mimo jiné i díky jejím fyzickým dispozicím jí byly přidělovány takzvané kalhotkové role. V Praze si záhy zopakovala svého Siebela ve Faustovi a Markétce, z těch dalších jmenujme Niklase v Offenbachových Hoffmannových povídkách, Prince Orlovského ve Straussově Netopýrovi, Jeníka v Humperdinckově Perníkové chaloupce, pastýře Lela v Sněguročce Nikolajeviče Rimského-Korsakova, Záviše ve Smetanově Čertově stěně a zejména Cherubína v Mozartově Figarově svatbě.
Karel Kovařovic velmi dobře rozpoznal hlasové možnosti pěvkyně a cíleně ji směroval k rolím, jež jsou svěřovány dramatickým sopránům. Na tomto místě si dovolím ocitovat Janu Pleskačovou, která v publikaci Národní divadlo a jeho předchůdci charakterizuje umění Gabriely Horvátové následujícími větami: „Vytvářela velice odlišné role, jež spojovala hlasová dispozice pro altový i sopránový obor, dramatická síla pěveckého podání, temperamentní herecký výraz a smysl pro uměleckou pravdivost a styl interpretovaného díla. Vrozená hudebnost i herecké nadání jí umožňovaly rychlé studium rolí, herecký temperament, maximální jevištní účinnost a hlas dokonale technicky ovládaný a znělý ve všech polohách jí dovoloval obsáhnout velký tónový rozsah.“
V českém repertoáru, který byl v minulosti páteří dramaturgie Opery Národního divadla, tyto své kvality v plné míře uplatnila ve dvou stěžejních rolích dvořákovských, v Cizí kněžně z Rusalky a v Kněžně v Čertovi a Káče, v níž se v prosinci 1947 vrátila na jeviště Národního divadla, aby v ní oslavila své sedmdesáté narozeniny. V roce 1915, v době vzrůstu vypjatého národního cítění, jí dokonce Kovařovic svěřil v novém nastudování Libuše titulní roli (ve starší inscenaci byla interpretkou role Radmily). Gabriela Horvátová svou Libuši obdařila výraznou dramatičností a současně také hlubokou emocionalitou.
Mimořádně blízká byla Gabriele Horvátové tvorba Zdeňka Fibicha. Vystoupila celkem v osmi rolích v pětici jeho oper. První setkání byly v postavách Perchty v Blaníku a Mladého rybáře v opeře Hedy. V příští inscenaci této opery už ale ztvárnila titulní roli.

V několika inscenacích byla velmi přesvědčivou interpretkou kněžny Isabelly v Nevěstě messinské, v Pádu Arkuna vytvořila roli Radany. Po celý její divadelní život ji ale provázela Fibichova Šárka. Nejprve to byla role Radky, poté Vlasty, ale největších úspěchů dosáhla při interpretaci titulní role, v níž opět mohla prokázat šíři svého pěveckého rozsahu, schopnost propojení dramatického a lyrického výrazu, perfektní zvládání výšek stejně jako autentickou bezprostřednost hereckého projevu.
Z dalších postav v českém klasickém odkazu připomeňme ze Smetanova díla Pannu Rózu v Ostrčilově inscenaci Tajemství, Ludmilu i Hátu v četných reprízách Prodané nevěsty a Vlčenku v Braniborech v Čechách, dále pak Kněžnu ve Dvořákově opeře Šelma sedlák a Marfu Ivanovnu v Dimitrijovi anebo jednu z jejích posledních rolí, Hagar v opeře Karla Bendla Dítě tábora.
Řadu velkých rolí ztvárnila Gabriela Horvátová v inscenacích původních českých operních novinek, jejichž uvádění věnovali jak Karel Kovařovic, tak Otakar Ostrčil mimořádnou pozornost. Jmenujme alespoň některé, jako byly Porcie ve Foersterově Jessice a Alba v jeho opeře Nepřemožení, Eliška v Novákově Zvíkovském raráškovi a královna Alžběta v Karlštejnu, Ilsea v opeře Rudolfa Karla Ilseino srdce, Nina Mařáková v opeře Otakara Zicha Vina na námět tehdy velmi populární činohry Jaroslava Hilberta, Milena v opeře Emanuela Chvály Záboj anebo Guislaina v opeře Otakara Jeremiáše Starý král.
Otakar Ostrčil napsal přímo pro ni hlavní ženskou roli Anežky ve své opeře Poupě, z dalších rolí v Ostrčilových operách to byly Ryšja Rakšita v Kunálových očích, Grania v Legendě z Erinu a Morana v opeře Vlasty skon. V roce 1925 ztvárnila roli Evy v opeře tehdy jedenadvacetiletého Emila Františka Buriana Před slunce východem, kterou uvedli na scénu divadla šéf opery Otakar Ostrčil a režisér Ferdinand Pujman. Jejím partnerem v roli Adama byl komponistův otec Emil Burian.
Další skvělý výkon a mimořádný úspěch v díle žijícího autora přinesl Gabriele Horvátové světovou proslulost, i když v tomto případě se nejednalo o první uvedení novinky, ale o Janáčkovu Její pastorkyňu, jež se po dvanáctiletém Kovařovicově odmítání dostala konečně 26. května 1916 na scénu Národního divadla, aby odtud vítězně vyrazila do světa. Inscenaci dominovala Gabriela Horvátová v postavě Kostelničky.

I když někteří konzervativní kritici jako například Zdeněk Nejedlý měli k dílu stále spoustu výhrad, provedení bylo hodnoceno jednoznačně pozitivně a úspěch u publika byl přímo frenetický. Gabriela Horvátová přesně pochopila ducha Janáčkovy hudby a vcítila se do něj a do prokreslení postavy vložila veškeré své představitelské kvality.
S Leošem Janáčkem se sblížila už při studiu opery a vyvinul se mezi nimi vášnivý intimní vztah. Gabriela Horvátová byla první Janáčkovou skutečnou femme fatale. Intenzivní vztah mezi nimi trval až do doby, kdy v létě 1917 při své prázdninové návštěvě Luhačovic poznal Kamilu Stösslovou.
Gabriela Horvátová ale zůstala Mistrovi a jeho tvorbě věrná. Kostelničku ztvárnila na Národním divadle i v nové Ostrčilově inscenaci a v této roli se po svém odchodu oficiálně s Národním divadlem rozloučila 18. května 1930. Její sugestivní výkon v této roli mohli obdivovat i návštěvníci dalších operních scén. Tak například v Brně ji zpívala pod taktovkou jednoho z nejlepších Mistrových žáků Břetislava Bakaly a v Ostravě byl dirigentem představení jeden z našich nejlepších znalců Janáčkovy tvorby Jaroslav Vogel. Na scéně Národního divadla se setkala i s rolí Kabanichy v Kátě Kabanové.
Nemenší úspěchy než v tvorbě české sklízela Gabriela Horvátová i v dílech evropských Mistrů. O řadě z nich jsme se již zmínili výše. Mnohé velké úkoly jí přinesla operní tvorba německých autorů. Krátce po svém nástupu se setkala s titulní rolí v opeře Karla Goldmarka Domácí cvrček, byla též představitelkou titulní role v jeho Královně ze Sáby. V Glockově Ifigenii v Aulidě ztvárnila roli Klytaimnestry, ve Weberově Oberonovi postavu Fatimy.
Stěžejní místo v jevištní tvorbě Gabriely Horvátové tvořily vypjaté partie v operách Richarda Wagnera, kterým Kovařovic i Ostrčil věnovali velkou pozornost. Kromě již zmíněné Ortrudy byla Gabriela Horvátová vynikající představitelkou Venuše v Tannhäuserovi, Fricky ve Zlatě Rýna, Brünnhildy ve Valkýře, Kundry v Parsifalovi a výtečně se vypořádala i s Brangänou v Kovařovicově i Ostrčilově inscenaci Tristana a Isoldy.
Pravidelně účinkovala rovněž v operách Richarda Strausse. Poprvé to bylo v roce 1910 v roli jedné ze služek v Elektře, poté následovala Annina v Růžovém kavalírovi a jedním z vrcholů její pěvecké a herecké kariéry se stala titulní role v Ostrčilově inscenaci opery Salome, s níž hostovala se souborem Opery Národního divadla v červenci 1924 ve Vídeňské státní opeře.
Řadu velmi zajímavých úkolů poskytla Gabriele Horvátové tehdy poměrně hojně uváděná díla francouzských autorů. Připomeňme alespoň některé: Georgettu v Maillartově opeře Poustevníkův zvonek, Brigitu v Auberově Černém dominu, Rosettu v Massenetově Manon, Jacquelinu v opeře Charlese Gounoda Lékař z donucení, Fides v Meyerbeerově Prorokovi anebo řadu postav v Charpentierově Louise.
V operách Giuseppe Verdiho zazářila Gabriela Horvátová kromě již zmíněné Amneris v desítkách repríz v rolích Maddaleny v Rigolettovi a Azuceny v Trubadúrovi, ztvárnila rovněž postavy Ulriky v Maškarním plese a Emilie v Otellovi. Krátce po nástupu se výtečně prosadila v roli svůdnice Loly v Mascagniho Sedláku kavalírovi. V řadě představení se předvedla divákům v roli Flory Bervoix v Traviatě, jež tehdy byla uváděná pod názvem Violetta.
Neměli bychom zapomínat ani na její role v ruských operách. Ve Sněguročce Nikolaje Rimského-Korsakova vyměnila pastýře Lela za roli Vesny a v Musorgského Borisi Godunovovi mladičkou Xénii za démonickou intrikánku Marinu Mníškovou, v Pikové dámě se s ní mohli diváci setkat v roli Pavlíny.
- Pietro Mascagni: Sedlák kavalír – Gabriela Horvátová (Lola) – ND Praha (zdroj archiv ND Praha)
- Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta – Gabriela Horvátová (Háta) – ND Praha (zdroj archiv ND Praha)
- Antonín Dvořák: Rusalka – Gabriela Horvátová (Cizí kněžna) – ND Praha 1911 (zdroj archiv ND Praha)
- Antonín Dvořák: Dimitrij – Gabriela Horvátová (Marfa Ivanovna) – ND Praha 1912 (zdroj archiv ND Praha)
- Richard Wagner: Zlato Rýna – Gabriela Horvátová (Fricka) – ND Praha 1915 (zdroj archiv ND Praha)
- Vítězslav Novák: Zvíkovský rarášek – Gabriela Horvátová (Eliška) – ND Praha 1915 (zdroj archiv ND Praha)
- Vítězslav Novák: Karlštejn – Gabriela Horvátová (Královna Alžběta) – ND Praha 1916 (zdroj archiv ND Praha)
- Antonín Dvořák: Čert a Káča – Gabriela Horvátová (Kněžna) – ND Praha 1918 (zdroj archiv ND Praha)
- Jaroslav Jeremiáš: Starý král – Gabriela Horvátová (Guislaina) – ND Praha 1919 (zdroj archiv ND Praha)
- Zdeněk Fibich: Messinská nevěsta – Gabriela Horvátová (Donna Isabella) – ND Praha 1920 (zdroj archiv ND Praha)
- Bedřich Smetana: Tajemství – Gabriela Horvátová (Panna Roza) – ND Praha 1922 (zdroj archiv ND Praha)
- Bedřich Smetana: Braniboři v Čechách – Gabriela Horvátová (Děčana) – ND Praha 1924 (zdroj archiv ND Praha)
Gabriela Horvátová se též pilně věnovala koncertní činnosti, při níž svou skvělou pěveckou techniku uplatňovala zejména při interpretaci písní soudobých českých autorů.
Po téměř tři desítky let patřila k čelným protagonistům Ostrčilova a Kovařovicova souboru. Byla jednou z osobností, které se nejvýrazněji zasloužily o vynikající profil Opery Národního divadla v minulém století. Zemřela 29. listopadu 1967 v Praze, měsíc před svými devadesátými narozeninami.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]