Pardubické hudební jaro a 90. výročí úmrtí Leoše Janáčka

Dvanáctičlenné smyčcové těleso, hrající bez dirigenta v obsazení 4 – 3 – 2 – 2 – 1, se v Pardubicích objevilo po velmi dlouhé době. Pod vedením svého uměleckého šéfa houslisty Jakuba Černohorského se představilo jako orchestr vyzrálý, precizní a posluchačsky velmi přívětivý. Program z jeho repertoáru zvolený pro dané vystoupení, sestávající ze tří skladeb moderní klasiky a jednoho vybočení v podobě Bachova koncertu, přitom nepatří k nejsnadnějším. Koncentrovaný výkon všech hráčů se však podařilo přenést i na publikum, které nepolevilo až do konce v soustředění, žel, s výjimkou několika skupinek posluchačů, trápících většinu sálu a zjevně i hudebníky snahou o potlesk mezi větami.
Brilantní zahájení večera obstaral Janáčkův komorní orchestr provedením díla u nás méně provozovaného a známého. Concertino pastorale anglického skladatele Johna Irelanda z roku 1939 je zralou kompozicí překypující kontrasty. Právě dokonalé odstínění všech meditativních poloh, stejně jako bouřlivé ztvárnění dynamických pasáží je důkazem schopností a síly každého z členů ostravského souboru a jejich perfektní sehranosti.

Matyáš Novák je v současné době možná mediálně nejsledovanějším studentem pardubické konzervatoře. Plným právem, málokdo z jeho spolužáků (a posluchačů jiných středních hudebních učilišť v republice) se může v necelých dvaceti letech pochlubit tak bohatým koncertním profilem jako on. Na klavír hraje od svých pěti let a asi nejvíce se zatím nachází při interpretaci romantických děl Franze Liszta a Fryderyka Chopina (což dokázal mimo jiné svým jedinečným výkonem na nedávném sólovém recitálu v nedaleké Chrudimi, který si dokonce sám celý večer nezapomenutelným způsobem uváděl).
Tentokrát se předvedl coby suverénní interpret Bachova Klavírního koncertu d moll a jeho jemný úhoz si s barokním veledílem skvěle porozuměl. Pokaždé na konci druhé věty téhle skladby se snažím sledovat sólistu a zaměřit se na jeho výraz v poměrně dlouhém úseku, kdy sám nemusí hrát. Tyhle chvíle někdy prozradí i něco nečekaného… Ve tváři, očích a gestech Matyáše Nováka však naštěstí převládají ukázněnost, pokora, ale i dychtivost a touha – a samozřejmě stále rovněž ona pověstná jemnost, byť tentokrát v barokním oparu. Pokud mi tedy ostravští hudebníci prominou, nazývám-li jejich bezchybný výkon oparem… Potlesk nebral konce.
- Koncert k 90. výročí úmrtí Leoše Janáčka – Janáčkův komorní orchestr, Matyáš Novák – Pardubické hudební jaro 25. 4. 2018 (zdroj PHJ / foto Lada Kolesárová)
- Koncert k 90. výročí úmrtí Leoše Janáčka – Janáčkův komorní orchestr, Matyáš Novák – Pardubické hudební jaro 25. 4. 2018 (zdroj PHJ / foto Lada Kolesárová)
- Koncert k 90. výročí úmrtí Leoše Janáčka – Janáčkův komorní orchestr, Matyáš Novák – Pardubické hudební jaro 25. 4. 2018 (zdroj PHJ / foto Miloš Kolesár)
Po přestávce zněla koncertní síní nejprve Janáčkova Suita pro smyčcový orchestr. A opět v podobě, k níž nelze než vyslovit obrovské uznání. Hráči mají jistě toto dílo dokonale nastudované a „rozebrané“, při jeho interpretaci však působí velmi svěžím dojmem, doslova z nich vyzařuje radost z každého tónu velkého mistra, jehož jméno mají v názvu svého souboru. Poctivostí a přesností se vyznačovalo i provedení Divertimenta pro smyčcový orchestr Bély Bartóka (1939), nespoutaného gejzíru vycházejícího z kontrastu folklóru a moderny, skladby, kde každá chybička hrozí rozkolísáním celku. K ničemu takovému samozřejmě nedošlo, a tak auditorium posléze vybuchlo nadšením, z něhož jej do klidu uvedl snad až händelovský přídavek.
- Koncert k 90. výročí úmrtí Leoše Janáčka – Janáčkův komorní orchestr – Pardubické hudební jaro 25. 4. 2018 (zdroj PHJ / foto Lada Kolesárová)
- Koncert k 90. výročí úmrtí Leoše Janáčka – Janáčkův komorní orchestr – Pardubické hudební jaro 25. 4. 2018 (zdroj PHJ / foto Lada Kolesárová)
- Koncert k 90. výročí úmrtí Leoše Janáčka – Janáčkův komorní orchestr – Pardubické hudební jaro 25. 4. 2018 (zdroj PHJ / foto Miloš Kolesár)
Připomenout výročí úmrtí Leoše Janáčka tímto způsobem mohlo se snad zdát zvláštním, ale pouze před koncertem. Po něm už bylo zřejmé, oč šlo: zasadit velikánovo dílo do kontextu souputníků (Ireland, Bartók) a vyjevit radost z provozování muziky v její v krystalické podobě (Bach). Podařilo se.
Hodnocení autora recenze: 85 %
Pardubické hudební jaro 2018
Koncert k 90. výročí úmrtí Leoše Janáčka
Matyáš Novák (klavír)
Janáčkův komorní orchestr
Umělecký vedoucí: Jakub Černohorský
25. dubna 2018 Sukova síň Domu hudby Pardubice
program:
John Ireland: Concertino Pastorale pro smyčcový orchestr
Johann Sebastian Bach: Koncert d moll BWV 1052 pro klavír a smyčcový orchestr
= přestávka =
Leoš Janáček: Suita pro smyčcový orchestr
Béla Bartók: Divertimento pro smyčcový orchestr
přídavek:
Georg Friedrich Händel: Tre pezzi, 2. věta Musetta
www.pardubickehudebnijaro.cz
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]