Pastva pro duši i uši: Collegium Marianum oslavilo Vánoce díly italských i českých skladatelů
Soubor Collegium Marianum pravidelně pořádá svůj vánoční koncert „mezi svátky“, tedy v čase k tomu vhodném podle katolického liturgického kalendáře. Dramaturgie obvykle vyváženě spojuje spíše méně známé skladby italské, popřípadě německé provenience s písněmi českých barokních Vánoc. Ryzí kvalita provedení a neokázalá prezentace, jež jsou pro soubor typické, obzvláště dobře zapadají do tohoto svátečního času a podílejí se na jedinečné atmosféře.
Na úvod koncertu zazněl průřez vánoční kantátou Vaticini di pace z roku 1712, kterou Antonio Caldara (1670–1736) zkomponoval pro římského mecenáše knížete Franceska Maria Ruspoliho, pro nějž o pár let dříve tvořil i Händel. Caldara přitom využil starší libreto Paola Giniho plné narážek na politickou situaci v době válek o španělské dědictví, které se dotýkaly i Papežského státu. V kantátě vystupují čtyři alegorické postavy, jež Caldara dovedně hudebně charakterizuje (Lidské srdce, Spravedlnost, Božská láska a Mír, svěřené tenoru, altu a sopránu). Překlady některých recitativů přednášel, a to velmi dobře, z kazatelny basista Jaromír Nosek, což zajišťovalo určitou návaznost sledu árií (zazněla jich většina) a přinášelo vítaný kontrast.
Náznak scéničnosti představovaly částečně stylizované kostýmy sólistů a jejich vybavení atributy (meč, srdce, ratolest). Mezi židlemi a notovým pultem, kde nebylo příliš prostoru, nic z toho však bez důslednějšího využití gestiky příliš nevyniklo a působilo spíše nadbytečně. Sopranistka Hana Blažíková se zhostila árií Míru a Božské lásky ve svém vysokém standardu, byť zpočátku působila trochu nejistě. Její křišťálově průrazný, jakoby „chladněji“ zabarvený hlas asi spíše vynikne v jiném repertoáru než v tomto, který je neoddělitelně spojen s italskou operou vrcholného baroka. Vojtěch Semerád je zkušeným ansámblovým zpěvákem specializovaným zejména na hudbu 15. a 16. století a gregoriánský chorál (je mimo jiné uměleckým vedoucím souboru Capella Mariana), jeho hlas se dobře hodí i pro party vysokého tenoru ve francouzské hudbě. S barokním repertoárem italské provenience má více zkušeností jako houslista. Podal nicméně velmi dobrý výkon, dařilo se mu i v dramatičtější árii Giustizia vuol ch’Io pera. Mezzosopranistka Aneta Petrasová je členkou a sólistkou souboru Collegium 1704 Václava Lukse, který též přihlížel koncertu. O něco přesvědčivěji působila jako usmířená (Già mi sento) než jako trestající Spravedlnost (energická, rychlá árie Da nemica ultrice spada s koloraturami v nižší poloze).
Před přestávkou zazněla pastorální sonáta neapolského houslisty a skladatele Angela Ragazziho (1680–1750), který mimo jiné působil stejně jako Caldara ve službách císaře Karla VI. ve Vídni. Začíná recitativem evokujícím evangelijní vyprávění a dále hudebně zpracovává zvěstování pastýřům, jejich cestu a klanění novorozenému Kristu. Suverénní hrou se zde zaskvěla houslistka Lenka Torgersen.
V pastorálním koncertu Johanna Christopha Peze (1664–1716), skladatele původem z Mnichova, jenž studoval v Římě u slavného Arcangela Corelliho, flétnistky Jana Semerádová a Anna Špelinová využily zobcové flétny i traversa. Hráčsky zaujaly také dobře zvládnuté rychlé běhy v basu (Matyáš Keller – violoncello, Ondřej Štajnochr – kontrabas). V následující mariánské antifoně Alma redeptoris mater zhudebněné Šimonem Brixim (1693–1735) se sólově představil Jaromír Nosek. Zaujal svým znělým, přirozeně tvořeným hlasem a projevem, kterému nescházela emocionalita.
Pastorale z Tria A dur slavného flétnisty Johanna Joachima Quantze (1697–1773) předznamenalo blok českých barokních písní. Po třech skladbách byly zastoupeny kancionály Capella Regia Musicalis Václava Karla Holana Rovenského (1644–1718) a Česká mariánská muzika Adama Václava Michny z Otradovic (1600–1676). Michnovy písně přednesli pěvci střídavě v klasickém čtyřhlase. Důvtipné proměny aranžmá umožnily zaznít většímu počtu slok těchto celkem rozsáhlých strofických písní, jejichž prostý půvab tak mohl ještě více vyniknout. Na závěr koncertu si pak (tradičně) mohlo zapět i vděčné publikum, a to Rovenského píseň Děťátko rozkošné nám se narodilo přiloženou do programu.
Koncert byl nahráván, není tedy vyloučeno, že alespoň jeho část bude časem zveřejněna. Ten loňský, který se nemohl uskutečnit za účasti publika, repertoárově ještě vyhraněněji „italský“, je dosud přístupný na YouTube, respektive internetových stránkách souboru. Barokní podvečery nabídnou po zimní přestávce opět tři koncerty od dubna do června, tentokrát se na nich s Collegiem Marianem představí mimo jiné sopranistka Patricie Janečková a hobojistka Xenia Löffler.
Hodnocení autora recenze: 80%
Pastorale – Barokní podvečery
29. prosince 2021, 19:30 hodin
Kostel sv. Šimona a Judy, Praha 1
Program:
Antonio Caldara:
Cantata per il Santissimo Natale „Vaticini di Pace“ (výběr)
Sinfonia
Core Umano: Pace bella
Pace: Vuoi Pace al Core
Amor Divino: Quel bianco latte
Giustizia: Da nemica ultrice spada
Core Umano: Giustizia vuol
Pace: Quel Pargoletto
Giustizia: Già mi sento
Pace, Giustizia: I tuoi baci
Core Umano: Bella notte
Amor Divino: Quanto dolce
Angelo Ragazzi:
Sonata a Quattro Op. 1/12 G dur „Pastorale“
Annunciazione: Recitativo, Andata: Allegro, Adorazione: Vivace, Vivace, Canzona, Ritornata: Allegro, Allegro
Johann Christoph Pez:
Concerto Pastorale
Adagio, Passacaglia
Šimon Brixi:
Alma Redemptoris mater
Johann Joachim Quantz:
Pastorale z Tria A dur
Václav Karel Holan Rovenský
Ach můj milý Ježíšku
Usni, usni poupátko
Ó duše má, rozmilá (Capella Regia Musicalis, Praha 1693/94)
Adam Václav Michna z Otradovic:
Vánoční rosička „Již jest spadla rosička“
Vánoční hospoda „Když veškeren svět byl popsán“
Vánoční roztomilost „Toto malé děťátko“
Účinkující:
Hana Blažíková – soprán (Pace, Amor Divino)
Aneta Petrasová – alt (Giustizia)
Vojtěch Semerád – tenor (Core Umano)
Jaromír Nosek – bas, recitace
Collegium Marianum:
Jana Semerádová – umělecká vedoucí, flétny
Lenka Torgersen – koncertní mistr
Eleonora Machová, Magdalena Malá, Tereza Horáková – barokní housle
Andreas Torgersen – barokní viola
Anna Špelinová – flétny
Matyáš Keller – barokní violoncello
Ondřej Štajnochr – kontrabas
Jan Krejča – teorba
Filip Hrubý – cembalo
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]