Pentatone vydává Mahlerovu Pátou symfonii v podání České filharmonie

Druhý disk Mahlerova cyklu České filharmonie pod taktovkou šéfdirigenta a hudebního ředitele Semjona Byčkova vyjde u společnosti Pentatone v pátek 14. října 2022. Nahrávka Mahlerovy Páté symfonie byla pořízena ve Studiu Rudolfinum v prosinci 2021.

Česká filharmonie (zdroj Česká filharmonie)
Česká filharmonie (zdroj Česká filharmonie)

„Mahlerovu Pátou symfonií jsem byl tak posedlý, že jsem ji chtěl už jako student dirigovat při plánovaném debutu s Leningradskou filharmonií. Můj učitel Ilja Musin mě v tomto nápadu podpořil, ale já mu řekl, že si prozatím nevím rady se Scherzem, a tak jsem nakonec Mahlera vzdal a vybral si místo toho Rachmaninovu Druhou symfonii,“ vzpomíná Semjon Byčkov. „Tohle zaváhání jako by ovlivnilo celý příběh mého vystoupení s Leningradskou filharmonií. První termín jsem s díky musel odmítnout, protože to bylo o sezonu dříve, než jsem postoupil do závěrečného ročníku Leningradské konzervatoře. Mezitím však někdo vyzradil moje politické názory sovětské tajné policii KGB. Vyslýchali mě a všechny dveře po mě byly rázem zavřené. Můj debut s Leningradskou filharmonií plánovaný na 28. září 1974 byl nejprve přeložen na 4. listopadu, a nakonec úplně zrušen týden před konáním koncertu. Plakáty přitom visely po celém městě. Dodnes mám jeden schovaný.“

Pětivětá Pátá symfonie Gustava Mahlera z roku 1902 v Praze poprvé zazněla tři roky po dokončení v provedení orchestru Nového německého divadla za řízení Leo Blecha. Česká filharmonie ji za uplynulé století hrála pětapadesátkrát, z toho sedmadvacetkrát v zahraničí. Zatímco Václav Talich ji dirigoval pouze jednou v roce 1927, Václav Neumann ji řídil celkem šestnáctkrát, v roce 1969 dokonce při první rezidenci orchestru v londýnské Royal Albert Hall. Česká filharmonie Mahlerovu Pátou symfonii hrála i 5. května 2017, kdy ji jako svou poslední skladbu se svým domovským orchestrem dirigoval Jiří Bělohlávek. Zatím naposledy ji první český orchestr za řízení Semjona Byčkova hrál na třech koncertech od 8. do 10. prosince 2021, během nichž také byla pořízena nahrávka, která nyní vychází u společnosti Pentatone.

Česká filharmonie uzavřela nové dlouhodobé partnerství s vydavatelstvím Pentatone na začátku letošního roku. Spolupráce byla zahájena v dubnu vydáním Čtvrté symfonie Gustava Mahlera, která sklidila mimořádně pochvalné kritiky. Britský hudební časopis Gramophone v červnu na základě nahrávky Mahlerovy Čtvrté symfonie nominoval Českou filharmonii na titul Orchestr roku.

Volba souboru Mahlerových symfonií po symfoniích Antonína Dvořáka a Petra Iljiče Čajkovského nebyla náhodná. Gustav Mahler se narodil v Kalištích u Humpolce a s Českou filharmonií ve světové premiéře uvedl v roce 1908 Sedmou symfonii. Ta znovu zazní na koncertech v Rudolfinu na podzim letošního roku a následně bude pořízen její zvukový záznam. Česká filharmonie všechny Mahlerovy symfonie nahrála v letech 1976 až 1982 pod taktovkou svého tehdejšího šéfdirigenta Václava Neumanna, který byl velkým propagátorem skladatelovy symfonické tvorby. Cyklus vznikající pod vedením Semjona Byčkova je tedy prvním pokusem o novou interpretaci Mahlerových symfonií ze strany České filharmonie po více než čtyřech desítkách let. V Pentatone navíc komplet symfonií Gustava Mahlera vyjde vůbec poprvé.

„Objevování Mahlerovy hudby se podobá objevování života samotného. Zažít to znamená být vtažen do jeho světa a hodnot. To, co vyplývá z jeho hudby, jeho dopisů a svědectví těch, kteří ho znali, je dualita tohoto muže. Jako tvůrce a zároveň interpret vymýšlí zvuky, které znovu tvoří svět přírody a lidí. Měl méně než 51 let na to, aby si uvědomil základní otázky naší existence, a ještě méně času na jejich zodpovězení. Přesto to byla doba dost dlouhá k vyjádření polyfonie života, jeho ušlechtilosti i banality, jeho reality i nadpozemskosti, jeho dětské naivity i neodmyslitelné tragédie,“ vyznává se ze svého vztahu k Mahlerovi šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie Semjon Byčkov.

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments