Per Boye Hansen představil nového hudebního ředitele a umělecké plány

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Nastupující umělecký ředitel Opery ND a SO Per Boye Hansen představil na setkání s novináři 5. února 2019 plány svého funkčního období. Zároveň zveřejnil dramaturgii na divadelní sezonu 2019/2020.

 „Per Boye Hansen plánuje spolupracovat s mnohými renomovanými zahraničními umělci,“ ezahájil setkání ředitel ND prof. MgA. Jan Burian. Post hudebního ředitele Státní opery bude od srpna 2019 nově vykonávat bývalý hudební ředitel Norské národní opery Karl-Heinz Steffens. „Málokterý divadelní dům v Evropě odráží

tak rozmanitým způsobem operní a kulturní dějiny Prahy a celé Evropy. Naplnit Státní operu po jejím znovuotevření novým hudebním životem, vnímám jako velké poslání i srdeční záležitost. Velmi se těším na práci s orchestrem, sborem a sólisty v Praze – městě hudby. Městě, jehož hudební kouzlo trvající od dob Mozartových nikdy nikdo nezlomil,“ uvedl Karl-Heinz Steffens.

„Karl-Heinz Steffens představuje spojení výjimečné a jedinečné muzikality s vynikajícími odbornými znalostmi a porozuměním pro komplexnost opery jako umělecké formy. Je ideálním partnerem pro každého režiséra, těší se oblíbenosti a úctě věhlasných pěvců, a zároveň je nadšeným podporovatelem mladých talentů,“ představuje svého spolupracovníka Per Boye Hansen.

„Blahopřeji Národnímu divadlu v Praze ke jmenování Karla-Heinze Steffense na post hudebního ředitele Státní opery,“ vzkazuje z Berlína Daniel Barenboim, šéfdirigent Staatsoper unter den Linden.

Karl-Heinz Steffens jako dirigent připraví slavnostní gala k otevření Státní opery v lednu 2020 a Szymanowského Krále Rogera a bude řídit obnovená nastudování Fidelia a Tosky.

Steffensův předchůdce Andreas Sebastian Weiser zůstává dirigentem české první scény. Součástí vedení zůstává na pozici výkonné ředitelky manažerka Silvia Hroncová a dirigent Jaroslav Kyzlink jako hudební ředitel Opery ND. Dosavadní umělecký ředitel Petr Kofroň bude v Národním divadle pokračovat v péči o soudobou a experimentální operu a festival Opera Nova. „Národní divadlo se díky Petru Kofroňovi těší z úspěchů na poli soudobé hudby. Velkého zájmu diváků se dostalo české premiéře opery Ivana Achera Sternenhoch v režii Michala Dočekala na Nové scéně ND. Inscenace zvítězila v anketě Divadelních novin,“ dodává Jan Burian.

Tým Per Boye Hansena se plně soustředí na znovuotevření Státní opery po její generální rekonstrukci. „Na podzim 2019 se na jeviště s nejmodernějšími technologiemi začnou postupně stěhovat všechny repertoárové operní inscenace. Divákům se Státní opera poprvé představí slavnostním operním gala v neděli 5. ledna 2020. (132 let od prvního otevření 5. ledna 1888),“ oznámil Jan Burian. „Souboru Státní opery tak skončí doba provizoria a bude moci opět naplno nabrat dech v nových, výrazně lepších podmínkách,“ dodal. „Než se tak stane, připraví ve Stavovském divadle ještě jednu inscenaci mimo svou domovskou scénu. Bude to česká premiéra velmi odvážného operního díla, Ščedrinovy Lolity podle slavného Nabokovova románu,“ doplňuje Per Boye Hansen.

Pro slavnostní znovuotevření Státní opery připravuje Národní divadlo originální operní gala, které provede nejslavnějšími kapitolami její pozoruhodné minulosti. Dalším z vrcholů sezony ve Státní opeře se stane také inscenace Szymanowského opery Král Roger, v koprodukci s varšavským Velkým divadlem, Královskou operou ve Stockholmu a dalšími partnery, a v režii renomovaného polského operního a filmového režiséra Mariusze Trelińského.

 

Dva operní soubory, čtyři scény

 „Přicházíme s programem, jehož cílem je začlenit pražskou operu do evropské operní „ligy mistrů“, plánuje Per Boye Hansen. „Praha má dobré předpoklady stát se významným městem opery a zařadit se tak vedle Vídně, Paříže, Berlína a Londýna. České operní dědictví je jedním z nejvýznamnějších přínosů pro svět opery. Jako pokračovatelé jedinečné zvukové tradice, naše orchestry a sbory přispějí k dosažení toho, aby se Praha stala jedním z takových výjimečných měst. Naše dva soubory, tři hlavní scény a Nová scéna pro experimentální a současná díla, nabízejí vskutku unikátní rozmanitost. Umožňuje nám to uvádět široký repertoár, který potěší místní i mezinárodní publikum. Jednou z nezbytných podmínek je dodat každému opernímu domu výraznou identitu a formu. Divadlo musí být vycházet z místního, regionálního a národního prostředí. Ačkoli je opera mezinárodní umělecká forma, místní tradice a společenskopolitické poměry nepochybně hrají důležitou roli. Divadlo žije uvnitř společnosti,“ pokračuje.

NÁRODNÍ DIVADLO

V historické budově budeme i nadále prezentovat a rozvíjet bohatou českou operní tradici se třemi až čtyřmi novými premiérami každou sezonu, samozřejmě v kombinaci s tituly z mezinárodního repertoáru. Národní divadlo by mělo udržet a posílit svou pozici nejvýznamnějšího souboru české operní tradice. Repertoár by měl vždy obsahovat referenční představení Smetanových, Dvořákových a Janáčkových oper. Představíme i neznámá díla nejslavnějších českých skladatelů stejně jako díla méně známých českých skladatelů. Opera Národního divadla má také povinnost mít široký a zajímavý repertoár pro děti, mládež a rodiny.

Stavovské divadlo

Mozartova éra je jedním z nejvýznamnějších příspěvků dějinám opery. Je naší povinností neustále přinášet nové interpretace Mozartových mistrovských děl. Divadlo je také vhodné pro uvádění barokních oper, které budeme na repertoár řadit častěji.

Nová scéna

Nová scéna bude i nadále prostorem experimentálního a současného hudebního divadla. Jsem velmi rád, že se Petr Kofroň rozhodl zůstat v Národním divadle a zodpovídat za rozvoj této části naší činnosti. Festival současné opery bude nadále probíhat každý rok v červnu. Druhý ročník festivalu se na Nové scéně uskuteční 23. – 27. června 2019.

STÁTNÍ OPERA

Budova Státní opery v Praze sehrála od svého otevření v roce1888 v evropském operním životě významnou úlohu, přičemž vstřebávala nejdůležitější umělecké impulsy své doby, a to vždy v dialogu s dalšími evropskými operními domy. Programová skladba Státní opery by měla čerpat inspiraci z této historie. Do Prahy byli zváni mnozí z nejvýznamnějších umělců mezinárodní scény a současně pražský soubor dával ostatním zemím silné umělecké podněty.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na