Pietari Inkinen: Vždy hledám souvislosti

  1. 1
  2. 2
Šéfdirigent Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK Pietari Inkinen si v rozhovoru pro Operu PLUS povídal s Terezou Palasovou nejen o nadcházejících koncertech FOK s Fazilem Sayem či Pinchasem Zukermanem, ale i o cestování, ekologii a světě bez plastů.
Pietari Inkinen (zdroj FOK / foto Petr Dyrc)

Na vašem nejbližším koncertě se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK zahraje turecký klavírista Fazil Say. Už jste někdy společně koncertovali?
Ano, známe se velmi dobře. Hrál se mnou a také jsem už dirigoval některé jeho skladby, takže to pro mě ani není neznámý autor. Vím, jaký má styl komponování, je velmi originální a já si ho proto velmi považuji. Jsem zvědavý, jak to půjde tentokrát – koncert Voda je poměrně náročný pro orchestr, jsou tam různé zvukomalebné prvky, napodobující šplouchání, kapání, vlnobití a tak dále. Naposledy, když jsme spolu koncertovali, bylo to před pár lety ve Švýcarsku, hrál také svůj vlastní kus, ale navíc jsme k tomu ještě na programu měli Mozartův klavírní koncert. Už mám tedy představu, jak bude probíhat zkoušení i koncert. Nyní máme víc prostoru – můžeme se na zkouškách pořádně soustředit na jeho kompozici, těším se na to.

Klavírní koncert Fazila Saye nenese název Voda náhodou. V roce 2013 byl napsán na popud Gstaad Menuhin Festival k roku 2013, který byl vyhlášen Organizací spojených národů Mezinárodním rokem vodní spolupráce. Je zřejmé, že autor tematizuje světové ekologické problémy s vodou, vychází samozřejmě ze situace v domácím Turecku, které se v posledních desetiletích potýká s kritickým nedostatkem vody v krajině. Myslíte si, že umělecká díla, jako je tento koncert, mohou pomoci ekologické situaci?
Tohle je důležité téma. Já velmi doufám, že to může pomoci něco změnit. Jakákoliv snaha v umění přimět lidi přemýšlet o problémech současného světa je úctyhodná a přínosná. Já osobně jsem v poslední době šokován spíše problémem likvidace plastového odpadu a mikroplastů. To se samozřejmě také týká vody – mikroplasty jsou i na dně oceánů, jezer… Všude. Nejsem si jistý, jestli už někdo zkomponoval něco jako „Bezplastovou symfonii“, ale takové dílo by rozhodně mělo vzniknout, abychom tento problém dostali do povědomí lidí, jak jen to jde. Podobně to vidím s globálním oteplováním a dalšími ekologickými tématy. Buďme hlasití a šiřme tyto myšlenky. Jestli to půjde dál tímto tempem, tak se sami řítíme do záhuby. Není vlastně otázkou zda, ale spíše kdy – zdroje na naší planetě jsou vyčerpatelné. Tematizovat problém veřejně je samozřejmě jen první krok k tomu, abychom ho mohli začít řešit, ale právě ten první krok je nesmírně důležitý a umění je dobrý prostředník pro vyslání myšlenky do světa. Pak ale musí přijít nějaká reakce, a to především z nejvyšších sfér společnosti. Potřebovali bychom, aby zareagovali představitelé vlád a prosadili zásadní změny, například aby zakázali používat plastové obaly tam, kde se dají plasty vyměnit za jiné materiály. Pokud chceme zásadní obrat, mělo by se to týkat hlavně velkých nadnárodních firem, aby začaly upřednostňovat vratné sklo a podobně. Ale tohle musí přijít shora, protože firmy přirozeně upřednostňují vlastní zisk. Na to je Smetanova síň malá, aby koncert napsaný na ekologické téma měl takovéto dopady. Nicméně já oceňuji každý krok tímto směrem a každý umělecký počin jako příspěvek do společenské diskuse na toto téma je cenný.

Pietari Inkinen (zdroj FOK / foto Petr Dyrc)

V příští sezóně FOK je také zařazen koncert na téma voda (samozřejmě s odlišným programem – zazní např. Debussyho Moře nebo Sibeliovy Oceanidy). Je v tom záměrná návaznost na letošní vodní program, nebo jsou ještě i jiné důvody, proč se voda může stát tématem koncertu?
Voda je jako přírodní živel, element, zdroj života, nesmírně inspirativní a inspirovala skladatele stovky let před námi, aniž by tehdy tušili cokoliv o ekologii. Je mnoho jiných faktorů a důvodů, proč se jí umělci zabývali a zabývají. Voda dokáže mít fascinující sílu, dokáže být klidná, má mnoho vlastností, které je možno hudbou vyjádřit nebo napodobit. V případě tohoto koncertu jsme program vymýšleli dokonce dříve než ten, na kterém zazní Voda Fazila Saye, ta návaznost vznikla opravdu spíše náhodou. Takže moje odpověď je ne, naším hlavním záměrem nebylo navázat na červnový koncert a akcentovat ekologii v umění. I když já osobně jsem za každou návaznost rád a těší mě, že je možné to i takto interpretovat – každý si v tom může najít vlastní význam.

Zpět k  červnovému Závěrečnému koncertu 84. sezóny Pražských symfoniků. Kromě koncertu Fazila Saye na něm zazní ještě Alpská symfonie Richarda Strausse. Proč zrovna Strauss?
Není to první Straussovo dílo v této sezóně, už na zahajovacím koncertě jsem dirigoval jeho Čtyři poslední písně se sopranistkou Lise Lindstrom. Vždy hledám souvislosti. Máme třeba cyklus koncertů Beethoven – Bruckner, který jde napříč sezónami, takže naše nejvěrnější publikum má i dlouhodobou návaznost. V tomto případě jde o jakýsi rámec sezóny. Myslím, že pro publikum je také mnohem zajímavější, když může v repertoáru srovnávat. Začít a ukončit sezónu jedním autorem je cesta k tomu, jak publikum upozornit, že jde o výjimečného skladatele. A Strauss je opravdu výjimečný. Jeho hudba je monumentální a jedinečná, vychází ze silných námětů, alpská krajina je toho dobrým příkladem. Cesta vzhůru do výšin k základním přírodním silám, kterými byly Alpy zformovány, je vždy dramatická. A tahle majestátní hudba popisující úchvatné scenérie se dobře hodí na závěr sezóny.

Pietari Inkinen (zdroj FOK / foto Jan Slavík)

Má to být grandiózní závěr sezóny a zároveň příprava na letní dovolenou v Alpách? Tak jste ten program zamýšleli?
Ne, to ne… (smích). To mě ani nenapadlo. Kdo chce, může to tak klidně vnímat. Ano, je pravda, že po téhle našlapané sezóně se už na letní pauzu těším. Ale koncert jsme s touto myšlenkou neplánovali, přemýšleli jsme o tom spíš hudebně. Mluvili jsme o Straussovi delší dobu a v úvahu připadalo více kusů, vybrali jsme tak, aby to korespondovalo s Fazilovým koncertem.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na