Pirát a lékárník v Alfredu ve dvoře

Divadlo Alfred ve dvoře pluje na vlnách nového divadla. Tak trochu na piráta se střídavě pouští do proudů „skoročinohry“ či „skorotance“, čímž zajišťuje příjemnou různorodost své programové dramaturgie. Nalézáme v ní umělce a tvůrčí skupiny, kteří stejně jako jejich rezidentní scéna oscilují mezi hranicemi jednotlivých žánrů. Rozmanitost zabíjí nudu i klišé a především je inspirativní. Většina stálic v této malé scéně patří mezi ty nejlepší, co v žánru nového divadla lze vidět – už jen tím, že jejich tvorba nese vždy punc originality.

Premiéra díla Pirát a lékárník s podtitulem Mravoučný morytát pro dospělé z dílny Wariot Ideal proběhla skoro až symbolicky na výročí české státnosti ve středu 28. října 2015. Předlohou se autorům stala veršovaná balada skotského romanopisce devatenáctého století Roberta Louise Stevensona, která spojila literární dílo s výtvarným uměním. Spisovatel sám tehdy doplnil vydání ručně tištěného sešitku balad svými dřevořezy. Výrazné propojení s ilustracemi, které jsou nedílnou součástí příběhu dvou kamarádů a jejich nemorálních životních způsobů, se stalo baladě osudným. Další vydání v různých jazycích spoluvytvářené grafikami německého ilustrátora Henninga Wagenbretha, který se inspiroval v expresionismu, byla přeložena do mnoha jazyků a v letošním roce vyšla i u nás.

Tvůrčí tým Wariot Ideal se snažil čerpat inspiraci výtvarné stránky tématu spíše v původním díle. Už vizuál upoutávající na představení evokuje zasazení příběhu do doby dávné, podle stylu dřevořezby by jeden řekl, že jde o konec středověku. Nicméně výprava představení, respektive kostýmy všech protagonistů směřují datování děje do období Stevensonova života, tedy do romantismu, kdy byla pirátská tematika ve velké oblibě a v díle samotného autora se také vyskytovala poměrně často.

Pirát a lékárník (foto Roland Szabo)
Pirát a lékárník (foto Roland Szabo)

Oba hlavní hrdinové se dramaturgickou úpravou změnili v bratry, čímž příběh získal další rozměr a tvůrčí skupina Wariot Ideal také možnost realizace v rámci trilogie na téma bratrství, kterou v loňském roce zahájila divácky velmi úspěšným představením Gundr.

Pokud jde o zpracování, je inscenace Pirát a lékárník od té minulé velmi odlišná. Obrazy jednotlivých „dějství“ se střídají poměrně pravidelně, jsou prokládány písněmi, naučnými výklady, projekcí, své místo má i práce s loutkou a maskou. Úderem kladiva do silostroje je zajištěna světelná změna a taky to, že divák neusne, ani kdyby chtěl. Hudební aranžmá využívá široké spektrum žánrů od Mozarta přes Prokofjeva, jazz, francouzský šanson až po remix hitu Karla Zicha. Dramatizace děje staví na mluveném slovu. Vychází z veršované předlohy, nicméně ji zpracovává po svém. Počáteční vtipnost v průběhu děje ustupuje drsnosti konání hlavních hrdinů, bizarnosti některých scén a morálnímu aspektu pointy. Dva způsoby života, a přece jedna cesta. Na moři či na souši se nepoctivost přizpůsobuje podmínkám. Zatímco jeden jako pirát přepadává, okrádá, zabíjí bez výčitek, druhý podvádí, šidí a lže, aniž by se začervenal. Ten první (pirát) však má své zásady cti a při konfrontaci neovládne své emoce a druhého (lékárníka) potrestá po svém.

Autoři si překvapivě nevystačili ve dvou. V představení nalezneme tři protagonisty, kromě piráta (Vojta Švejda) a lékárníka (Jan Dörner) provází dějem Jan Kalivoda, který svou vizáží tak trochu připomíná skotského spisovatele. Nicméně jeho role má mnoho poloh, posouvá děj vpřed, odlehčuje příliš náročné situace a on je tím, kdo vlastně na konci zemře. Na tomto místě je nutné zmínit téměř předpokládanou samozřejmost, že všichni tři performeři podávají výborné herecké výkony. Baví i děsí, vnímají až nejmenší zákruty svých rolí opravdu důsledně a precizně, což je znát, i když v rámci divadelní akce řvou do publika nevybíraná slova.

Pirát a lékárník (foto Roland Szabo)
Pirát a lékárník (foto Roland Szabo)

Nová premiéra vždy potřebuje trochu využít nůžky autorské sebereflexe, kterou však získá jen časovým odstupem. Každopádně Pirát a lékárník je opět bezpochyby zajímavou divadelní akcí, která může šedesáti minutami příjemně zpestřit program večera i méně náročným divákům hledajícím vkusnou, kvalitní a inteligentní zábavu. Možná to nelze doporučit citlivějším duším, ale přímo drsná, jak se trochu „vychvaluje“ program, tato inscenace také není. Chvílemi se zdá být i roztomilá.

Hodnocení autorky recenze: 90 %

Pirát a lékárník
Hudba: Wariot Ideal
Světelný design, technické zpracování: Jan Dörner
Kostýmy: Daniela Klimešová
Výtvarník: Bohdan Dušek
Produkce: Milena Fabiánová
Premiéra 28. října 2015 Alfred ve dvoře Praha

Performeři: Jan Kalivoda, Vojta Švejda, Jan Dörner

www.alfredvedvore.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Pirát a lékárník (Alfred ve dvoře Praha)

[yasr_visitor_votes postid="189670" size="small"]

Mohlo by vás zajímat