PKF – Prague Philharmonia a Peter Kellner odehráli koncert s pokorou a bez zbytečného ega
V Lobkowiczkém paláci, kde dýchá historie snad z každé stěny, uspořádala PKF – Prague Philharmonia další ze svých koncertů Donátorské řady, jejíž podnázev vystihuje charakter večera – Setkání s příběhy umění. Pod nádherně zrekonstruovanými freskami se vám dostane vřelého uvítání do světa umění a během krátkého času je možné prohlédnout si expozici jak v prvním, tak i ve druhém patře. Výstava připomíná, že Lobkowiczové byli milovníky hudebního i výtvarného umění – naprosto unikátní je salonek s obrazy psů, které tento rod miloval a vlastnil. U obrazu Londýn: Primátorská slavnost na řece Temži od Giovanniho Antonia Canala, známého též jako Canaletto (1697–1768), by bylo možné rozjímat hodiny.
Díky svému programu měla tato akce především duchovní rozměr. Představení 48řádkové Bible nám připomíná, že každý musí bojovat za svůj sen – nejinak tomu bylo i u Johannese Gutenberga, který se jako každý úspěšný podnikatel musel potýkat s věřiteli, záští, závistí a soudy. Ovšem jeho vynález změnil dějiny lidstva. Pohled na starý výtisk Bible umocní tak v člověku pocit pokory a pomíjivosti ze života na Zemi.
Výběr programu tohoto koncertu nebyl náhodný a perfektně navazoval na předchozí přednášku. Biblické písně od Antonína Dvořáka, které obsahují výňatky z Davidovy Knihy žalmů, otištěné v Bibli Kralické, jsou právem považovány za klenot písňové tvorby. Provedení se ujal mladý a nadějný pěvec Peter Kellner, který již spolupracoval s dirigenty zvučných jmen jako sir Antonio Pappano, Vasilij Petrenko, Adam Fischer, Marco Armiliato, Ivor Bolton, či Friedrich Haider. Nesmíme zapomenout také na jeho vystoupení s významnými orchestry jako je Vídeňská filharmonie, Bamberští symfonici, orchestr Liverpoolské královské opery nebo Filharmonie v Grazu. Orchestr PKF nastoupil ve velmi komorním složení – basová složka smyčců obsahovala pouze tři violoncella a jeden kontrabas. Jak je u komorního složení orchestru zvykem, diriguje koncertní mistr – v tomto případě se taktovky ujal Jan Fišer, který se již představil publiku v Německu, Rakousku, Slovensku, Itálii a v dalších zemích.
I přes dramatický obsah první písně byl hlas basbarytonu nepopsatelně jemný a doprovodily ho medové tóny smyčců. Druhá skladba začala průzračně čistými dechy, nálada této části již však byla odlišná, a tak i zpěvákův hlas měl jiné zabarvení. V průběhu obou písní prokázal pěvec naprosto bezchybnou techniku, přechody do silné dynamiky byly lehké, aniž by tím tak ztratily na dramatičnosti, během přednesu kouzlil s barvami svého hlasu a jejich náladami. Svým projevem vléval energii i do orchestru, který ho velmi procítěně doprovázel. Čtvrtá skladba zněla přímo posvátně, naproti tomu byla pátá část plná radosti a hravosti, kterou vnášel do hudby doprovod harfy. Vše bylo předneseno s naprostou pokorou a bez zbytečného ega a musím přiznat, že tak nádherný přednes Biblických písní jsem doposud neslyšela.
Další bod programu byla Symfonie D dur od Jana Václava Huga Voříška (1791–1825). První věta Allegro con spirito působila oproti předchozí části velmi odlehčeně a zvuk orchestru vyváženě. Motiv houslí přebírala violoncella, která zněla stroze a odměřeně, zřejmě z toho důvodu, aby fráze nepůsobily romanticky, a aby se zvuk v sále nesléval. Druhá věta Andante byla volnějšího charakteru. Ve třetí větě Scherzo byly neúnavné smyčce jako perpetuum mobile, ať již jako nositeli melodie, nebo jako jemný doprovod k dechům. V této větě se nárazově střídala dynamika z fortissima do úplného pianissima a naopak, přechody dynamiky probíhaly velmi plasticky. Vše vygradovalo v poslední větě Finale, která důstojně zakončila celý koncert.
Na konci tohoto programu bylo možno se znovu potěšit jedinečným výhledem na Prahu, který jen umocnil veškeré kulturní zážitky tohoto večera.
Setkání s příběhy umění
24. června 2021, 19:00 hodin
Lobkowiczký palác
Program:
Antonín Dvořák: Biblické písně op. 99 B. 185
Jan Václav Hugo Voříšek: Symfonie D dur op. 24
Účinkující:
Peter Kellner – bas/basbaryton
PKF – Prague Philharmonia
Jan Fišer – dirigent
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]