PKF – Prague Philharmonia a Peter Kellner odehráli koncert s pokorou a bez zbytečného ega

Ve čtvrtek 24. června 2021 odehrál soubor PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou Jana Fišera koncert s podnázvem Setkání s příběhy umění. Pěveckého partu se ujal mladý basbarytonista Peter Kellner. Večer v Lobkowiczkém paláci se stal překvapivě líbezným zážitkem s důležitým kulturním poselstvím.
Peter Kellner (zdroj PKF – Prague Philharmonia)
Peter Kellner (zdroj PKF – Prague Philharmonia)

V Lobkowiczkém paláci, kde dýchá historie snad z každé stěny, uspořádala PKF – Prague Philharmonia další ze svých koncertů Donátorské řady, jejíž podnázev vystihuje charakter večera – Setkání s příběhy umění. Pod nádherně zrekonstruovanými freskami se vám dostane vřelého uvítání do světa umění a během krátkého času je možné prohlédnout si expozici jak v prvním, tak i ve druhém patře. Výstava připomíná, že Lobkowiczové byli milovníky hudebního i výtvarného umění – naprosto unikátní je salonek s obrazy psů, které tento rod miloval a vlastnil. U obrazu Londýn: Primátorská slavnost na řece Temži od Giovanniho Antonia Canala, známého též jako Canaletto (1697–1768), by bylo možné rozjímat hodiny.

O+

Díky svému programu měla tato akce především duchovní rozměr. Představení 48řádkové Bible nám připomíná, že každý musí bojovat za svůj sen – nejinak tomu bylo i u Johannese Gutenberga, který se jako každý úspěšný podnikatel musel potýkat s věřiteli, záští, závistí a soudy. Ovšem jeho vynález změnil dějiny lidstva. Pohled na starý výtisk Bible umocní tak v člověku pocit pokory a pomíjivosti ze života na Zemi.

Výběr programu tohoto koncertu nebyl náhodný a perfektně navazoval na předchozí přednášku. Biblické písně od Antonína Dvořáka, které obsahují výňatky z Davidovy Knihy žalmů, otištěné v Bibli Kralické, jsou právem považovány za klenot písňové tvorby. Provedení se ujal mladý a nadějný pěvec Peter Kellner, který již spolupracoval s dirigenty zvučných jmen jako sir Antonio Pappano, Vasilij Petrenko, Adam Fischer, Marco Armiliato, Ivor Bolton, či Friedrich Haider. Nesmíme zapomenout také na jeho vystoupení s významnými orchestry jako je Vídeňská filharmonie, Bamberští symfonici, orchestr Liverpoolské královské opery nebo Filharmonie v Grazu. Orchestr PKF nastoupil ve velmi komorním složení – basová složka smyčců obsahovala pouze tři violoncella a jeden kontrabas. Jak je u komorního složení orchestru zvykem, diriguje koncertní mistr – v tomto případě se taktovky ujal Jan Fišer, který se již představil publiku v Německu, Rakousku, Slovensku, Itálii a v dalších zemích.  

Lobkowiczký palác (zdroj Lobkowicz)
Lobkowiczký palác (zdroj Lobkowicz)

I přes dramatický obsah první písně byl hlas basbarytonu nepopsatelně jemný a doprovodily ho medové tóny smyčců. Druhá skladba začala průzračně čistými dechy, nálada této části již však byla odlišná, a tak i zpěvákův hlas měl jiné zabarvení. V průběhu obou písní prokázal pěvec naprosto bezchybnou techniku, přechody do silné dynamiky byly lehké, aniž by tím tak ztratily na dramatičnosti, během přednesu kouzlil s barvami svého hlasu a jejich náladami. Svým projevem vléval energii i do orchestru, který ho velmi procítěně doprovázel. Čtvrtá skladba zněla přímo posvátně, naproti tomu byla pátá část plná radosti a hravosti, kterou vnášel do hudby doprovod harfy. Vše bylo předneseno s naprostou pokorou a bez zbytečného ega a musím přiznat, že tak nádherný přednes Biblických písní jsem doposud neslyšela.

Další bod programu byla Symfonie D dur od Jana Václava Huga Voříška (1791–1825). První věta Allegro con spirito působila oproti předchozí části velmi odlehčeně a zvuk orchestru vyváženě. Motiv houslí přebírala violoncella, která zněla stroze a odměřeně, zřejmě z toho důvodu, aby fráze nepůsobily romanticky, a aby se zvuk v sále nesléval. Druhá věta Andante byla volnějšího charakteru. Ve třetí větě Scherzo byly neúnavné smyčce jako perpetuum mobile, ať již jako nositeli melodie, nebo jako jemný doprovod k dechům. V této větě se nárazově střídala dynamika z fortissima do úplného pianissima a naopak, přechody dynamiky probíhaly velmi plasticky. Vše vygradovalo v poslední větě Finale, která důstojně zakončila celý koncert.

Na konci tohoto programu bylo možno se znovu potěšit jedinečným výhledem na Prahu, který jen umocnil veškeré kulturní zážitky tohoto večera.

Setkání s příběhy umění
24. června 2021, 19:00 hodin
Lobkowiczký palác

Program:
Antonín Dvořák: Biblické písně op. 99 B. 185
Jan Václav Hugo Voříšek: Symfonie D dur op. 24

Účinkující:
Peter Kellner – bas/basbaryton
PKF – Prague Philharmonia
Jan Fišer – dirigent

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře