Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Po roce 1989 u nás vyrostlo nových divadelních budov jako šafránu
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Zprávy

Po roce 1989 u nás vyrostlo nových divadelních budov jako šafránu

ČTK
Publikováno 28/08/2014
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:

Nových divadelních budov vzniklo v České republice po roce 1989 jako šafránu, navíc se vesměs jednalo o menší stavby bez stálého souboru. Výjimkou byla radikální přeměna Horáckého divadla v Jihlavě z půlky devadesátých let, která ale zčásti využila i starší budovu. Prvním zcela novým divadlem za posledních pětadvacet let se tak stává až nyní Nové divadlo v Plzni, moderní budova s nepřehlédnutelnou fasádou, které 2. září otevře představení Smetanovy opery Prodaná nevěsta.Za poslední čtvrtstoletí ale řada divadelních sálů – a s nimi i technické zázemí – prošla rekonstrukcemi. Kromě jihlavského divadla, jemuž dal v nově vypsané soutěži novou podobu Miroslav Melena, to byla například radikálně přestavěná pražská Archa, na níž se podílel stejný autor. Architekt a scénograf Melena, který v osmdesátých letech tvořil v Jugoslávii, měl na kontě i přestavbu divadla v Sokolově nebo znovuzrozené Divadlo Na Fidlovačce v pražských Nuslích.

Výrazně divadelní projekty v uplynulých dekádách vytvořila i řada dalších architektů. Například Karel Hubáček s Václavem Králíčkem dokončili ještě před listopadem 1989 započatý prostor pro brněnské Divadlo Husa na provázku. Hubáček, autor vysílače na Ještědu, jenž měl z předchozích let zkušenosti z rekonstrukce divadla Ypsilon či Malého divadla v Liberci, navrhl i studentský Disk, který vyrostl v Praze (1998). Vlastního divadla se dočkali před dvěma lety i studenti brněnské JAMU.

Nové či rekonstruované sály jsou ale i z hranicemi Brna či Prahy – jakkoli se jich právě v hlavním městě zrodilo nejvíc (obnova karlínského hudebního divadla po povodních, sklepácká Dobeška, holešovický Alfred ve dvoře, adaptace kruhového kina na Výstavišti v divadlo Spirála nebo požárem už zničená dřevěná scéna Globe ve stejném areálu). Výrazná, byť nepříliš oceňovaná dostavba přibyla ostravskému Divadlu Antonína Dvořáka, renovace se dočkala například mladoboleslavská městská scéna.

Podobně – tedy rekonstrukcemi již existujících sídel nebo adaptacemi starších prostorů spíš než novostavbami divadelních budov – vznikaly v České republice nové či obnovené divadelní sály i po druhé světové válce. Semafor se například usadil v místech, kde předtím hrál Oldřich Nový, Činoherní klub zase našel sídlo v prostorách kabaretní scény Paraván. Přesto se ale mezi roky 1945 a 1989 zrodilo několik zajímavých divadelních budov, byť ne vždy přijímaných s nadšením.

Nejznámějším příkladem je budova Nové scény Národního divadla v Praze, která vznikla počátkem osmdesátých let. Budova s ikonickou skleněnou fasádou navrženou Stanislavem Libenským budila vášně už v době svého vzniku, méně už se ale ví, že tehdy prošla proměnou i historická budova Národního divadla, nové zázemí ale respektovalo siluetu původní stavby. Výrazné stopy na starší stavbě zanechal i architekt Ivo Klimeš, který na přelomu šedesátých a sedmdesátých let přistavěl boční a zadní průčelí ostravského divadla.

Už v říjnu 1965 pak bylo v Brně po několika dekádách příprav a několika architektonických soutěžích, jejichž historie sahala už do začátku dvacátého století a první republiky, otevřeno Janáčkovo divadlo. S využitím staršího návrhu Jana Víška je vyprojektoval Otakar Oplatek. Jen o dva roky později se dočkali novostavby divadla i ve Zlíně (tehdy Gottwaldově), kde podle projektu Miroslava a Karla Řepových vzniklo Divadlo pracujících, které dodnes udivuje čistými tvary blízkými neofunkcionalismu.

Ještě koncem šedesátých let se pak začala rodit také jedna z nejvýraznějších divadelních budov v České republice. Soutěž na nové divadlo v Mostě, jež mělo nahradit původní scénu zbouranou podobně jako celé město kvůli těžbě uhlí, vyhrál Ivo Klimeš. Budování moderně pojaté stavby se ale výrazně protáhlo, stavbaři zahájili s pracemi až v září 1979 a otevřeno bylo jako Divadlo pracujících až v roce 1985. Byla to na téměř třicet let poslední zbrusu nová stavba svého druhu v České republice.

Foto DJKT Plzeň 

TémataDivadlo ArchaDivadlo J. K. Tyla PlzeňHusa na provázkuJanáčkovo divadlo BrnoNárodní divadloNárodní divadlo moravskoslezskéNová scéna PlzeňNová scéna Prahanové divadlo Plzeň
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Foersterova Eva v Liberci
Další článek Nové divadlo v Plzni prošlo kolaudací, jeho otevření tak už nic nebrání
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up