Po roce 1989 u nás vyrostlo nových divadelních budov jako šafránu

Nových divadelních budov vzniklo v České republice po roce 1989 jako šafránu, navíc se vesměs jednalo o menší stavby bez stálého souboru. Výjimkou byla radikální přeměna Horáckého divadla v Jihlavě z půlky devadesátých let, která ale zčásti využila i starší budovu. Prvním zcela novým divadlem za posledních pětadvacet let se tak stává až nyní Nové divadlo v Plzni, moderní budova s nepřehlédnutelnou fasádou, které 2. září otevře představení Smetanovy opery Prodaná nevěsta.Za poslední čtvrtstoletí ale řada divadelních sálů – a s nimi i technické zázemí – prošla rekonstrukcemi. Kromě jihlavského divadla, jemuž dal v nově vypsané soutěži novou podobu Miroslav Melena, to byla například radikálně přestavěná pražská Archa, na níž se podílel stejný autor. Architekt a scénograf Melena, který v osmdesátých letech tvořil v Jugoslávii, měl na kontě i přestavbu divadla v Sokolově nebo znovuzrozené Divadlo Na Fidlovačce v pražských Nuslích.

Výrazně divadelní projekty v uplynulých dekádách vytvořila i řada dalších architektů. Například Karel Hubáček s Václavem Králíčkem dokončili ještě před listopadem 1989 započatý prostor pro brněnské Divadlo Husa na provázku. Hubáček, autor vysílače na Ještědu, jenž měl z předchozích let zkušenosti z rekonstrukce divadla Ypsilon či Malého divadla v Liberci, navrhl i studentský Disk, který vyrostl v Praze (1998). Vlastního divadla se dočkali před dvěma lety i studenti brněnské JAMU.

Nové či rekonstruované sály jsou ale i z hranicemi Brna či Prahy – jakkoli se jich právě v hlavním městě zrodilo nejvíc (obnova karlínského hudebního divadla po povodních, sklepácká Dobeška, holešovický Alfred ve dvoře, adaptace kruhového kina na Výstavišti v divadlo Spirála nebo požárem už zničená dřevěná scéna Globe ve stejném areálu). Výrazná, byť nepříliš oceňovaná dostavba přibyla ostravskému Divadlu Antonína Dvořáka, renovace se dočkala například mladoboleslavská městská scéna.

Podobně – tedy rekonstrukcemi již existujících sídel nebo adaptacemi starších prostorů spíš než novostavbami divadelních budov – vznikaly v České republice nové či obnovené divadelní sály i po druhé světové válce. Semafor se například usadil v místech, kde předtím hrál Oldřich Nový, Činoherní klub zase našel sídlo v prostorách kabaretní scény Paraván. Přesto se ale mezi roky 1945 a 1989 zrodilo několik zajímavých divadelních budov, byť ne vždy přijímaných s nadšením.

Nejznámějším příkladem je budova Nové scény Národního divadla v Praze, která vznikla počátkem osmdesátých let. Budova s ikonickou skleněnou fasádou navrženou Stanislavem Libenským budila vášně už v době svého vzniku, méně už se ale ví, že tehdy prošla proměnou i historická budova Národního divadla, nové zázemí ale respektovalo siluetu původní stavby. Výrazné stopy na starší stavbě zanechal i architekt Ivo Klimeš, který na přelomu šedesátých a sedmdesátých let přistavěl boční a zadní průčelí ostravského divadla.

Už v říjnu 1965 pak bylo v Brně po několika dekádách příprav a několika architektonických soutěžích, jejichž historie sahala už do začátku dvacátého století a první republiky, otevřeno Janáčkovo divadlo. S využitím staršího návrhu Jana Víška je vyprojektoval Otakar Oplatek. Jen o dva roky později se dočkali novostavby divadla i ve Zlíně (tehdy Gottwaldově), kde podle projektu Miroslava a Karla Řepových vzniklo Divadlo pracujících, které dodnes udivuje čistými tvary blízkými neofunkcionalismu.

Ještě koncem šedesátých let se pak začala rodit také jedna z nejvýraznějších divadelních budov v České republice. Soutěž na nové divadlo v Mostě, jež mělo nahradit původní scénu zbouranou podobně jako celé město kvůli těžbě uhlí, vyhrál Ivo Klimeš. Budování moderně pojaté stavby se ale výrazně protáhlo, stavbaři zahájili s pracemi až v září 1979 a otevřeno bylo jako Divadlo pracujících až v roce 1985. Byla to na téměř třicet let poslední zbrusu nová stavba svého druhu v České republice.

Foto DJKT Plzeň 

11
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
7 Comment threads
4 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Josef Herman

Už jsem tu jednou opravoval podobné bludy o nových divadlech. Osobně nevidím rozdíl mezi novostavbou a radikálním přebudováním starší stavby, divadelní i nedivadelní. Pokud bychom trvali na novostavbě, pak nelze zapomínat na Hudební scénu Městského divadla v Brně, ale stačí zůstat jen v tomto městě: o budově CEDu se v článku píše, Reduta a Divadlo Radost byly zvnitřku postaveny úplně znovu, z Reduty zbyly jen obvodové zdi a ono památkáři chráněné schodiště, vznikly tam dva prostory situované jinak než původní scéna. V Ostravě je nová budova loutkového divadla, lze sem započítat i pražské muzikálové scény Hybernia a Kalich atd. Divadelní… Číst vice »

Josef Herman

K čemu ten článek ale vlastně je? Odhaduji, že jen pomáhá načechrat veřejné mínění kolem otevření nového divadla ve smyslu společenské události. A ujistit politiky, v jak významné době žijí a o co se zaslužili… Díky za každé nové divadlo, a tohle bylo nutné postavit jako náhradu za dosluhující Komorní, ale až se o něm začne mluvit věcně, bude myslím prostor pro různé diskuse.

Khail Jan

Spíše mne napadá, k čemu jsou takové komentáře pane Hermane. Ať má načechrat veřejné mínění nebo ne, nic fakticky špatně v článku není. Máte špatnou náladu z otevření jediné nové divadelní budovy takového významu za 25 let?

Josef Herman

Článek je faktograficky špatně, doložil jsem, že tohle prostě není jediná nová budova za 25 let. Co sem pletete nějakou náladu?

Khail Jan

Nepozvali vás na slavnostní otevření? Jaké nové divadlo (jak sám píšete nová budova) stejného významu byla za posledních 20 let v CZ otevřena? Rekonstrukce nebo stavební úprava stávající stavby/budovy opravdu není novostavba. V tom není nic faktografické špatně ( naopak sám sobě jste označením nová budova fakta článku potvrdil :-) )Fušujete ještě i do stavebnictví, stejně jako jste svého času fušoval do divadelního managementu a radil ministrům co s ND bez jediné šperky znalosti divadelního provozu a jeho ekonomiky? Je lepší se držet toho co umíte (zvláště na stará kolena). Ve vašem věku bych čekal, že zklamání a dotčené city… Číst vice »

Josef Herman

Invektivy ignoruji. Novostavbou je například Hudební scéna v Brně. Tím končím.

Khail Jan

V článku hned v ůvodu je napsáno, že nových divadelních budov v ČR po roce 1989 vzniklo jsko šafránu. Tím je dána premisa. Takže vášrozpor je planý. Zbytečné

Radmila Hrdinova

Pane Khaile, mrzí mě, že do seriózního média, za jaký Operu Plus pokládám, píšou lidé, kteří klidnou a věcnou diskusi zaměňují za výron emocí. Teatrolog a kritik, doktor Josef Herman, ve své vstupní poznámce pouze věcně upozornil na fakt, že Nové divadlo v Plzni není prvním “zcela novým” divadlem, jak uvádí materiál ČTK. S tím nelze než souhlasit. Osobně mě vznik Nového divadla v Plzni velice těší, ale také mě zlobí, že se ve jménu jakéhosi “obrozeneckého” nadšení nad novým divadlem zkreslují fakta. I kdybych pominula řadu muzikálových divadel, která vznikla přestavbami, minimálně dvě divadelní budovy vznikly po roce 1989… Číst vice »

Khail Jan

Pani Radmilo, kritičko a “nejen” kolegyně teatrologa. Výron emocí zde předvedl právě pan Herman. A to svou přehnanou reakcí na zprávu ČTK, která nebyla ani tak o (ne)podstatě věci , jsko spíše nervózním štěkem. Nejenže rozporoval (a chybně), zda jde nebo nejde o novostavbu a metaforu slovního spojení nové divadlo neobhájil, ale přišlo mi to opravdu malicherné a zbytečné. Pokud se považujete za takové znalce a odborníky, proč tu od vás nejsou komentáře pod vysoce odbornými články týkajícími se divadelní a umělecké problematiky? Proč reagujete na zpravodajství nebo skandální kauzy (tedy vy tu reagujete vůbec poprvé jako obhájkyně přítele Hermana)?… Číst vice »

Josef Herman

Radmilo, Khaila ignoruj. Ale když už jsme se tu sešli, můžeme podiskutovat spolu: dnešní slavný den potvrdil moje obavy, že přehlédnutí v ČTK nebylo nevinné, tu pitomost o prvním novém divadle po pětadvaceti letech v TV přenosu opakovali všichni. V ČTK si to také nevycucali z prstu, někdo jim to řekl. Všimli si toho i jiní – Mojmír Weimanna dokonce napsal pěkný článek, otiskl ho tady a taky to uvádí na pravou míru. Holt abychom byli velcí, musíme druhé umenšit – v Plzni však nejsou první, jen kolik se opakuje falešných českých premiér. Dokonce vydali speciální číslo Divadla žije, o… Číst vice »