Podzim v Brně patří Leoši Janáčkovi a české hudbě
Program letošního ročníku festivalu Janáček Brno je věnován českým skladatelům a pro festivalové návštěvníky jsou připravena díla známá i skutečné rarity ve skvělém provedení českých a zahraničních umělců – shrnutí toho, co česká hudba nabídla a stále nabízí nejen doma, ale i celému světu.
Festival zahájí Janáčkovy Výlety páně Broučkovy v režii Roberta Carsena a pod taktovkou Marko Ivanoviće. Na festival se po strhujícím provedení Zápisníku zmizelého na minulém ročníku vrací britský tenorista Nicky Spence, tentokrát v roli Matěje Broučka a jako interpret písňového cyklu Fata Morgana Pavla Haase. Nová festivalová produkce vzniká v koprodukci s Teatro Real, Madrid a berlínskou Staatsoper unter den Linden.
Vzácným hostem bude právě berlínská Staatsoper unter den Linden, která představí Janáčkovu Věc Makropulos v inscenaci režiséra Clause Gutha s Dorotheou Röschmann v roli Emilie Marty pod taktovkou Roberta Jindry. Do Mahenova divadla se poprvé od světové premiéry vrátí opera Šarlatán Janáčkova žáka Pavla Haase, tentokrát v podání ostravského operního souboru a režii Ondřeje Havelky. Jeden z festivalových večerů bude patřit Davidu Radokovi a jeho interpretaci jedné z nejoblíbenějších českých oper – Dvořákovy Rusalky. Slavíme nejen Rok české hudby, ale i 100 let od vzniku ikonické opery patřící Brnu Příhod lišky Bystroušky. Poblahopřát jí v rámci slavnostního závěru festivalu přijdou i Adam Plachetka a Kateřina Kněžíková jako Revírník a Liška.
Dalším projektem bude Jenůfa, verze 1904, v interpretaci čistě ženského inscenačního týmu pod vedením režisérky Veroniky Kos Loulové a v hudebním nastudování Anny Novotné Peškové v koprodukci opery Moravského divadla Olomouc a Janáčkovy opery NdB. Inscenace vzniká ve spolupráci s organizací Úsměv mámy. Jako již tradičně budou součástí festivalu i nová operní díla studentů JAMU a komponovaný pořad brněnské Konzervatoře věnovaný skladatelce Vítězslavě Kaprálové.
České hudbě patří i tři mimořádné orchestrální koncerty – na festival se vrací dirigent Jakub Hrůša, tentokrát s Bamberskými symfoniky, aby se představili s ryze českým programem, Janáčkovým Tarasem Bulbou, Sukovým Zráním a Dvořákovým Klavírním koncertem v provedení klavíristy Daniila Trifonova. Soubor Janáčkovy opery NdB pod taktovkou Roberta Kružíka a s houslistou Janem Mráčkem představí program z děl Janáčka, Ištvána a Martinů. Mimořádným hostem bude Staatskapelle Berlin, která se představí nejen v rámci Věci Makropulos, ale i na samostatném koncertu se svým novým šéfdirigentem Christianem Thielemannem věnovaném 150. výročí Arnolda Schönberga.
Komorní koncerty opět rozezní prostory nejen Mahenova divadla a divadla Reduta, ale i slavných brněnských vil Tugendhat, Löw-Beer a Stiassni s předními interprety, jako jsou Josef Špaček, Pavel Haas Quartet, Adam Plachetka, Simona Šaturová, britský Navarra String Quartet a další. Na programu nebudou chybět ani sborové a folklórní koncerty a nově i jazzové koncerty v brněnských kavárnách. Stejně tak na diváky čeká řada doprovodných akcí v podobě dramaturgických úvodů, komentovaných procházek po stopách Leoše Janáčka či výletu až na skladatelovy rodné Hukvaldy.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]