Poetická choreografka Bára Sigfúsdóttir ve Studiu ALTA

Islandská choreografka Bára Sigfúsdóttir se po několika letech vrátila do Česka, aby představila svou současnou tvorbu. Byla hostem Studia ALTA, které se oklepává jako fénix z popela po pauze v nedivadelních prostorách a nabírá dech k tomu být alespoň částečně tím, čím bylo dříve, místem, kam se chodí za současným tancem. V Libni bude sice všechno jiné než dřív, ale zdá se, že se tu zase začne scházet širší taneční scéna nad projekty z tuzemska i zahraničí. Současný tanec islandsko-norské provenience nás nyní naladil na klidnou dynamiku blížícího se podzimu a připomněl přirozené sepjetí s přírodou.
Bára Sigfúsdóttir – TIDE (foto Darja Lukjanenko)
Bára Sigfúsdóttir – TIDE (foto Darja Lukjanenko)

Bára Sigfúsdóttir měla možnost představit dva projekty, dva duety, které mají společný kontemplativní nádech i jistou podobnost v taneční technice, byť jeden studiový a druhý v plenéru. Ať už duet tanečnic nebo improvizace s hudebníkem, mají v jemnosti sílu, která diváka s otevřenou myslí dovede zaujmout a vtáhnout do svého světa.

První titul, duet Fabulation, který vznikl ve spolupráci s choreografkou Orfee Schuijt, scénografkou Kjersti Alm Eriksen a dalšími umělci, je indoorový divadelní zážitek, který doprovází rovněž elektronická a ruchová hudba, v některých fázích připomínající sci-fi soundtrack a jinde zase podsouvající narážky na baroko. Dvě tanečnice interagují s prostředím i se sebou navzájem, proplouvají mezi tvaroslovím lidského těla a zvířecí, hmyzí říše.

Bára Sigfúsdóttir a Orfee Schuijt – Fabulation (foto Darja Lukjanenko)
Bára Sigfúsdóttir a Orfee Schuijt – Fabulation (foto Darja Lukjanenko)

Jejich pohyby jsou zdánlivě bezděčné, sofistikovaně izolované, vedené v krátkých sekvencích, které svými změnami udržují stálou pozornost. Jako by tápaly v neznámém prostoru a stále v ostrém zbystření smyslů naslouchaly neznámým zvukům a potenciálnímu nebezpečí. Vlastně nenabízejí plynulou choreografii, kde by do sebe gesta nebo pózy přecházely a rozvíjely motivy, ale nechávají se řídit instinktem. Jeviště postupně přepaží několik oponek z poloprůhledného plastu, za něž je možné se skrýt jako do útočiště.

Bára Sigfúsdóttir a Orfee Schuijt – Fabulation (foto Darja Lukjanenko)
Bára Sigfúsdóttir a Orfee Schuijt – Fabulation (foto Darja Lukjanenko)

Choreografie vyznívá nejlépe ve spojení s TIDE, uvedeným druhý den, kdy si můžeme konfrontovat podobné pojetí ne-lidského pohybu s prostředím umělým v divadle a přirozeným ve volné přírodě s její zelení a vlastními zvuky. Duet tanečnic je hledáním místa, které by poskytlo nejlepší mimikry pro křehká stvoření, která se snaží splynout s prostředím, které jim ale útočiště neposkytuje a nechává jejich křehkost odhalenou. Reagují nejen na prostředí, ale sbližují se i navzájem, jako bychom sledovali námluvy hmyzí říše, tanec broučků na lesní mýtině. Končetiny se proplétají a zmnožují, záda se mění v oblé plochy chininových krovek. Stále je přítomen pocit instinktivní zvědavosti i plachosti, který podtrhují i nenápadné kostýmy s lehoučkými tunikami. Těla v kontrolovaném napětí a uvolnění jako by se někdy hýbala mimovolně, přírodní stvoření ale nic takového jako náhodný pohyb nedělá, vše má svou příčinu nebo účel. S posledním výdechem se bytosti skryjí za horizontu, a světla v prostoru dokreslují iluzi západu slunce a duhy. Je třeba vše vstřebat a naladit se na jemnou dynamiku prožitku, neboť toto není divadlo s technikou na odiv, ale určité právě ke spoluprožívání.

Stejně tak i duet s norským hudebníkem, trumpetistou Eivindem Lønningem, který je jemným dialogem zvuku a pohybu. Odehrál se v tom nejzelenějším koutě přírody, který u sebe současné Studio ALTA má, není to ani anglický trávník, ani divoká louka, spíš místo evokující pastvinu a lákající k vlastní improvizaci nebo spočinutí. Setkává se tu hudebník a performerka jako pozorovatel s vábničkou a jí následující ptáček. Performanci nejprve doprovázejí jen akustické zvuky, jakési ladění účinkujících a souběžné ladění diváků, kteří se ale spontánně dostávají do příjemné nálady. Tanečnice proplouvá i mezi diváky a víří prach na cestě, s hudebníkem se po očku sledují a choreografka udává pohybem impulzy ke změně a posunu ve strukturované improvizaci k dalšímu obrazu či scéně.

Bára Sigfúsdóttir – TIDE (foto Darja Lukjanenko)
Bára Sigfúsdóttir – TIDE (foto Darja Lukjanenko)

Její pohyby jsou opět jemné a jen mírně dynamické, s mnoha izolacemi, ale stále zcela fyziologické, neporušuje rámec přirozené dráhy pohybu, spíše demonstruje zdravou obratnost a dialog nejen s hudbou, ale i s prostředím. Eivind Lønning hraje i melodické pasáže, které se tlumeně nesou pod korunou staleté vrby a přehlušují zvuky města a dětského hřiště. Střídá se blízkost a vzdálenost pohledu a odstupu, komunikace s diváky i uzavření do svého světa, a tělo performerky chvílemi zcela splývá s prostředím. Evokuje tak i téma z předchozího dne. Zde je skutečně možné se zastavit a nechat se inspirovat pohybem listů, stébel trav, proudícím vzduchem.

Bára Sigfúsdóttir – TIDE (foto Darja Lukjanenko)
Bára Sigfúsdóttir – TIDE (foto Darja Lukjanenko)

Esence křehkosti lidského pohybu, akustických vibrací i pomalého proudění mízy. Asi tak tato improvizace, v níž nakonec spočívají oba performeři v radostné harmonii, působí navenek. Ptáme se někdy, jak propojit estetiku tanečního umění s fyzickým zážitkem, který chce dopřát divákovi-účastníkovi. Tady je jedna cesta. Zapomenout a odreagovat se vskutku lze i jinak než zážitkem, který přebíjí naše zátěže svou intenzitou, jde to i naopak, skrze pobídku ke společnému zklidnění. V současném tanci se častěji setkáváme s vypjatými emocemi, zdviženým prstem a odhalováním naší destruktivní podstaty jedince i civilizace. Přitom lze postupovat i opačným směrem a nezpronevěřit se přitom kvalitě nebo i technice, neboť není improvizace jako improvizace a izolace jako izolace. Obě představení nabídla podněty nejen našim divákům, ale také tvůrcům.


Fabulation
Choreografie: Bára Sigfúsdóttir a Orfee Schuijt 
Tanec: Bára Sigfúsdóttir a Orfee Schuijt 
Scénografie a design kostýmů: Kjersti Alm Eriksen 
Hudba a zvukový design: Eivind Lønning a Kim Myhr 
Světelný design: Martin Myrvold 
Outside eye: Janne-Camilla Lyster a Siri Jøntvedt 
Koprodukce: Dansens Hus Oslo a Rosendal Teater Trondheim 
Podpora: Norsk Kulturråd, Det Norske komponistfond a Oslo Commune
Uvedeno: 31. 8. 2023, Studio ALTA, v rámci projektu „Spolupráce kulturních domů: Studio ALTA, Black Box Theatre, Baerum Kulturhus“, který je podpořen z finančních mechanismů EHP a Norska.

TIDE
Choreografie a tanec: Bára Sigfúsdóttir (Island/Norsko)
Hudba: Eivind Lønning (Norsko)
Produkce: GRIP
Koprodukce: kunstenwerkplaats Pianofabriek
S podporou: kunstencentrum nona, dance Slátiersdatelkúsíkne, dance Slátiersturhúsík
Finanční podpora: Funding for Norwegian and Icelandic Collaboration, Art Council Norway, Flemish Community Commission a the Mobility Fund of the Nordic Culture Point
Poděkování: An De Hondt, Jonny Grødahl, Tale Hendnes & Aëla Labbé
Uvedeno v produkci Studia ALTA 1. 9. 2023

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments