Poprvé po téměř 150 letech zazněla v Praze Dvořákova opera Alfred

Poprvé po téměř sto padesáti letech včera zazněla v koncertním provedení operní prvotina Alfred od Antonína Dvořáka. V Dvořákově síni Rudolfina ji provedl Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Taktovky se ujal německý dirigent Heiko Mathias Förster. Koprodukční projekt uvedl festival Dvořákova Praha, který se pořádá od 8. do 22. září. Světová premiéra je součástí celoročního mezinárodního projektu Rok české hudby. Z koncertu vznikne také unikátní živá nahrávka.

Tříhodinová opera Alfred z roku 1870 byla dosud nastudována jen jednou, a to v Olomouci v českém překladu. Ani partitura nebyla za autorova života vydána. Oproti tomu Tragická předehra se běžně hraje a byla i natočena. Náročná skladba včera zazněla vcelku v německém originále. Originál partitury poskytlo České muzeum hudby.

Ačkoli šlo o významnou kulturní událost, koncertní síň se zcela nezaplnila. Koncert ale přilákal pozornost mnoha českých i několika zahraničních médií. Výjimečně se akreditovaly tři desítky novinářů, mimo jiné i hudební publicistka z nejvýznamnějšího německého hudebního časopisu OpernGlas. O koncertu informoval ale i prestižní BBC Music Magazine.

Dvořákovský festival, který se snaží uvádět pozapomenutá díla nejhranějšího českého skladatele, se v cizině výrazně zviditelňuje. Například letošní Dvořákovu cenu plánuje 16. listopadu předat v newyorské Carnegie Hall šéfdirigentovi České filharmonie Jiřímu Bělohlávkovi, jenž tam bude s orchestrem po mnoha letech koncertovat.

V opeře Alfred se odráží Dvořákova fascinace Schumannem, Mendelssohnem a nejvíce Richardem Wagnerem, a to bohatou harmonií, nekonečnou melodií a využíváním podobných akordů. Výraznou roli hrají také žestě s figuracemi ve smyčcích a sboru. Skladba je výrazně polyfonní. Autor dal vyniknout samostatným hlasům pěvců, kteří včera odzpívali extrémně těžké party, zejména soprán a tenor. I kvůli tomu hledali pořadatelé převážně německé wagnerovské interprety.

V pěveckých rolí se tak mimo jiné představili sopranistka Petra Froese (Alvina) a Jarmila Baxová (Rowena), tenorista Ferdinand von Bothmer (Harald), barytonista Felix Rumpf (Alfréd) a tenorista Tilmann Unger (Dorset a Bote). Jejich výkony publikum ocenilo dlouhotrvajícím potleskem. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno.

Uvedení a nahrávka je koprodukčním projektem Českého rozhlasu, festivalu Dvořákova Praha a společnosti Arco Diva, přičemž každý subjekt se na něm podílí zhruba třetinou. Celkově jeho cena dosahuje dvě celé čtyři milionu korun.Dvořák ve svých dvaceti devíti letech pro svoji prvotinu sáhl po šedesát let starém německém textu Alfred der Grosse, jehož autorem byl německý romantický básník Karl Theodor Körner. Zajímavostí je fakt, že motiv charakterizující krále Alfreda je téměř totožný s melodií Degeyterovy Internacionály. Degeyter ale napsal Internacionálu až o osmnáct let později.

Foto Dvořákova Praha 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat