Prague Philharmonia uzavře sezonu večerem silných kontrastů

Závěr 31. koncertní sezony Prague Philharmonia nabídne 18. června 2025 ve Dvořákově síni Rudolfina mimořádný program dramaturgicky propojující expresivní pozdní romantismus s modernistickou hloubkou a rytmickou energií. Večer pod vedením šéfdirigenta Emmanuela Villauma bude patřit třem velikánům evropské hudby: Antonu Webernovi, Dmitriji Šostakovičovi a Ludwigu van Beethovenovi. Sólistkou večera bude koncertní mistryně orchestru Romana Špačková, která se představí v interpretačně náročném Houslovém koncertu a moll, op. 77 Dmitrije Šostakoviče.
Romana Špačková (foto Petra Hajská)
Romana Špačková (foto Petra Hajská)

Koncert zahájí Passacaglia op. 1 Antona Weberna – skladba na pomezí tonality a atonality, napsaná v roce 1908, ještě před autorovým přijetím dodekafonních principů. Dílo formálně navazuje na barokní variace nad opakujícím se basovým tématem, avšak v orchestraci a práci s motivem již naznačuje Webernova pozdější úsilí o maximální hutnost a zvukovou čistotu. V dobovém kontextu je Passacaglia nejen stylistickým mostem mezi pozdním romantismem a modernou, ale i výrazem osobního smutku – skladatel ji komponoval krátce po smrti své matky.

O+
18_LSSH_2025_banner_600x100_OPERA

Vrchol technického i výrazového mistrovství pak nabídne čtyřvětý Houslový koncert č. 1 Dmitrije Šostakoviče, který vznikal v temném období sovětského formalismu a několik let zůstal ukryt v šuplíku skladatelova pracovního stolu. Premiéra se uskutečnila až v roce 1955 v podání Davida Oistracha. Romana Špačková, dlouholetá koncertní mistryně Prague Philharmonia, se tohoto interpretačního odkazu ujme s osobní i uměleckou vážností. Koncert v sobě spojuje sarkasmus, melancholii i grotesku – vyžaduje nejen virtuózní techniku, ale i hlubokou emocionální vyzrálost. Romana Špačková hraje na housle Pietra Guarneriho z roku 1730, které zapůjčila platforma Portu Gallery investiční skupiny WOOD & Company,

Večer zakončí Symfonie č. 7 A dur, op. 92 Ludwiga van Beethovena, často označovaná za „apoteózu tance“ (R. Wagner). Zvláštní pozornost si zaslouží druhá věta – Allegretto, jež se již při premiéře setkala s mimořádným ohlasem publika a dodnes patří k nejemotivnějším Beethovenovým orchestrálním pasážím.

Prague Philharmonia tímto koncertem nejen završuje úspěšnou 31. sezonu, ale zároveň otevírá novou kapitolu: 32. sezona orchestru začne již 4. září 2025 opět v Rudolfinu pod taktovkou Emmanuela Villauma a s klavíristou Simonem Trpčeskim.

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře