Prague Philharmonia uzavře sezonu večerem silných kontrastů

Koncert zahájí Passacaglia op. 1 Antona Weberna – skladba na pomezí tonality a atonality, napsaná v roce 1908, ještě před autorovým přijetím dodekafonních principů. Dílo formálně navazuje na barokní variace nad opakujícím se basovým tématem, avšak v orchestraci a práci s motivem již naznačuje Webernova pozdější úsilí o maximální hutnost a zvukovou čistotu. V dobovém kontextu je Passacaglia nejen stylistickým mostem mezi pozdním romantismem a modernou, ale i výrazem osobního smutku – skladatel ji komponoval krátce po smrti své matky.
Vrchol technického i výrazového mistrovství pak nabídne čtyřvětý Houslový koncert č. 1 Dmitrije Šostakoviče, který vznikal v temném období sovětského formalismu a několik let zůstal ukryt v šuplíku skladatelova pracovního stolu. Premiéra se uskutečnila až v roce 1955 v podání Davida Oistracha. Romana Špačková, dlouholetá koncertní mistryně Prague Philharmonia, se tohoto interpretačního odkazu ujme s osobní i uměleckou vážností. Koncert v sobě spojuje sarkasmus, melancholii i grotesku – vyžaduje nejen virtuózní techniku, ale i hlubokou emocionální vyzrálost. Romana Špačková hraje na housle Pietra Guarneriho z roku 1730, které zapůjčila platforma Portu Gallery investiční skupiny WOOD & Company,
Večer zakončí Symfonie č. 7 A dur, op. 92 Ludwiga van Beethovena, často označovaná za „apoteózu tance“ (R. Wagner). Zvláštní pozornost si zaslouží druhá věta – Allegretto, jež se již při premiéře setkala s mimořádným ohlasem publika a dodnes patří k nejemotivnějším Beethovenovým orchestrálním pasážím.
Prague Philharmonia tímto koncertem nejen završuje úspěšnou 31. sezonu, ale zároveň otevírá novou kapitolu: 32. sezona orchestru začne již 4. září 2025 opět v Rudolfinu pod taktovkou Emmanuela Villauma a s klavíristou Simonem Trpčeskim.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]