Praha chystá Mozartova Idomenea

Bezmála 230 let nás dělí od premiéry Mozartovy opery seria Idomeneo v mnichovském Rezidenčním divadle (29.ledna 1781). Objednal si ji bavorský kurfiřt Theodor, který vyžadoval árie v italském stylu, avšak současně i nákladné sbory a balet po vzoru francouzském. Ačkoli měl Idomeneo velký úspěch a hned druhý den o premiéře psaly mnichovské noviny, Mozartovo jméno nezmínily.

Antonio Raaff

Návrh scény mnichovského Idomenea – autor Lorenzo Quaglio

Pět let po premiéře mnichovské se Idomeneo hraje ve Vídni, v paláci prince Auersperga. Mozart při této příležitosti partituru přepracoval, především part Idamanta. Dalších provedení se ale Mozart za svého života už nedočkal. Operu uvedlo několik německých divadel počátkem 19.století, hlavní znovuobjevení Idomenea přichází ale až počátkem století dvacátého. V roce 1902 operu dávají v Paříži, rok 1934 ji přináší do Glasgow, 1947 do Itálie, ale i do USA. Partiturou Idomenea se také důkladně zabýval Richard Strauss, když jejím rozsáhlým úpravám věnoval celý rok. Když ale Idomenea sám osobně roku 1931 dirigoval ve vídeňské Státní opeře, příliš velký ohlas nezaznamenal. Téhož roku, 5.prosince 1931, je Mozartův Idomeneo poprvé uveden v pražském Národním divadle.


Prvního, ale také zatím posledního Idomenea v pražském Národním divadle nastudoval Otakar Ostrčil, režijně připravil Ferdinand Pujman na scéně Jana Zrzavého. Ada Nordenová byla Ilia, Zdenka Ziková Elektra, Marta Krásová Idamantes, Otakar Mařák Idomeneus, Vladimír Tomš Arbaces. Tato inscenace se dočkala pouhých pěti provedení.


Z novodobých uvedení opery u nás je třeba připomenout alespoň brněnské z roku 2006, nastudované v Mahenově divadle dirigentem Casparem Richterem a režisérem Václavem Věžníkem. V hlavních rolích se střídali Igor Kucer a Jozef Kundlák (Idomeneo), Robert Remeselník a Aleš Voráček (Idamante), Tomáš Krejčiřík a Jaromír Notovný (Arbace), Agnieszka Bochenek-Osiecka a Tatiana Teslia (Ilia) a Ann Liebeck a Dagmar Žaludková (Elektra).
Nový pražský Idomeneo, který bude mít premiéru ve Stavovském divadle počátkem května, je tedy teprve druhým nastudováním souborem Národního divadla. Chystá jej dirigent Tomáš Netopil a francouzsko-japonský režisér Yoshi Oida (v Praze známý z ne tak dávného, úspěšného provedení Brittenovy Smrti v Benátkách ve Státní opeře). Iliu chystá pro Prahu Martina Janková (podrobněji se o studiu této role zmiňuje v rozhovoru pro Operu Plus, který jsme přinesli před pár dny – najdete jej zde), alternuje Kateřina Kněžíková. Elettra bude Csilla Boross, Idamante Hannah Esther Minutillo, Idomeneo americký tenorista Charles Workman, Arbace Jaroslav Březina. Tady jsou první fotografie ze zkoušek, další najdete v naší fotogalerii v sekci Multimédia, zde.


foto H.Smejkalová

Hodnocení

Vaše hodnocení - Mozart: Idomeneo (ND Praha)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Khail

No uvidíme, je to dnes docela těžký inscenátorský oříšek. Představitelé tentokrát nezklamou, na režii jsem velmi zvědavý. Smrt v Benátkách byla zajímavá, ale ta se také dá inscenovat lépe.