Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Pražská konzervatoř vlastní nový kladívkový klavír
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaPR ZprávyStará HudbaZ domova

Pražská konzervatoř vlastní nový kladívkový klavír

Pražská konzervatoř rozšířila svůj park klávesových nástrojů o nový kladívkový klavír z dílny Roberta Browna.

PRLukáš Vendl
Publikováno 24/03/2023
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Nový kladívkový klavír na Pražské konzervatoři z dílny Roberta Browna (zdroj Pražská konzervatoř)
Nový kladívkový klavír na Pražské konzervatoři z dílny Roberta Browna (zdroj Pražská konzervatoř)

Interpretace barokní hudby na originály či repliky dobových nástrojů již dávno není v naší zemi žádnou okrajovou experimentální novinkou. Pozdější hudbu ale v koncertních, natož studijních programech najdeme podstatně méně často, přestože v kolébkách „historicky poučené interpretace“ jakými je Holandsko, Francie nebo Anglie zahrnuje již po několik desetiletí specializace na „starou“ hudbu i repertoár klasicistní a romantický. Zejména uplatnění klavíru, bezpochyby dominantního nástroje repertoáru konce 18. a první poloviny 19. století, naráží na finančně náročné vybavení samotných interpretů či hudebních institucí.

Po brněnské JAMU a pražské HAMU rozšířila v posledních dvou letech i Pražská konzervatoř svůj úctyhodný park vynikajících klávesových nástrojů o kladívkový klavír. V celorepublikovém kontextu se bez nadsázky jedná o nástroj naprosto výjimečných kvalit. Vznikl v Oberndorfu u Salzburgu v dílně pana Roberta Browna, který své nové nástroje staví na základě svých bohatých restaurátorských zkušeností. Předlohou mu byl jeden z prvních modelů vídeňského šestioktávového klavíru ze začátku druhého desetiletí 19. století od stavitele Jakoba Bertscheho, aktivního ve Vídni v letech 1801–1834.

Během času protiepidemických opatření byl nový nástroj představen již formou online koncertu pořádaného Pražskou konzervatoří k 210. výročí školy a v červnu 2022 proběhl následně i první veřejný koncert s účastí publika, na kterém Veronika Jaklová ze třídy prof. Milana Langera za doprovodu studentského orchestru provedla s velkým ohlasem 3. Beethovenův koncert.

Další významné setkání proběhlo nedávno – na začátku letošního února se v sále Pálffyho paláce na Malé Straně konal masterclass přední české hammerklavíristky Petry Matějové, která kromě své koncertní činnosti vyučuje od roku 2018 obor historický klavír na Hudební Akademii v polském Krakově. Praktickému setkání kolem nového nástroje předcházela její přednáška mapující historii a vývoj klavíru do roku 1850, která se konala v koncertním sále hlavní budovy Na Rejdišti v prosinci minulého roku. Únorového masterclassu se aktivně zúčastnilo osm konzervatoristů z oborů klavír a cembalo. Vyzkoušeli si, jak odlišný může být přístup k dílům notoricky známým i pozapomenutým, máme-li k dispozici stejný typ klavíru, jaký měl jejich autor. Součástí programu byla i zanícená diskuse s panem Robertem Brownem, který přijel osobně svůj nástroj připravit po technické stránce.

TémataPetra MatějováPražská konzervatořRobert BrownSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Baby balet Praha: Vítej na světě II (zdroj Taneční centrum Praha) Vítej na světě II. Baby Balet Praha tančí na písně Jaroslava Uhlíře a Zdeňka Svěráka
Další článek Velikonoční festival duchovní hudby: Tenebrae (zdroj Filharmonie Brno) Na Velikonočním festivalu duchovní hudby zazní dvě díla ve světové premiéře
5 2 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up