Pražská Šárka bude letos patřit Smetanově Hubičce

Opera pod širým nebem v pražské Šárce, která od poloviny minulého desetiletí získala velmi rychle ohromnou oblibu zdaleka nejen Pražanů, bude patřit i k letošnímu začátku září. Program je již jasný: v neděli 2. září 2012 bude šárecké údolí patřit Smetanově Hubičce. Tedy jednomu z dlouhé řady českých titulů, které v repertoáru naší první scény často po dlouhá léta chybějí. Protagonisty letošní Hubičky, která v novodobé historii pražské operní Šárky zazní poprvé, budou Helena Kaupová coby Vendulka a Tomáš Černý jako Lukáš, jako Tomeš se představí Roman Janál, v úloze Palouckého vystoupí Luděk Vele. Yvona Škvárová se vrátí k úloze Martinky, Jana Sibera se ujme role Barče, Matouše Pavel Horáček a Strážníka Jan Markvart. Ani dirigent nebude v Šárce žádným nováčkem – orchestr Opery Národního divadla v Praze bude řídit Jan Chalupecký, sbor Opery ND připraví Pavel Vaněk. O režii se již tradičně postarají Jana Divišová a Renée Nachtigalová.Na začátku nynější tradice šáreckých operních představení byla v roce 2005 Smetanova Prodaná nevěsta, s účastí kolem pěti tisíc diváků, na její další uvedení následujícího roku jich přišlo již sedm tisíc. V letech 2007 a 2008 se hrála Dvořákova Rusalka, s účastí dvanácti tisíc návštěvníků. Dvořákův Jakobín v roce 2009 přilákal čtrnáct tisíc diváků, Smetanova Libuše o rok později pak asi dvanáct tisíc zájemců. Zatím poslední, loňské představení dalšího smetanovského titulu – Dalibora, s Michalem Lehotským v titulní roli, přilákalo do Šárky pod širé nebe podle některých odhadů dokonce až 14 tisíc návštěvníků.
Přírodní divadlo v Šárce bylo ojedinělým fenoménem již v letech 1913 až 1922. Iniciátory byli přední sólista Národního divadla Emil Pollert a divadelní podnikatel Antonín Fencl. Oba přátelé si pronajali svažitý pozemek v Liboci, kde zahajovacím představením šáreckého divadla byla v květnu roku 1913 Prodaná nevěsta. Přes léta, kdy opera v Šárce prosperovala i roky méně příznivé trvala zdejší operní tradice (podrobně jsme o ní psali zde) do poloviny dvacátých let minulého století, kdy přírodní scéna zcela zanikla.

Zlom v novodobé historii pak přišel až v již zmíněném roce 2005, kdy se podařilo dvěma operním a divadelním nadšenkyním – Janě Divišové a Renée Nachtigallové – tradici přírodního divadla v Šárce obnovit. Postupně vrátit diváky do Šárky a připomenout slavnou éru divadla, které bylo již zcela zapomenuto, se zdařilo také díky vstřícnosti městské části Praha 6, která si tento projekt vzala za svůj a která každoročně operu v Šárce uvádí v rámci oslav Dne Prahy 6. Významně pomohlo i pochopení vedení Národního divadla. 

 

Související články


Napsat komentář

Reklama