Pražské jaro nabídlo Herreweghovu oslavu italského madrigalu

S programem z děl italských autorů přelomu 16. a 17. století vystoupil na Pražském jaru ansámbl Collegium Vocale Gent se svým uměleckým vedoucím Philippem Herreweghem. Madrigaly Salomone Rossiho, Marenzia a Monteverdiho většinou jen s doprovodem loutny doplňovaly instrumentální kusy Gastoldiho a Rossiho. Zatímco sedmice instrumentalistů podala od začátku znamenitý výkon, pěvcům trvalo nějakou dobu, než v Rudolfinu nalezli úplnou jistotu, vyrovnanost a kompaktnost ve zvuku. Samotný závěr se však velmi vydařil a plně ukázal kvality souboru.
Pražské jaro: Philippe Herreweghe, Collegium Vocale Gent, 17. května 2024, Rudolfinum, Praha (zdroj Pražské jaro, foto Ivan Malý)
Pražské jaro: Philippe Herreweghe, Collegium Vocale Gent, 17. května 2024, Rudolfinum, Praha (zdroj Pražské jaro, foto Ivan Malý)

Čerstvě sedmasedmdesátiletý Philippe Herreweghe se na Pražské jaro vrátil po patnácti letech. Tento belgický dirigent a sbormistr je žijící legendou interpretace vokální hudby starších slohových období. Proslul uváděním a nahrávkami Bachových kantát, Janových a Matoušových pašijí i Velké mše h moll. Stejně tak sklízí uznání například i za své počiny s hudbou Monteverdiho (v roce 2018 např. vydal v rámci svého labelu Phí oceňovanou nahrávku Mariánských nešpor) a dalších autorů přelomu 16. a 17. století. Herreweghův umělecký záběr je však mnohem širší. Jako dirigent orchestrů dobových nástrojů i standardních symfonických těles se soustavně věnuje i některým skladatelům doby romantismu. Vždy si však repertoár pečlivě vybírá. Své Collegium Vocale Gent, které vede již přes půlstoletí, v posledních asi patnácti letech rozšířil i do podoby velkého sboru pro projekty s romantickými oratorními díly. V jeho bohaté diskografii tak nechybí třeba Dvořákovo Requiem či Stabat mater.

Herreweghe pro pražský koncert a související koncertní turné připravil program, jehož osou byla díla pozdní renesance a nastupujícího baroka inspirovaná Arkádií jako mýtickou zemí pastýřů, jak ji vylíčili ve svých dílech antičtí básníci Theokritos a Vergilius a po nich Jacopo Sannazaro. Básně Giovanniho Battisty Guariniho či Torquata Tassa s milostným námětem odkazujícím k postavě pastýře Thyrsa se staly velmi vděčnou látkou pro zhudebnění ve formě madrigalu. Mezi přední autory takových skladeb patřili Salomone Rossi, Luca Marenzio a Claudio Monteverdi, jejichž díla v programu zazněla. De Wertovo Tirsi Morir volea bylo v rámci ohlášené změny programu vynecháno.

Pražské jaro: Philippe Herreweghe, Collegium Vocale Gent, 17. května 2024, Rudolfinum, Praha (zdroj Pražské jaro, foto Ivan Malý)
Pražské jaro: Philippe Herreweghe, Collegium Vocale Gent, 17. května 2024, Rudolfinum, Praha (zdroj Pražské jaro, foto Ivan Malý)

Koncert proběhl bez přestávky a byl rozdělen do celkem pěti bloků s instrumentálními předěly: Úvodu a částí nazvaných Odloučení, Intimita, Smrt a Shledání milenců. Instrumentální skladby nebyly pouhými vložkami. Zazněly přesvědčivě a ve velmi dobré souhře, které nebylo na závadu ani to, že hudebníci byli usazeni ve dvou skupinách poměrně daleko od sebe po stranách pěveckého ansámblu (dvojice houslí s loutnou nebo teorbou a naproti cembalo, violoncello, pozoun a cink). Kromě hry první houslistky Sophie Gent je třeba zvlášť ocenit krásný zvuk, zpěvné frázování a intonační přesnost hráče na cink Lamberta Colsona či citlivý přednes cembalisty u diminucí na Marenziův madrigal Tirsi morir volea. Trochu nešťastné bylo, že obsazení hned u tří instrumentalistů nebylo v programu aktualizováno. Philippe Herreweghe se provádění instrumentálních skladeb přímo neúčastnil, naslouchal jim usazen v židli zády k publiku spíše v roli jakéhosi supervizora.

Poněkud problematičtěji působil ze začátku projev šestičlenného vokálního ansámblu (nejčastěji zpívajícím v proměnlivé pětihlasé formaci). Jako by pěvci až postupně nacházeli jistotu a dařilo se jim vezpívat do prostoru Rudolfina, které má sice celkově akusticky velmi dobré vlastnosti, ale pro tento svou povahou komorní, až intimní žánr a dané minuciézní pojetí je přece jen dost naddimenzované. Žádná vhodná alternativa však zřejmě není, jakýkoli z pražských historických sálů by zdaleka nedostačoval zájmu publika (koncert byl vyprodán). Těžko říci, zda mohlo pomoci třeba jiné rozestavení na pódiu. Takto se nicméně zdálo, že pěvci s prostorem tak trochu bojují.

Pražské jaro: Collegium Vocale Gent, 17. května 2024, Rudolfinum, Praha (zdroj Pražské jaro, foto Ivan Malý)
Pražské jaro: Collegium Vocale Gent, 17. května 2024, Rudolfinum, Praha (zdroj Pražské jaro, foto Ivan Malý)

Asi nejhůře se to dařilo sopranistce Miriam Allan, jejíž hlas zněl (možná i vinou určité indispozice) místy až velmi ostře a prozrazoval určitý tlak, což velmi kontrastovalo s uvolněným vokálním tvořením druhé sopranistky Barbory Kabátkové i kultivovaně sytým a pojivým hlasem altistky Mélodie Ruvio. V sólovém partu Monteverdiho madrigalu/ballu Tirsi e Clori ovšem její hlas získal bohatší rezonanci a též výrazově zpěvačce vyšel duet přesvědčivě. Drobné problémy v intonaci byly několikrát patrné i u zkušeného tenoristy Toreho Toma Denyse, který je jinak též uměleckým vedoucím ansámblu „Dionysios Now!“. V tenorovém duetu Dialogo della Rosa Sigismonda d’India předvedl velmi atraktivní barvu svého hlasu, ale též trochu smazával melodii včetně ozdob. Zdálo se, jako by on a Benedict Hymas prezentovali poněkud rozdílnou vokální estetiku. Spolehlivě, i když spíše méně výrazně působil basista Jimmy Holliday. V prostoru velmi subtilně, místy až těžko slyšitelně zněla loutna jako doprovodný nástroj.

Dojem z koncertu každopádně postupně sílil. Samotný závěr ohlášeného programu pak přinesl efektní gradaci nesenou jednoznačně radostnou emocí v Monteverdiho ballu, v němž atmosféru tanečního reje podpořilo i použití tamburíny. Vrcholným zážitek byl pak opakovaný Monteverdiho madrigal Ah, dolente partita.

Pražské jaro: Philippe Herreweghe, Collegium Vocale Gent, 17. května 2024, Rudolfinum, Praha (zdroj Pražské jaro, foto Ivan Malý)
Pražské jaro: Philippe Herreweghe, Collegium Vocale Gent, 17. května 2024, Rudolfinum, Praha (zdroj Pražské jaro, foto Ivan Malý)

Provádění madrigalů nevyžaduje nezbytně samostatné dirigentské vedení. Philippe Herreweghe své pěvce motivoval silou své osobnosti a úspornými, ne právě nápadně návodnými gesty k pozornosti detailům či důsledné deklamaci. Leccos však ponechával na jejich vzájemné pozornosti a komorním citu.

I když se možná nedostavilo jedinečné kouzlo okamžiku, byl koncert rozhodně působivou oslavou madrigalového umění. Osobnost formátu a zásluh Philippa Herrewegha a jeho kolegyně a kolegové si každopádně standing ovations, jichž se jim dostalo, rozhodně zaslouží. Lze připomenout, že pro milovníky staré hudby to z programu Pražského jara letos ještě nebylo vše. Festival nabídne koncert další velevýznamné osobnosti historicky poučené interpretace. Začátkem června vystoupí s Amsterdam Baroque Orchestra & Choir bachovský specialista Ton Koopman.

Hodnocení autora recenze: 80%

Pražské jaro: Tirsi & Clori – Madrigaly v Arkádii
17. května 2024, 20:00 hodin
Praha, Rudolfinum

Program:
I. Úvod
Salomone Rossi: Sinfonia à 5 & 3 si placet ze sbírky Sinfonie e gagliarde, libro 1 (Venezia, 1607)
Giovanni Giacomo Gastoldi: Concerto de Pastori ze sbírky Balletti a cinque voci (Venezia, 1593)

II. Odloučení
Salomone Rossi: Sinfonia grave à 5 ze sbírky Sinfonie e gagliarde, libro 1 (Venezia, 1607)
Salomone Rossi: Udite, lagrimosi spirti ze sbírky Madrigali à 5, libro 1 (Venezia, 1600)
Luca Marenzio: Stillo l’anima in pianto ze sbírky Madridali à 5 voci, libro 6 (Venezia, 1594)
Salomone Rossi: Sinfonia quinta ze sbírky Il quarto libro de varie sonate (Venezia, 1622)
Claudio Monteverdi: Ah, dolente partita ze sbírky Il quarto libro de madrigali (Venezia, 1603)

III. Intimita
Salomone Rossi: Gagliarda à 5 & 3 si placet detta la Narciso ze sbírky Il secondo libro delle Sinfoie at Gagliarde (Venezia, 1608)
Salomone Rossi: Corrente seconda, Brando primo ze sbírky Varie sonate, sinfonie, gagliarde, brandi e corrente, libro 3 (Venezia, 1613)
Sigismondo d’India: Dialogo della Rosa ze sbírky Le musiche da cantar (Milano, 1609)
Salomone Rossi: Sinfonia undecima ze sbírky Sinfonie e gagliarde, libro 1 (Venezia. 1608)
Luca Marenzio: Deh Tirsi mio gentil ze sbírky Madrigali à 5 voci, libro 8 (Venezia, 1598)
Claudio Monteverdi: Dolcemente dormiva ze sbírky Il secondo libro de madrigali à cinque voci (Venezia, 1590)
Luca Marenzio: Al lume delle stelle ze sbírky Madrigali à 5 voci, libro 7 (Venezia, 1595)

IV. Smrt
Salomone Rossi: Sinfonia seconda ze sbírky Il quarto libro de varie sonate (Venezia, 1622)
Salomone Rossi: Trosi mio, caro Tirsi ze sbírky Madrigali à 5, libro 1 (Venezia, 1600)
Luca Marenzio: Nel dolce seno ze sbírky Madrigali à 6 voci, libro 5 (Venezia, 1591)
Luca Marenzio/Giovanni Bassano (arr. Peter Philips): Tirsi morir volea ze sbírky Primo libro de Madrigali à cinque voci (Venezia, 1580)

V. Shledání milenců
Claudio Monteverdi: Tirsi e Clori ze sbírky Settimo libro de madrigali (Venezia, 1619)

Účinkující:
Miriam Allen – soprán
Barbora Kabátková – soprán
Mélodie Ruvio – alt
Benedict Hymas – tenor
Tore Tom Denys – tenor
Jimmy Holliday – bas
Collegium Vocale Gent
Philippe Herreweghe – dirigent

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments