Pražské jaro: Premiéra klavírní symfonie Pianofonia v Národním technickém muzeu
Ve zhruba 45 minut dlouhém vystoupení autoři využili prostoru velkého sálu muzea věnovaného dopravním prostředkům pro zvukové experimenty. Mezi vystavenými automobily, letadly a lokomotivami vystoupil kromě obou autorů kompozice také Ivo Kahánek. Český klavírista v minulosti spolupracoval s Berlínskými filharmoniky a dirigentem Simonem Rattlem. Pianofonie není jeho první spoluprací s Ratajem, v roce 2022 se na Pražském jaru představil na jeho klavírním koncertu Movis, kde vystoupil spolu s Českou filharmonií.
Doplnil je skladatel a klavírista Michal Nejtek, Štěpán Hon pak divákům představil možnosti prostoru muzea i součástí klavíru jako nevyčerpatelného bicího nástroje.
“Na jedné straně v sobě koncept ladného nábytkového designu ukrývá tajemství struny jakožto elementárního hybatele zvuku. Na druhé straně odkrýváme spíše dějiny rytmického pudu, který je vlastní snad všem kulturám na Zemi,” uvedl k premiéře Rataj. Znějící struna a pulzující rytmus lze podle něj vnímat jako základní hudební elementy, bez nichž by hudba nemohla existovat. “Design klavíru jim dává formu,” dodal.
Pro Trojana a Rataje je Pianofonie druhým společným projektem v prostoru Národního technického muzea, v roce 2017 se tam na Pražské jaru setkali při premiéře Trojanovy prostorové kompozice Cirkulace.
Pianofonia měla druhou premiéru včera od 21:00. V Národním technickém muzeu je zároveň od 10. dubna možné zhlédnout výstavu “Petrof 160. Klavír jako technické dílo”. Zaměřuje se na historii i současnost českého výrobce akustických pianin a klavírů a přibližuje proces a technické pozadí vzniku nástrojů. Expozici vytvořenou při příležitosti 160. výročí od založení firmy Petrof je možné navštívit do konce ledna 2025.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]