Pražské jaro zveřejnilo program Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného 2025

Od 8. do 13. listopadu 2025 se v Rudolfinu uskuteční pod hlavičkou Pražského jara již po třinácté Klavírní festival Rudolfa Firkušného. Svůj festivalový debut na něm budou mít Jan Lisiecki, Karel Košárek a jazzový pianista Jiří Levíček. Recitálem Julianny Avdějevy připomene festival letošní významné jubileum Dmitrije Šostakoviče a ve skladbách Schuberta, Schumanna a Liszta se do Prahy vrátí klavírista Arkadij Volodos.
Jan Lisiecki (zdroj Jan Lisiecki)
Jan Lisiecki (zdroj Jan Lisiecki)

„V minulém roce téměř vyprodaný ročník znovu ukázal, jak oblíbený je u českého publika žánr klavírního recitálu. Letos nás opět čeká nesmírně zajímavý výlet do světového klavírního repertoáru od baroka až po hudbu 20. století, ve kterém nechybí jak velká romantická díla, tak intimní malé formy. Budeme svědky stylového a generačního dialogu. Osobně se velice těším na recitál Jana Lisieckého, jehož koncert na Pražském jaru 23. května s Göteborgs Symfoniker je beznadějně vyprodán. Firkušného festival nabízí šanci poslechnout si jeho umění ještě jednou v listopadu, a to ve zcela výjimečném repertoáru,“ říká ředitel festivalu Pražské jaro Pavel Trojan. „Klavírnímu festivalu Rudolfa Firkušného 2025 bude jistým způsobem vévodit forma preludia, jež v každém stylovém období dávala skladatelům prostor pro vyjádření svých nejniternějších pocitů. Čeká nás ovšem také americký večer s Karlem Košárkem a Jiřím Levíčkem, který vyvrcholí jazzovou kompozicí Davea Brubecka Points on Jazz pro dva klavíry, nebo zážitek z virtuózních skladeb Roberta Schumanna a Franze Liszta v podání legendárního Arkadije Volodose. Tato silná sestava klavíristů řadí Firkušného festival mezi špičkové mezinárodní hudební události,“ dodává dramaturg Pražského jara Josef Třeštík.

Poprvése na festivalu představí letos třicetiletý kanadský klavírista Jan Lisiecki v recitálu nazvaném Preludia. „Mám rád programy, které balancují mezi známým a neznámým,“ říká Lisiecki. „V první polovině ukážu různý přístup skladatelů k formě preludia, ve druhé nabídnu kompaktní cyklus Chopinových Preludií op. 28. Na tomto programu je pro mě unikátní, že i forma preludia může ve své přirozenosti a sama o sobě, myšleno bez navazující fugy, odněkud a k něčemu vést. Každá ze skladeb programu byla vybrána tak, aby uvozovala tu následující,“ vysvětluje Lisiecki. Mezi skladateli, které představí v první části večera, budou Johann Sebastian Bach, Sergej Rachmaninov, Henryk Górecki, Olivier Messiaen a Karol Szymanowski. Lisieckého program Preludia již slavil úspěchy ve Sternově auditoriu newyorské Carnegie Hall, milánském Teatro alla Scala, pařížském Théâtre des Champs-Élysées nebo bruselském BOZAR. V Praze jej tento nejmladší držitel Gramophone Young Artist Award, jenž je od svých patnácti let vůdčí tváří světového labelu Deutsche Grammophon, nabídne 8. listopadu 2025 ve Dvořákově síni Rudolfina.

Druhý večer festivalu bude patřit výhradně tvorbě Dmitrije Šostakoviče. Festival touto výjimečnou dramaturgií mimo jiné připomene padesát let, které letos v srpnu uplynou od skladatelova úmrtí. Vítězka Chopinovy soutěže ve Varšavě Julianna Avdějeva uvede výběr z ikonického cyklu 24 preludií a fug op. 87, který Šostakovič napsal v době vrcholící stalinské éry na přelomu let 1950 a 1951. Ke kompozici jej inspirovaly první a druhý díl Dobře temperovaného klavíru Johanna Sebastiana Bacha. „Přesto nechci tyto dva cykly srovnávat, protože 24 preludií a fug je opravdu ryzí Šostakovič,“ říká Avdějeva. Komplet jednoho z nejvýznamnějších klavírních cyklů 20. století má ve svém repertoáru jen hrstka klavíristů včetně Avdějevy. Ta jej letos představí mimo jiné v lipském Gewandhausu, Sále Pierra Bouleze v Berlíně nebo v Palau de la Música v Barceloně. V Praze zazní výběr 10. listopadu 2025 ve Dvořákově síni Rudolfina.

Třetí festivalový večer bude patřit americké hudbě 20. století od impresionisticky laděného cyklu Charlese Tomlinsona Griffese Tři obrazy v tónech op. 5, inspirovaného mimo jiné Yeatsovou básní The Lake Isle Of Inisfree, přes Coplandův slavný El Salón México v klavírní úpravě Leonarda Bernsteina, Sonátu pro klavír Samuela Barbera až po naprosto strhující etudy na slavné písně George Gershwina od jednoho z prvních amerických klavírních virtuózů Earla Wilda. Své umění v nich předvede český klavírista Karel Košárek, laureát Walter Naumburg Competition v New Yorku z roku 1997. Ve druhé části pak zazní skladba pro dva klavíry Davea Brubecka Points on Jazz, ve které se ke Košárkovi přidá jazzový klavírista Jiří Levíček, vítěz Phillips International Jazz Competition 2009. Umělec s výraznou americkou zkušeností, který několik let působil v One O‘Clock Lab Bandu několikrát nominovaném na cenu Grammy, je českému publiku znám zejména díky spolupráci s triem Roberta Balzara a B-Side Bandem. Večer s podtitulem „God Bless American Jazz“ proběhne 12. listopadu ve Dvořákově síni Rudolfina.

Závěr festivalu bude patřit jednomu z nejoriginálnějších klavíristů současnosti, Arkadiji Volodosovi. Ten již na Firkušného festivalu vystoupil, a to v roce 2021. Tehdy publikum doslova ohromil provedením děl Franze Schuberta a Roberta Schumanna. Svůj pražský recitál opět otevře Schubertovou hudbou, tentokrát jeho předposlední klavírní sonátou s opusovým číslem 959, kterou skladatel zkomponoval v posledním roce života. Následovat budou Schumannovy Tance Davidovců op. 6, jež začal mladý skladatel komponovat týden po svých tajných zásnubách s Clarou Wieckovou v létě roku 1837 a autorství připsal svému dvojímu tvůrčímu alter egu „Florestan“ a „Eusebius“. Recitál vyvrcholí Lisztovou Uherskou rapsodií č. 13 a moll ve Volodosově vlastní úpravě, v níž spojuje svůj introspektivní, hluboký ponor do hudebních struktur s ohromující technikou. Arkadij Volodos zakončí 13. ročník Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného 13. listopadu 2025 ve Dvořákově síni Rudolfina.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře