Pražskému jaru přibývají mecenáši, obnovují kulturní tradici

Počet mecenášů, kteří přispívají na festival Pražské jaro, pozvolna roste. Na více než osmdesátimilionovém rozpočtu největší tuzemské přehlídky klasické hudby se podílejí zhruba pěti procenty. Drobní dárci mohou své peníze posílat festivalu už pět let, od některých přicházejí dvoutisícové až pětitisícové příspěvky, najdou se ale tací, kteří dávají i 100.000 korun, uvedl šéf festivalu Roman Bělor. Tradici kulturního mecenášství obnovuje podle něj zejména střední společenská třída.

Pražské jaro 2017 - nový vizuál (foto © Pražské jaro, Dynamo Design Pražské jaro, Dynamo Design)
Pražské jaro 2017 – nový vizuál (foto © Pražské jaro, Dynamo Design Pražské jaro, Dynamo Design)

„Podíl mecenášů přestal být statisticky bezvýznamný, začíná to být velmi zajímavé. Je to důkaz toho, že si Češi váží své kultury a dokážou se na ní i podílet, byť v symbolických částkách,” konstatoval Bělor.

Věří, že do budoucna počet mecenášů ještě vzroste a za dalších dvacet let budou hrát v rozpočtu festivalu významnou roli. A to nejen jako jeho finanční podporovatelé, ale i jako lidé, kteří se o festival zajímají a spoluvytvářejí jeho atmosféru, protože jako dobrovolníci by se mohli podílet i na některých jeho činnostech tak, jak je tomu ve Velké Británii nebo USA.

Roční rozpočet Pražského jara přesáhne 80 milionů korun. Firemní sponzoři včetně drobných dárců do něj přispívají zhruba 40 procenty. Podobný objem peněz dává i ministerstvo kultury a Praha. Zbylých 20 procent činí prodej vstupenek. Právě internetový předprodej vstupenek na nadcházející dvaasedmdesátý ročník festivalu Pražské jaro začal dnes dopoledne (informovali jsme zde).

Tržby z prodeje vstupenek na jednasedmdesátý ročník Pražského jara činily 21,5 milionu korun, návštěvnost se podle pořadatelů pohybovala kolem 90 procent. U předchozího sedmdesátého ročníku byla 93procentní a za vstupenky lidé utratili zhruba 23 milionů korun.

Do klubu mecenášů může vstoupit jen fyzická nepodnikající osoba, která si dar může odečíst ze základu daně. Směřovat ho může například přímo na popularizačně-vzdělávací projekt pro mládež nebo k talentovaným studentům hudební žurnalistiky, píše se na webu festivalu. Mecenáši si mohou na vybrané koncerty například pronajmout i lóži a spojit tak své jméno s některým z projektů v symfonické, komorní nebo divadelní řadě.

Fanoušci Pražského jara mohou ale také vstoupit do klubu přátel a festival podporovat členskými příspěvky 20.000, 10.000, 5.000 nebo 2.500 korun.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat